החיים והמוות מבוססת על אמונות, רעיונות והשקפות עולם. כדי להבין את התפתחות האמונה בעם ישראל יש להכיר את הסביבה בה התפתחו אמונות אילו: מצרים, בבל, יוון, שורשים כנענים, הודו וסין. המאמר מחבר בין החשיבה המזרחית למערבית ומפרט את שלבי התפתחות האמונה מהשלב האלילי, דרך משמעות אחרית הימים, הבטחות גן העדן ועד לגלגול נשמות. | |
מאת: ניר עמיר | |
תפיסת החיים והמוות בראי המזרח הקדוםראשית העניין: אי אפשר להבין את תפיסת החיים שלאחר המוות של מצריים בלי להבין את מצריים עצמה. האזור המסופוטמי היה אזור עתיר שינויים ותחלופות. שלטה שומר, ואחריה באה אכד. ממלכת בבל תפסה את מקום אכד, אלא שנכבשה לתקופה ארוכה על ידי אשור. כשחזרה לשלוט באו הפרסים והשתלטו עליה. אחר כך באו היוונים והקימו את האימפריה שלהם שם. ומה קרה לאורך כל אותם אלפי שנים במצרים? אז קצת היסטוריה (אפשר לדלג עליה ולעבור ישר לסיפורי גן העדן, אבל כדאי לקרוא). שומר: אזור: ארם נהריים (דרום עיראק). ממלכה עתיקה מ 4000 לפנ´הס. פיתחה את המצאת הגלגל, כתב יתדות, מדע, בתי משפט. אכד: את ממלכת שומר מחליפה אכד. אכד התפתחה מאמצע מסופוטמיה (50 ק´מ דרום מערב לבגדאד) בסביבות 2800 לפנ´הס. המלך סרגון איחד את אכד ושומר במאה ה - 23 לפנ´הס עד לאנטליה (אזור תורכיה). היא תרמה לאנושות את פיתוח כתב היתדות ואת הלשון האכדית. הלשון האכדית היא המקור לשפות השמיות כמו העברית, הערבית, הגז, הארמית ועוד. בבל ואשור: בבל היא ממלכה שהתפתחה 110 ק´מ דרומית לבגדאד. פירוש השם: ´בב-אל´, ´שער האל´. הבבלים אמצו את הפנתיאון האכדי והרחיבו אותו. פרס: בשנת 538 לפה´ס נכבשת בבל על ידי כורש, מלך פרס. מלך פרס מראה פלורליזם כלפי אמונות ודתות עמי האזור ומצהיר את הצהרתו המפורסמת: הצהרת כורש (דברי הימים ב, פסוקים אחרונים).בבל הופכת למרכז מדעי, אסטרונומיה ומתמטיקה, אך תחת שלטון דריווש השלישי הממלכה מתחילה להתדרדר, עד לכיבוש היווני. ישראל בתווך בין המזרח לדרום: השוואה בין תפיסת המוות השומרית-בבלית למצרית: מצרית: מצרים סגורה ומקובעת בתוך עצמה. אין לה עונות שנה כי היא ארץ מדברית. אדמתה פוריה והנילוס זורם לנצח. זוהי יציבות, כאשר החיים נעים בכיוון אחד. בקו ולא במחזוריות כפי שקיים בבל. שומרית-בבלית: אצל הבבלים החיים קשים. המוות הוא המנוחה. לכן אין שאיפה לחיים לאחר המוות. לפי תפיסתם המוות אצל האלים הוא המשכיות לחיים רק בממלכה אחרת. אז למה להמשיך כשהסבל ביום יום גדול? מסיבה זו הם מפתחים אמונה שחיי נצח מיועדים לאלים בעוד שמוות סופי מזומן לאדם. על פי תפיסה זו המוות הוא חלק מהטבע. מצרית: על פי התפיסה המצרית החיים נעימים (למי שלא היה עבד שם, אבל בעצם אולי גם לעבדים שחיו על סיר הבשר ושמשו בפועל כסוג של עובדים שכירים). בגלל שהם נעימים יש לשאוף להמשיך אותם גם לאחר המוות. המוות בעצם מהווה הפרעה לרצף הקוי שהם מכירים. הם מפתחים אמונה שהחיים הם פרוזדור צר דרכו עוברים לעולם האחר וממשיכים שם. מסיבה זו חשוב להגיע מצוידים לאותו עולם. שומרית-בבלית: בתרבות הבבלית יש גן עדן אלא שזה לא העולם הבא. זהו עולם אוטופי ממנו גורשנו ואליו אנו שואפים לחזור. אבל לחזור בחיינו, לא לאחר מותנו. החיפוש אחר גן העדן נמשך. המוות הוא סופי, לכן הקבורה שם רגילה. באזור זה מתפתחת התפיסה של קדושת החיים. החיים הם חד פעמיים ולכן אין להפסיקם באופן יזום. אסור להקדים את המוות. כך מתפתחים חוקים כמו חוקי חמורבי המקדשים את החיים (בעיקר לאצולה אבל העקרון נקבע שם). מצרית: המצרים לא הזכירו במיתולוגיות שלהם את גן העדן. אצלם אין גן עדן, יש עולם הבא. מסיבה זו אפשר וגם רצוי להקדים את המוות של כל העבדים והנלווים למלך שעובר לעולם אחר. אי שם באמצע הדרך אחדו את התפיסה של גן עדן עם התפיסה של העולם הבא. אבל זה קרה בשלב מאוחר בהרבה. קודם לכן נציג מספר אגדות וסיפורים על שני מקומות בלתי נתפסים אילו: האם גן העדן משקף חיי נצח? בהמשך אציג מספר סיפורים מיתולוגים מעולם הסביבה. המעוניינים לקרוא את סיפור גן העדן בראי המקרא מוזמנים ללחוץ חג מתן תורה בראי התפיסה הסינית. גן העדן במיתולוגיה הבבלית - שומרית לאחר תום המבול יוצא גילגמש מן התיבה. הוא ניצב מול עולם שצריך להתחילו מחדש. מרדוק מצווה עליו למלוך על הארץ ולשקם את העולם. בדומה לסיפור הבריאה של בראשית האל מצווה עליו: ´מכל הצמחים אתה יכול לאכול, ומכל חיות אתה יכול לאכול ועל כל הנהרות אתה יכול לשוט ועל ההרים לטפס…´ אבל כאן הוא מצווה גם: ´אבל את הנקבות אין לאכול´. למה? משום שזו הדרך שבה בעלי החיים המועטים ששרדו בעולם יוכלו להתרבות. ואיך אומרים נקבה בשומרית? דם. כלומר אין לאכול מן הדם. צו זה נשמר גם אצלנו בתורה, אבל המשמעות הפכה להיות כפשוטה: אין לאכול מן הדם כי ´הדם הוא הנפש´ (בראשית פרק ח´). כאן נכנס לנו מושג הנפש, או הישארות הנפש: השאול בראיה הבבלית - שומרית איננה יורדת לשאול לחפש את דומוזי. היא מוצאת אותו ומוציאה אותו משם והוא רשאי לצאת ולחזור. היא רוצה לצאת אך האלים אומרים שמשהו אחר יבוא במקומה. דומוזי יכול לחזור לשאול אך היא לא. תמוז יכול למות ולקום לתחייה תמיד. כדי לצאת מהשאול איננה נותנת את אחותה במקומה ואחותה הופכת להיות מלכת השאול שם תשאר לעולם ועד. איננה לא תרד יותר לעולם השאול. אבל תמוז מאוהב גם באחותה ולכן הוא ירד לשאול כל חצי שנה.
[למען הדיוק, קיימת יותר מגירסה אחת של הסיפור הזה. בחרתי בגרסה שפורטה לעיל בגלל ההמחשה של מחזוריות החים אך הגרסה האהובה עלי מספרת על אלה בשם ארשכיגל, אלה מרדנית שנהגה להתגרות בממלכת החיים ולצלול למעמקי האוקיאנוס עמוק יותר ויותר. למרות התנגדות אחיותיה היא נתקלת בבנו של אל הים ונמשכת אליו. אבל כדי להגיע לממלכתו היא אמורה להיכנס לשאול, לממלכת המוות. אלי השמיים מנסים לעצור אותה כי צריכה להיות הפרדה בין ממלכת החיים לממלכת המתים אבל היא בוחרת בחירה חד כיוונית ונכנסת בלי יכולת לצאת לעולם.
בגירסה זו, איננה אחותה החורגת מנסה להגיע לממלכת המוות כדי לשלוט עליה. אבל היא נענשת ומגורשת. הנסיון של איננה ללעוג להפרדה בין החיים למוות מקומם גם את שאר האלים שפוסקים שמי שנכנס לממלכת המוות, שלא יצפה לצאת משם. סוף הסיפור, אגב, אהבה גדולה ונישואים מאושרים בין ארשכיגל לאל אחר שמוותר מרצונו על חייו כדי להיות איתה בממלכת המוות לנצח.] ומה במצרים? אלים מצרים הקשורים למוות: הספרות האוגרית והמצב בכנען ברום פנתיאון האלים הכנעני שלט אל. כך שמו. אל ששמו אל. הוא היה אביב של שלושה אלים: מות, בעל וים. מות שלט על המוות, בעל שלט על פוריות האדמה (ולכן טכסי הפולחן שלו כללו אורגיות מופלאות במקדשים והגשות מנחה בעיקר צמחוניות פרי האדמה) וים על הים ומעמקיו. בעל מתחתן עם האלה עשתורת ויולד את כמוש (מלך מואב), כוש (מלך אדום) ומולך (מלך עמון). תפיסת המוות בים האגאי [יוון ורומי] תפיסת אחרית הימים בתנ´ך אלא שהתחזית היתה אופטימית מדי. החיים לא נעשו הרמונים ואוטופים אחרי שאחרית הימים התגשמה. לכן מתחילות להתפתח תפיסות הקשורות לבוא למשיח. לפני כן (בימי בית ראשון) האמינו שה´ ´פוקד עוון אבות על בנים, אל קנא אנוכי, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה´. כלומר אין עניין של שכר ועונש ואין גם אזכור של העולם הבא או שכר כלשהו לאחר מותנו. אבל באותה עת התפיסה הזו עדיין לא הייתה בשלה. היא בעצם עדיין לא היתה קיימת. אחרית הימים היתה תפיסה פוליטית שלא התקשרה לחיים שלאחר המוות או לתחיית המתים. אלא שהיא הוותה אבן דרך בהתפתחות החשיבה היהודית בנקודה זו. תחיית המתים מתוארת במקורות של כת האיסיים, כת בני האור (ייתכן שמדובר באותה כת) וכתות נוצריות שונות שהיו בתקופה ההיא. שלושה עשר העיקרים שקבע הרמב"ם: - תורה מן השמים גלגול נשמות ביהדות שיטת הגלגולים נותנת מענה לבעיות של שכר ועונש. בעיקר מענה למעשי זוועה ולשאלות כמו כיצד השואה פגעה בילדים תמימים שעדיין לא חטאו. לכן זו הייתה שאלה של זמן שגלגול הנשמות יחדור אל היהדות. אלא שהוא חדר בעיקר לחסידות ולאמונה הקבלית. נסכם עד כה את גלגולי תפיסת החיים והמוות של בני ישראל: בתקופת המקרא הקדומה: בתקופת המקרא בהמשך: לאחר גלות בבל: ראשית תקופת הנצרות: עד ימי הביניים באירופה: גלגול נשמות במזרח הרחוק בודהא (´הנאור´, בסנסקריט). זהו כינויו של גאוטמה סידהארתה 563 לפנה´ס-485 לפנה´ס. מבחינה היסטורית וחברתית, הבודהיזם היווה רפורמה של דת ההינדואיזם. ניתן לפשט את מסריו לארבעת הכללים הבאים: הפילוסופיה הבודהיסטית גורסת כי קיום האגו או האישיות האינדיבידואלית של כל אחד מאיתנו היא אשליה, וגם לא קיימת כל נשמה בת אלמוות המשמרת את זהותנו הפיזית. ומה אצל הסינים? כך אנו סוגרים מעגל. תקופת המקרא הקדומה (התקופה הישראלית) והפילוסופיה והרפואה הסינית אולי אינם דומים בהשקפתם לגבי החיים שלאחר המוות, אבל הם מתמקדים במעשה ובתכלית החיים: לחיות בהרמוניה, איש תחת גפנו ותחת תאנתו. להפניות למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות |