הקיו שיאצו המתייחס לטיפול בחסר נולד על פי תפיסתו של שיזוטו מצונאגה, אבי תורת הזן שיאצו. הטיפול על פי גישה זו נועד לאזן בין המרידיאנים, כאשר המטפל קשוב בתהליך הטפול לצרכיו של המטופל. בחלוקה האנרגטית מצויה מערכת המרידיאנים באיזון מתמיד של עודף וחסר צ'י. העודף ניתן לאבחנה באמצעים אובייקטיבים וסובייקטיבים, אך החסר מטבעו מצוי ברקע, בעומק, ואיתורו קשה יותר. על מנת לאתר את החסר יש לעבור עם המטופל תהליך הקרוי: הצפת המרידיאנים. מאמר זה מפרט את שלושת הדיאלוגים האבחנתיים: האבחנה הטיפולית, אבחנת המרידיאן ואבחנת הצובו. | |
מאת: גיורא ליכט | |
הגישה הטפולית של הקיו שיאצו היא אחת הגישות הטיפוליות המופיעות בשיאצו המודרני. אם נקח לדוגמא את התפתחות האומנות על כל שלל גווניה, שהתפתחה במאות השנים האחרונות, נראה תהליך מתקדם של הפשטה בה חיפש האומן זוויות שונות בהן יוכל לבטא את תחושותיו כלפי האובייקט ולתת לו פרשנות משלו.
כך גם השיאצו המודרני שבתחילתו התייחס לעולם המרידיאנים על פי התפיסה הסינית, כלומר מסלולים קבועים של ערוצי אנרגיה, נקודות (טצובו) עליהן הופעל לחץ, כאשר לכל נקודה ונקודה יש תפקיד במכלול המארג האנרגטי, ומאוחר יותר כיוון תפיסת המרידיאנים על פי הזן שיאצו (מצונאגה) אשר אינה מגדירה את זרימת המרידיאנים באופן הקלאסי, מה שנותן לנו פתח להבנת האנרגטיקה כמכלול של אינטליגנציה הפועל בסינכרוניזציה עם הגישה המערבית ותפיסתה לגבי גוף האדם ותפקודו. המבנה הטיפולי מתחלק לשלושה דיאלוגים אבחנתיים: מערכת המרידיאנים הפזורה בגופנו המייצגת את תפקודי האברים היא מערכת מסלולים ראשית שממנה מסתעפים ערוצים משניים ומשני משניים והאנרגיה הזורמת בתוכם תפקידה לשמור על המערכת האיזונית הנקראת ´חוסר שינוי דינאמי´. ובמילים אחרות, השינויים הרבים שמתקיימים כל חלקיק של שנייה בחיינו מתבצעים בתוך מערכת יציבה. הטיה של האיזון גורמת להתפתחות מחלה מפשוטה ועד מחלה הרת אסון. התהליך הקיומי של כל הנמצא ביקום נע בין הרס ליצירה. החל מגלקסיות והמשך דרך התא הבודד בגופנו. על מנת להאט את קצב האנטרופיה מבצע גופנו אין ספור פעולות מתואמות השומרות ומגוננות עליו בו זמנית. שרשרת הארועים האין סופית המתבצעת בכל רגע נתון מתקיימת בעזרת ה Qi (צ´י או ביפאנית קי) הזורם בגופנו ומסוגל לעבור במהירות עצומה, להגיב תוך תאום מופלא ולשמור על קיומנו. סקרנותו של האדם המודרני בהבנת גוף האדם ומציאת סוד קיומו הביאה לכך שגופנו ´פורק´ לחלקים ולחלקי חלקים וההתמחויות הפכו ליותר ויותר ספציפיות. להתמחויות הללו היה תפקיד חשוב ביותר במאה השנים האחרונות להדברת המחלות והמגפות. יחד עם זאת, נראה כי בחיפוש אחרי הפרט נשכח השלם. גופנו פועל ברובו בתהליכים הנובעים מתגובה לכל מצב בזמן אמיתי והמטפל הוא גורם חיצוני אותו המטופל צריך ראשית לזהות ולתת בו אמון, ורק אז יוכל להתמסר, להירגע ולהפיק את מקסימום ההצלחה הטיפולית. על מנת להגיע לשלב זה יש לצור תהליך מובנה ופשוט. א – יש לשים לב שהמטופל לא יצטרך להתמודד עם שאלות הנראות לו פולשניות בשלב הראשוני ותהליך האבחנה בתשאול יעשה באופן מדורג. לאחר שהמטפל הסביר למטופל את שלבי הטיפול מתחיל הדיאלוג הטיפולי המכין, בו מתמקד המטפל בהכנת המטופל, לשלבים הבאים בהם הוא מזהה את עוצמת הלחץ הנדרש, קצב הטיפול והאזורים להם נזקק המטופל לתשומת לב רבה יותר או פחות. בדו שיח האבחנתי הקלאסי קובע המטפל באופן שיפוטי את האסטרטגיה הטיפולית על פי כושרו הלוגי ויכולתו לתרגם לאבחנה את המידע אותו מעביר המטופל בשיחה, תוך שילוב של אמצעים נוספים כמו: אבחנת בטן, גב, לשון, דופק וכו´. לכאורה, אנו רואים ניגוד תפיסות: הערכה לוגית, מסודרת ואינטלקטואלית מול הערכה אינטואיטיבית תחושתית. למעשה – השילוב בין שתי תפיסות אילו יוצר את השלם. התפיסה האבחנתית הלוגית מאפשרת לנו לבנות פאזל שלם על כל חלקיו ולאתר מי מהחלקים חסר. השלמת התשבץ היא בעצם האסטרטגיה הטיפולית בתוך כל הפאזל הענק שקרוי גוף האדם. קיימים אין ספור רבדים וקשת שלמה של אפשרויות שבעזרת התחושה והאינטואיציה נוכל להתחבר אליהם ולהפיק את התוצאה הטיפולית הטובה ביותר. האבחנה היא לב ליבן של כל צורות הטיפול משחר ההיסטוריה ועד היום. האבחנה על פי הרפואה הסינית המסורתית נמצאת בתהליך התחקות אחר מקורות הסימפטומים. בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי מגמה לפיה גם הרפואה המודרנית נמצאת בחיפוש אחר גורמי מחלה ומניעתם. למשל, גילוי מוקדם של מחלות, תזונה נכונה, אורח חיים בריא ועוד. כלומר: טיפול מניעתי. לא משנה אם מדובר בנקודת מבט מערבית או סינית מסורתית, המרידיאנים הם כלים להעברת מידע בגוף, בדומה לאותות חשמליים או כימיים המעבירים מידע ממקום למקום. זהו עולם בו משייטות מיליארדי פיסות מידע הפועלות בתיאום ביניהם ויוצרות את השלם. המרידיאנים הם צינורות אנרגיה שתפקידם נגזר מתיפקודי האיברים שדרכם הם עוברים. הם מהווים את הבסיס לקיום שלנו. כאשר מרידיאן אינו מעביר מסרים, כלומר הצ´י אינו זורם בתוכו בחופשיות, יווצר חסר אנרגיה באזור מסוים ומכאן מתחיל להתפתח פוטנציאל למחלה. כאשר המטפל בוחר מרידיאן לטיפול, הוא מבודד אותו, כשרקע נמצאים שאר המרידיאנים, ומפעיל עליו את הדינמיקה הטיפולית כגון: לחץ, מתיחה, מיקוד על טצובו, רוטציות וסגירת מעגל המרידיאן. בכך, משפר המטפל את זרימת המרידיאן, את החיוניות שבו, ומחזיר את האיזון לקדמותו (ברמת חוסר / עודף). המיקוד במרידיאני החסר בתהליך הטיפולי הוליד את השם קיו שיאצו. זיהוי המרידיאן החסר נעשה באמצעים שונים שהזכרנו, המבוססים על אינטואיציה ותחושה, על אבחנת בטן וגב, הקשבה לצרכיו של המטופל וכן על תשאול ואבחנות כמו דופק ולשון. השלב הבא יהיה תגבור הזרימה האנרגטית של המרידיאן. מיקום זרימתו של המרידיאן והשערים (טצובו) הנמצאים לאורכו מאובחנים על ידי הרפואה הסינית הקלאסית במסלולים קבועים על גוף האדם. המטפל המנוסה ידע כי הטופוגרפיה של המרידיאן ומיקום הטצובו יכולים להשתנות, ולכן חיפוש ואיתור הטצובו הוא לא נבירה על מנת לאתר נקודה רגישה, אלא התבוננות והתחברות לתחושות המטופל ולצרכיו. זוהי הדרך להתחבר למימד האנרגטי של המרידיאן ולא למימד האנטומי. כפי שהוזכר, הגוף כולו מרושת ומסודר במרידיאנים ובסעיפי מרידיאנים המגיבים לכל אירוע בשרשרת תיאומים היוצרת את גוף האדם. מכאן שקשה לתחום את האנרגיה לערוצים קבועים הממוקמים באופן מדויק. יחסי הגומלין והקשר בין המרידיאנים מאפשרים את הקיום הפיזי שלנו ולכן, כאשר נטפל בהם, נוכל לדמיין פריטה על מיתרים. ההדהוד שנוצר ביניהם הוא אשר משפיע. ההד הוא הזרימה העדינה של האנרגיה הנמצאת בין המרידיאנים שמסייע להעברת המסרים בתוך מערכת התיאומים המגוונת של האדם. ככל שההד יהיה צלול יותר, תחושת ההרפיה ותחושת הגוף השלם יגיע לידי ביטוי. הטיפול בא לידי ביטוי לא רק בלחץ שנוצר על ידי המטפל באמצעות אגודליו, כפות ידיו ומרפקיו, אלא גם באמצעות התנועה שהיא המחברת והמוציעה לפועל את התהליך הטיפולי. השילוב בין התנועה והלחץ התומך, אותו אנו מפעילים, יוצרים את התגובה הטיפולית. השימוש הקרוב ביותר להבנת המקצב והעומק במרחב העבודה הוא השימוש בדמיון ככלי תחבורה של האנרגיה. באמצעות ההדמיה אנו מסוגלים לנתב את התודעה ולהתחבר אל הטצובו ואל הערוצים המובילים מסרים אנרגטים למקום בו האנרגיה הופכת לחומר ויוצרת תהליך פיזי. למשל, כאשר נדמה זיכרון כלשהו, הגוף יגיב כאילו חווה אירוע אמיתי. אם נזכור פחד ונדמה אותו, כל חושינו ידרכו. כל מערכות הגוף יפעלו במתכונת המחקה תגובה ופחד. דימוי זיכרון של אהבה מאפשר תגובה פזיולוגית המזכירה תחושות נעימות. החוויה לעתים מתקרבת לחוויה המציאותית. התודעה יכולה לנוע בין זיכרון טוב לרע ולכל מה שביניהם. כאשר המטופל חווה חוויה טיפולית נעימה, התודעה נעה לכיוון תחושה המספקת אושר ואופטימיות. תפקודי המרידיאנים משתבשים כתוצאה מאורח חיים נרכש כמו מתח, חרדה, תזונה לא נכונה וגורמים מולדים. התהליך אשר בסיומו משתבשת זרימת הצ´י במרידיאנים הוא תהליך ממושך ומתפתח, אלא אם חווה האדם טראומה אשר יוצרת חסימה (ברמה הפיזית או האנרגטית) במסלול הזרימה. במקרים אילו משתנה אסטרגית הטיפול. חשיבות רבה היא להדגיש בפני המטופל כי תהליך רגרסיבי עשוי להתפתח כחלק מתהליך הטיפול. כאשר הזרימה נתקלת בחסימות קשות, הסרת החסימות עשויה לעורר רגרסיה, לכאורה. הגוף התרגל לפעול במתכונת מסוימת תוך ביצוע מעקפים היוצרים תהליך סטגנציות משניות, ולפתע, בתוך הטיפול חל שינוי בזרימה, והתהליך הפתאומי יכול להוביל לרגרסיה. על כן, כאשר המטופל מצפין מסר חיובי בגופו, במפגש עם המטפל, מתבטלים ה´כוננות´, החרדה והמתח שהם הגורמים ביום-יום להתגייסות הגוף להתמודדות. התהליכים המטבולים נעשים תקינים ולא מופרעים. הגוף מתגייס להתחדשות של תאים. המסרים האנרגטים עוברים בתנועה חופשית יותר והתהליך המוביל לבריאות - מתקצר. בנתוני מצב אידיאלים אלה, שלא תמיד ניתן להגיע אליהם באופן שיטתי, יווצרו תהליכים שלעתים יראו כניסים. כלומר, תהליך ריפוי ספונטני ללא הסבר לוגי רפואי. לסיכום: יסודות הטיפולעל מנת להתפנות ולצור מבנה טיפולי נכון צריך המטפל להטמיע טכניקת טיפול ללא מאמץ ואלה היסודות: מאמר זה נכתב על ידי גיורא ליכט בהשראתם של שיזוטו מצונאגה, ד´ר דיפאק צ´ופרה, והנסיון שהוא המורה הגדול. למאמר המשך על יסודות הטיפול בשיאצו ניתן ללחוץ כאן: יסודות הטיפול בשיאצו להפניות נוספות חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד. |