לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

איך נגרום לילד לאכול נכון?

 
 
מילים רבות נכתבו על איך לאכול נכון. אבל מה לעשות והילד לא מוכן לאכול שום ירק שאינו קטצופ והלחם הכהה היחידי שיגע בו הוא לחם לבן עם הרבה נוטלה? מאמר זה מתמקד במסר ובחינוך הילד לאכול נכון וכן, בתיקון שגיאות עבר שהובילו את הילד לאכילה בררנית ולא בריאה.
 
 
  
מאת: ד"ר ניר עמיר
 
מילים רבות נכתבו על איך לאכול נכון. אבל מה לעשות והילד לא מוכן לאכול שום ירק שאינו קטצ'ופ והלחם הכהה היחידי שיגע בו הוא לחם לבן עם הרבה נוטלה? מאמר זה מתמקד במסר ובחינוך הילד לאכול נכון וכן, בתיקון שגיאות עבר שהובילו את הילד לאכילה בררנית ולא בריאה.
 
הילד לא אוכל ארוחת בוקר
ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביום. היא מסייעת לריכוז בשעות הבוקר, מכוונת לתזונה נכונה בהמשך היום ותוחמת את הילד ומשפחתו לסדר יום שמתחיל בבוקר מאורגן. תנאי לארוחת בוקר היא אירגון הבוקר בצורה נכונה. 
 
א - הקצו זמן לארוחת בוקר משפחתית
למרות הבוקר המטורף, חשוב להקצות לפחות עשר דקות רגועות בהן אחד ממבוגרי המשפחה (אם או אב) ישבו לארוחת בוקר יחד עם הילד/ים. לשם כך צריך להיערך מראש, הן מבחינת הזמן הנדרש והן מבחינת האוכל המוגש. היערכות נכונה תאפשר חיסכון של עשר דקות אילו על חשבון "התמרחות" בדברים אחרים. מידע על כך ניתן לקרוא במאמר: כיצד נשפר את התארגנות הבוקר של הילד.
 
ב - שמשו כמודל
אם הילד מתנגד, אל תכריחו. אבל תראו דוגמא. תשבו בנחת עם שתיה חמה וארוחת בוקר והזמינו את הילד להצטרף. לפעמים הוא יעשה כן וגם אם לא, יהיה לו מודל נכון להמשך. בכל מקרה, אל תאפשרו לו אלטרנטיבה מפתה יותר בעת הארוחה. אין לפתוח טלביזיה או לאפשר גלישה במחשב בזמן ארוחת הבוקר (או בכל ארוחה משפחתית).
 
ג - פיתרון לזמן דחוק
אם זמנכם דחוק או שאתם יוצאים לפני הילדים, השאירו ארוחת בוקר מסודרת על השולחן. כוס שתיה חמה בתרמוס או בכוס שניתן לחמם במיקרו (בהתאם למיומנות וגיל הילד). ייתכן שחלק מהארוחות תישארנה על השולחן אך במשך הזמן הילד ילמד שזה עבורו ויגע בהן.
 
ד - לאכול ביחד
ביום שלא יצא לאכול ביחד בבוקר, הקפידו לאכול יחד בערב. מחקרים מצביעים שארוחה משפחתית אחת ביום משפרת את הקשר עם הילד, תורמת לאווירה המשפחתית ומונעת השמנה בעתיד. גם בלי כל אילו, הילד ילמד שאם לא אוכלים ביחד בבוקר אז מתי שהוא, במהלך היום, כן אוכלים.
 
ה - גיוון בארוחה
גוונו את האוכל. רוב דגני הבוקר הם ממתק ולא ארוחה. מאוד נוח להורים וטעים לילדים אבל מזין זה לא. את דגני הבוקר השאירו כחטיף סביר למהלך היום. בבוקר יש להגיש אוכל מגוון המתבסס על המלצות יעילות ומהירות. מידע על כך ניתן לקרוא במאמר: עקרונות התזונה והדרכתם לנוער.
 
 
הילד לא אוכל ירקות ונצמד לאוכל תעשייתי
כאשר הורים מוותרים על קניית פירות וירקות משום שהילד, ממילה, אינו אוכל אותם, יש להניח שגם הם לא מקפידים ביותר על אכילה נכונה. האופן שבו ההורים אוכלים משמש כמודל עבור הילדים. תנאי ראשון לכך הוא שהמטבח יכיל יותר מזונות בריאים ופחות חטיפים. אין הכוונה למנוע אכילת ממתקים וחטיפים אלא לצמצם זאת לגבול סביר.
 
א - עבדו לפי תכנון
הכינו רשימת כל המזונות הנמצאים בבית ביום אקראי (שלאחר יום קניות ולא כשהמטבח ריק) והחליטו מה נכון להשאיר ברשימה, מה עדיף לוותר ומה כדאי להוסיף. דוגמא לרשימת קניות מומלצת תוכלו להוריד ממדור הטפסים להורדה של תמורות: קובץ המלצות תזונה.
 
ב - שילוב ירקות בצורה מושכת עין
הקפידו להגיש ארוחה מגוונת הכוללת ירקות בשלל צבעים מידי יום. בילדים קטנים ניתן לשלב זאת כמשחק. למשל פרצוף עם עיניים מעגבניות שרי פרוסות, אף ממלפפון ופה מזיתים. לא נורא אם הילד יאכל רק חלק או שסתם ישחק עם האוכל. בהמשך הוא יתרגל לראות את הירקות כדבר חיובי ולא כהכרח. ניתן להלהיב אותו ולהגיד: "לא, אל תאכל את האוזן, למה? למה אכלת לו את העיניים?...
משחק אחר יכול להיות טרקטור המסיע ירק ישר לפה של הילד (על משקל האווירון). אבל בתנאי שהוא משחק בעצמו ולא שאתם דוחפים לו את האוכל לפה.
 
