המטפל המודרני בשיאצו שואל את עצמו לא אחת, האם אני מוגן כמטפל? האם אני פוגע בעצמי בעת הטיפול? האם בעיותיו של המטופל מוצאות את דרכן אלי? האם אני נושא אותן איתי גם לאחר שעות העבודה? ואם כל זה נכון האם יש דרך בה אני יכל להתגונן? ראשית, ברצוני להודיע על צפירת הרגעה! החשש מהלא נודע לא קיים והנושא יובהר היטב דרך מאמר זה. | |
מאת: גיורא ליכט | |
שיאצו ו´הגנות´ בעת הטיפול"המדע מנסח את השערותיו ממקום שניתן יהיה לערער עליהן. המטפל המודרני בשיאצו שואל את עצמו לא אחת, האם אני מוגן כמטפל? האם אני פוגע בעצמי בעת הטיפול? האם בעיותיו של המטופל מוצאות את דרכן אלי? האם אני נושא אותן איתי גם לאחר שעות העבודה? ואם כל זה נכון האם יש דרך בה אני יכל להתגונן? ראשית, ברצוני להודיע על צפירת הרגעה! החשש מהלא נודע לא קיים ונבהיר זאת בהמשך. ועכשיו ננסה להבהיר את המושג ´הגנות´ וההתיחסות לעולם הטיפול. נטייה מוכרת היא לגשת לנושא ´ההגנות´ ישירות מעולם המיסטיקה. הפרשנות בה הולכת ומגיעה עד ´דרגות האור´ שבה יכולתו של המטפל לתקשר עם ´דרגות האור´ מאפשרת לו לא להדבק מהג´יפה (האנרגיה השלילית) של המטופל שהוא ודאי הביא מחמותו המעצבנת. הנטייה של חלק גדול מהאנשים להיבהל מהלא נודע. כאשר עולם המושגים הוא מעל לבינתנו, בד´כ קופא המנגנון שניקרא הבנה / רציונאל. הנכונות לקבל את הפסאודו-מדע כרציונאל עומד ביחס ישיר למידת חוסר הידע שקיים לעולם המדע הרציונאלי. מי שמאמץ יכולות פסאודו-מדעיות קיימת בו נטייה ´לריגוש המיסטי´. השאלה שצריכה להישאל היא האם לקביעה או הדעה יש אחיזה במציאות ואולי זה מיתוס? מאחר והדברים מנוסחים באופן מוחלט, למתבונן יש תחושה כי הדברים קיימים משחר ההיסטוריה. רוב הכתות והגורואים הם חממה לפסאודו-מדע. הן מוליכות את המשתתף דרך הכריזמה של הגורו להיפוכה של המחשבה הספקנית שואלת השאלות, המבקרת אל הקיבעון והשליטה. ´גורו´ שביקר פעם בישראל והעביר סדנא שהשתתפו בה ´ישראלים´ לא מנומסים ששאלו שאלות מצא את עצמו מותש בסוף הסדנה ואמר: קשה מאד לעבוד בישראל, שואלים כל הזמן שאלות ולא נותנים כבוד למורה. ובכן, צריך לתת כבוד למורה אך לא לדלג על השאלות שצריכות להשאל בנימוס ולא תוך התפרצות לדבריו. הגורו מפתח סמכות שבאה מתוקף האמונה הבלתי מתפשרת והשכנוע העצמי על האמת שלו, שכמובן לא ניתן לערער עליה. מודל או תיאוריה יכולים לבוא לידי ביטוי מילולי בטרמינולוגיה לא מוכרת לנו. למשל הסינים הקדמונים ביטאו את ידיעותיהם ברפואה באמצעות שירה. אך אם נתרגם אותם לשפתינו נמצא שתוצאות המודל חייבות לקבל סימוכין על פי אמות מידה תוצאתיות וההסבר לקיומם יהיה מבוסס מחקר תוצאה ועובדות Evidence based. אנו צריכים וחייבים לשאול שאלות! האם קיימת שם האמת? או השקר? האם הההסברים מבוססים על חוקיות מוכרת. גם אם יש תהליכים שאינם נכנסים לקטגוריות המדעיות, יש לנקוט זהירות רבה בפרשנות שלה ולא להפוך לפסאודו-מדע כל רצון של מטפל להגיע אל האור. לצערי, בד´כ הרוחניקים והמסטיקנים לא שואלים שאלות, נדבקים אל מנטרה שאחיזתה במציאות קלושה וככל שהיא תלושה יותר כך יש לה מאמינים רבים יותר והשיכנוע העצמי מככב. המיומנות שלנו כבני אנוש מהבחינה התבונית והמוטוריקה המופלאה שיצרה האבולוציה בגוף האדם, יוצרת לעיתים קרובות אשליה או תחושה כוזבת של ´מיומנויות אחרות´. חושינו אינם אמינים תמיד, לעתים הם רואים דברים שאינם קיימים. כלומר,נופלים קורבן לאשליות אופטיות, שומעים קולות שלא קיימים ומלאים בתחושות... כך שאנו פשוט מועדים לשגיאות. הבנת המגבלות היא השער הראשון שדרכו אנו אמורים לעבור בדרכינו להבין את התהליכים הטיפוליים. ברגע שקיימת איזו שהיא לוגיקה המתובלת במיסטיקה די שתהפוך לעובדה מוגמרת. לאנשים יש נטייה להיות מושפעים מעצם היותם סוגסטיביים. כלומר, ניתנים להשפעה ע´י פניה לתת מודע וע´י פניה זו משתכנעים לשנות את דעתם. ישנם אנשים המושפעים יותר באמצעות הסוגסטיה וישנם פחות. במצב היפנוטי תת המודע חשוף יותר לסוגסטיה, אם כי ההשפעה יכולה להעשות גם בהכרה מלאה. כאן קיימת השפעה מרובה של המאמין (הנתון לסוגסטיה) או המשכנע והכריזמה שלו. על אותו המישור קיים תהליך הקרוי אוטוסוגסטיה. אוטוסוגסטיה נעשית לעתים כדי לשכנע את התת מודע כי התהליכים אותם אנו חווים הם אמיתיים. לעיתים השיכנוע הוא מכיוון חיובי, בעיקר כאשר הם באים מחשיבה חיובית ובונה. הסכנה קיימת כאשר הפרשנות הופכת לתפיסה מעווותת של מציאות כוזבת ומזיקה. השיכנוע יכול להיות בעוצמה כה גדולה עד כי יהיה בלתי אפשרי לשכנע את המאמין באי קיומם. על מנת שנאחז במודל ונכיר בו כחלק מהליך טיפולי עלינו לשאול שאלות ללא הרף, לבדוק את עצמינו ולוודא שהוא עומד באמות מידה של תוצאה וחוקיות המגדירה תוצאה. ל"הגנה" בעת הטיפול כחלק מהמודל הטיפולי, חשיבות מרובה ויש לתת לה משקל רב בהתפתחות המטפל. ´ההגנה´ צריכה לבוא לידי ביטוי גם עבור המטופל וגם עבור המטפל. פעמים רבות אנו נתקלים בדיווחים על ההשפעה השלילית של הטיפול עלינו. אנו חשים עייפים, עצובים ומותשים או שמחים ומרחפים. הסיבות אשר יובילו למצבים הנזכרים לעיל יכולים להגיע גם על רקע מצבינו האישי ותפקודינו כמטפלים, אך גם מהמפגש בין המטפל למטופל (זוכרים את הג´יפה) והסוגסטיה התת-הכרתית המופעלת בינהם, שלרוב אנו לא מודעים לה. כאמור, רוב האנשים הם סוגסטיביים. מטופל מדווח לנו על כאב גב ואנו קמים מהטיפול עם הזדהות ואמפטיה כה עמוקה עד כי אנו חשים כי נדבקנו. יתכן מאד כי התיפקוד הטיפולי שלנו לקה במיומנותו וגם כאן נמצא סיבה טובה לחוש בכאב. על מנת להפוך אותנו מוגנים בטיפול, עלינו להתנהל ולתפקד באופן בו נמצא את עצמנו בתום הטיפול נינוחים ומוכנים לטיפול הבא. על כן, עלינו לשים לב למספר עקרונות פשוטים שאינם שאולים מעולם המיסטיקה, ובכך נצמצם את הסיכוי להדבק מהג´יפה... או מ"האנרגיה השלילית". הקאטה הטיפולית בשיאצו יסודות הטיפול בשיאצו הצבת גבולות - יחסי מטפל מטופל ידע ואינטואיציה היות ומקור הידיעה האינטואיטיבית אינו מודע, נוצרה סביב האינטואיציה שורה של רעיונות מיסטיים. מיסטיקנים תלו את תחושת הידיעה האינטואיטיבית ברעיונות שונים ומגוונים, וביניהם קשר ישיר עם אלוהים או גלגול נשמות. ההסבר הפשוט לתחושות אלה מצביע על פעילות תת הכרתית שוטפת שמקרינה לסף של ההכרה. כך, דברים שנקלטים ומעובדים על ידי התת מודע באים לידי ביטוי לפני שהאדם מסוגל להבינם בצורה הגיונית. נכון הוא, שמחקר וניסוי אינם מתבססים על אינטואיציה ולא על קולות פנימיים כלשהם. שהרי מטרת המחקר המדעי להוכיח או להפריך ידיעות, אף כאלו שמקורן באינטואיציה. אך מנגד, ניתן להציב את גילויי היצירתיות הרבים שבמדע הבאים לביטוי בתגליות, בהמצאות, בתיאוריות מדעיות שונות ובפרצי יצירתיות נובעים. (אם כי לאחר הגילוי יש להוכיח את תקפותו. ניתן לסכם ולומר שידיעה אינטואיטיבית לעיתים נכונה ולעיתים לא. מכאן ברור שיש לשקול כל הנחה לגופה ולהצליב עם הידע אותו רכשנו. האינטואיציה היא כלי חשוב בעבודתנו כמטפלים. היא מאפשרת לנו להגיע לטיפול לא ממקום שיפוטי, אשר מונע מאיתנו לעיתים לקיים איזון בין האינטואיציה לבין השכל. האינטואיציה בנויה על יידע קודם שהצטבר ומושפע לאורך כל התהליך הטיפולי מגורמים רבים. השילוב בין הידע לבין האינטואיצייה משמש ככלי עבודה בו אנו מבינים טוב יותר את התהליכים הטיפוליים. על מנת ´להגן´ על המטופל, עלינו להיות זהירים בקביעת מסקנות טיפוליות מבוססות אינטואיציה בלבד. התוויות נגד לסיכום: כותב המאמר גיורא ליכט מורה ומטפל יסד את תמורות יחד עם ד"ר ניר עמיר בשנת 1988 מידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד. |