מי מאיתנו לא נתקל במטופלים שלא יודעים לשחרר. כאלה שכל רוטציה עבורנו כמטפלים היא מאבק אפי. ננסה כאן לתת כלים לעבודה מול מטופלים כאלה, כדי לעזור להם לשחרר ולהרפות ובכך גם ליעל את הטיפול בהם. |
|
מאת: דר' ניר עמיר | |
כיצד נלמד את השיעור?
"שלושת כללי הזהב במגע" (נשימה, הרפיה, אתגור) הוא מונח שהוטבע בתמורות כדי לעגן פעולות שמבצעים באופן אינטואיטיבי בטיפולים שלנו. סדר הפעולות המומלץ
א - נשימה מטרה: כולנו יודעים לנשום ויש כאלה שגם מכירים נשימות יוגיות מורכבות. הכוונה כאן לא ללמד את המטופלת נשימות מיוחדות, אלא רק להיות מודעת לנשימה, ולהשתמש בה בעת הצורך. הערה: אנחנו לא מבקשים מהמטופלת לבצע את הפעולה ביום יום, אלא רק להיות מסוגלת לבצע אותה כשיידרש, כדי שתוכל להרפות את הגוף בשלב הבא. פעולה: כשהמטופלת שוכבת על הגב מוודאים שיודעת להעלות ולהוריד את בית החזה והסרעפת (נשימה חזית וסרעפתית) באופן מודע. המלצה: למתקשים אפשר לבקש שיניחו יד אחת על הבטן ואחת על החזה "ויעלו ויורידו" אותן לפי הנחיית המטפלת. אם עדיין לא ברור, אפשר להפעיל לחץ על החזה והבטן להמחשה של הורדה והעלאה של בית החזה. אצל נשים מומלץ להניח מגבת חוצצת או להניח את הידיים על הידיים שלהן שמונחות על הבטן ועל החזה. ב - הרפיה ושחרור מטרה: לדעת לשחרר שרירים זה לא מובן מאליו. חלקנו יודעים לשחרר שריר אחד ולא אחר, מסוגלים להרפות את הידיים אבל לא את כף הרגל או הצוואר למשל. השאיפה כאן היא ללמוד לשחרר כל שריר שאנחנו רוצים.
הרפיית הלסת - יבוצע רק לאחר הצלחה בכל הסעיפים הקודמים. במקרה של ברוקסיזם ניתן להתחיל עם סעיף זה גם אם לא הצלחנו להגיע לשחרור מלא בסעיפים 1-6, אבל צריך להמשיך ולתרגל את הסעיפים האלה עד לשחרור מודע ומלא כשנבקש אותו.
הערה: נסו בעצמכם. זה מאוד קשה להגיע למצב של נקישות שיניים ברפיון מלא, אבל אפשרי אם מתאמנים. שימו לב: שחרור (הרפיה) הוא תהליך נרכש (למעט אצל אנשים ספסטיים, למשל). יש כאלה שמסוגלים להתמסר מהמפגש הראשון ואחרים שיגיעו לשחרור חלקי אחרי כמה וכמה מפגשים. בכל מקרה, כל אחד מסוגל להשתפר! ג - אתגור - Challenging המטרה: כשאנחנו נלחצים אנחנו מתכווצים. אם נגיב ללחץ בהרפיה, נוכל להכיל את אי הנוחות בצורה טובה יותר. לדוגמה, בתחילת הלימודים של שיאצו, יש כאלה שמרגישים חוסר נוחות כשלוחצים עליהם. עם הזמן, ככל שמרפים יותר, מבקשים לחץ גדול יותר ואפילו מפיקים ממנו יותר הנאה ותועלת. דוגמה אחרת היא ההצעה שלנו לילדים לספור עד שלוש לפני שמגיבים. זאת לא בקשה הוגנת כל כך כי פתולוגית הילד מגיב בלי שיהיה מסוגל לחכות כדי לספור (על אחת כמה וכמה ילדים היפראקטיביים). במקרה זה, במקום לנזוף בו, צריך לאתגר אותו. אפשר ללמד אותו להרפות כשהוא חווה לחץ פיזי או אחר. ככל שהרפיה במצבים כאלה תהפוך לאוטומטית יותר, כך יוכל להגיב באופן שקול יותר. אז מה צריך לעשות כאן? בדיוק מה שעושים בשיאצו!
הערה: כמו בכל דבר, גם כאן נדרש תרגול. לחלק זה בא באופן טבעי, אבל רובנו צריכים לתרגל כדי להגיע למיומנות כזו. גם כשאנחנו כבר מיומנים, הגוף צריך תזכורות מדי פעם. טיפול שיאצו שמשלב את "שלושת כללי הזהב בשיאצו" גם לא באופן רשמי, שומר על מיומנות ההרפיה ויכולת ספיגת הלחץ ולכן מאפשר התמודדות טובה יותר עם סוגי לחצים מגוונים. למי זה טוב?
להפניות חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד. |