ג - אל תלחיצו
אם הילד לא מסיים את הארוחה או כמעט ולא נוגע בה, אל תאיימו בסנקציות. תנו לו לרדת בסוף הארוחה (כאשר כולם סיימו גם כן) ואם הוא ירצה לאכול אותה יותר מאוחר, מה טוב. אם לא, אז בפעם אחרת. לא קל לשנות הרגלים, גם אם מדובר בילד, בזמן קצר.
 
ד - הגישו בצלחות מושכות עין
אכילה בצלחת צבעונית או עם ציור נחמד מפתה את הילד להסתכל ולאכול מה שיש. פרוסות של פירות המוגשים בצורה נאה, עניין שלא תובע זמן אלא רק תשומת לב, יכול לגרום לילד להעדיף פרי על פני קינוח אחר. עדיף להציב פירות שהילד אוהב ולשלב בהם, בכל פעם, חתיכת פרי אחת בלבד מסוג לא מוכר או חביב (למשל צלחת פלחי תפוז עם תמר חצוי באמצע). גם אם הילד לא יאכל את הקישוט, הרי שבמשך הזמן הוא יירתע ממנו פחות.
 
ה - חשיפה חוזרת
נמצא כי צריך לחשוף ילד למזון חדש כ 15-20 פעם לפני שהוא מוכן לטעום אותו. אוכל המוגש נאה וציון (כדרך אגב) שזה אוכל של מבוגרים יכול לפתות את הילד לטעום. גם אם לא, הילד יודע שזה אוכל של מבוגרים וכשהוא יגדל, הוא יאהב אותו.
 
 
הילד מרבה לאכול חטיפים
לצערנו, אין חטיפי בריאות הטעימים לילד. כל החטיפים אינם בריאים אך יש כאילו שיותר ויש כאילו שפחות. אין להגביל את הילד מחטיפים אבל יש לתת לו את התחושה שהם באים בנוסף. מותר לאכול שוקולד או ביסלי אבל לא צריך לחשוב שזה בריא כי זה מופיע באריזה נאה או כי זה מחובר לגרנולה. עדיף ליהנות מהחטיף ולא להסתפק באחד פחות טעים שממילה לא מועיל יותר.
 
א - אל תמנעו
לא כדאי להימנע באופן מוחלט מחטיפים משום שהילד ישיג אותם במוקדם או במאוחר, ואם לא בבית אז בבית חברים או כשיתחיל לקבל דמי כיס. עדיף שהילד יהיה חשוף לחטיפים ולממתקים אך יקבל את החינוך לנהוג במתינות. אנו יכולים לשמש לו כמודל לכך.
 
ב - שיהיו בבית תחליפים
כולנו מכירים את התחושה של פתיחת המקרר וסגירתו בלי שבעצם ידענו מה אנו רוצים לאכול. ילד יכול לאכול גם מתוך שעמום או רצון להעסיק את עצמו. לפעמים הוא מתבלבל בין רעב לתאבון ובוחר למלא את עצמו במזון לא מתאים. יש לדאוג תמיד שבמקרר תהיה קופסה קטנה של פירות או ירקות חתוכים בצורה נאה שישמשו כנשנוש. גם גבינה עם בייגלה יכולים לשמש תחליף נוח לבייגלה בלבד.
 
ג - הקשו על הממתק
ניתן להחזיק מספר מוגבל של ממתקים ועדיף באריזות קטנות וסגורות. אין להגביל ילד ממתק שיש בבית משום שזה יוצר עימות ובוא העת גם בעיה. אבל אפשר לאכסן את הממתקים במקומות שדורשים מאמץ. למשל לבצוע את השוקולד לקוביות ולהכניס למקפא. הילד יוכל לקבל כל פעם קובייה או שתיים ולקבל עוד רק אחרי שסיים. אכילת שוקולד קפוא נמשכת זמן רב יותר כך שלפעמים חושי הטעם מסופקים אחרי הכמות הקטנה ואינם דורשים עוד (לעומת מצב בו היה לנו חטיף גדול וכילינו אותו רק משום שהיה מולנו).
 
ד - הטילו משימת קניות
אפשר לבקש מילד שכבר יכול לצאת לבדו לרחוב שילך לקניות וגם יביא לעצמו חטיף. כך הוא גם ישתתף בעזרה לבית וגם יעשה פעילות גופנית קטנה. רוצה עוד חטיף? אין בעיה! קח כסף ולך שוב. יהיו לא מעט ילדים שיוותרו על ההליכה החוזרת בגלל הטורח. רק אל תשכחו להגביל בכסף ולסכם עם הילד מה הוא קונה.
 
ה - הכינו ממתקים ביתיים
גם כאן אפשר להתפרע ולפול בפח אבל הכנת עוגה המכילה ביצים, קמח מלא, רסק תפוחים שמחליף חלק מהסוכר ושמן קנולה שמחליף את המרגרינה עדיין עדיף על צ'יפס, ביסלי או אוריאו. ניתן להכין עוגות במנות נפרדות (בכוסות קרטון, למשל) וכך הכמות תהיה מוגבלת. ההכנה היא סוג של טורח וזה הרעיון: בשביל כיף צריך לטרוח קצת. שילוב של מתוקים "בריאים" כמו פנקייק או עוגת תפוחים יכולים להוות תחליף לנשנוש לא בריא אחר בבית. למתכוני קינוחים טעימים, מהירים ומתאימים לרוב הילדים קראו במדור קינוחים של אתר תמורות.
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע על קורס רפואת ילדים למטפלים סיניים (קורס רפואה סינית לילדים)
 
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות ההדרכה של תמורות    © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2017 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז