הרפואה הסינית מדברת על רמות טיפול שונות. התחתונה - זו המתייחסת לסימפטומים, האמצעית – זו המתייחסת לאיזון הצ'י והעליונה – זו המתייחסת למניעת מחלות. מאמר זה מציג את עקרונות העבודה הפרקטיים של מטפל שיאצו או טווינה. במאמר קישור למצגת בנושא שהוצגה בכנס הראשון של איגוד מטפלי השיאצו בישראל וכן קישור לסדנא פרקטית למטפלים המועברת על ידי ד'ר ניר עמיר. | |
מאת: ניר עמיר | |
להורדת מצגת ההרצאה שנערכה בכנס לאיגוד מטפלי השיאצו: יש ללחוץ כאן הרפואה הסינית התייחסה לעולם הטיפולי בשלושה צירים אפשריים: האמצעית: אמורה לפתור את הבעיה / מחלה על ידי איזון הגוף ברמה האנרגטית. כיום זה מה שרוב הרפואה הסינית מתעסקת. לשיטה האמצעית משתייכת הרפואה הסינית וכן כמעט כל שיטות הריפוי שלאחר המחלה. אם נמשיך את הדוגמא הקודמת, הכוונה לטיפול בשורש הבעיה: למשל ברוח הבאה מן הכבד וגורמת לעורף תפוס או טיפול בחום בדם למניעת היפראקטיביות. העליונה: רפואת מניעה שמטרתה למנוע יציאה ממצב איזון ולכן שמירה על בריאות. לשיטה העליונה משתייך ניהול אורח חיים בריא, התעמלות, תזונה נכונה, תרגילי נשימה, טאי צ´י ועוד. יש לציין שהמונחים אינם משקפים את המחשבה שעומדת מאחורי כל רעיון. רפואה תחתונה היא לא בהכרח נחותה. היא חשובה והיא ננקטת כל אימת שמדובר בברירה הטובה ביותר בין המצבים. כשמטופל מגיע עם קוצר נשימה, יש להוציא אותו ממצב זה. מובן שהנסיון העדיף הוא להקל על קשיי הנשימה באמצעות כלים מעולם הרפואה המשלימה, אך במידה שאנו לא מצליחים להשיג זאת, או במידה שהמטופל נמצא במצב מסכן חיים, ננקוט בכל שיטה רפואית בטוחה ומוכרת כדי לסייע לו. אך אין ספק שהרפואה העליונה היא אכן העליונה או האצילית ביותר. גם הרפואה הממסדית כיום משכילה להניח ששיטות חינוך לפעילות גופנית, תזונה והיגיינה חשובות לא פחות ואולי אף יותר מרוב הטיפולים המוכרים ברפואה, ושהם המוקד להדברת התחלואה הציבורית הרחבה. מכאן שעל המטפל להתמקד גם ברפואה העליונה. זו המשמעות של מטפל הוליסטי, מטפל בכלל. לא רק בהקלה זמנית או מקומית אלא בחינוך המטופל ובמתן כלים מעשיים שילוו את המטופל גם כאשר הוא לא בקשר ישיר עם המטפל או הרבה לאחר שהפסיק את הטיפולים. מכאן ששיאצו /טווינא ורפואה סינית היא לא רק טיפול אלא גם חינוך המטפל וההרמוניה התפיסה של הרפואה הסינית מתעלמת לעתים מן הפרט ומתייחסת אל ההרמוניה הכללית. כשמדובר בשיטת ממשל אז הדבר מנוגד לתפיסתנו המערבית. בעיני הסינים עדיף שפרט זה או אחר יסבול מאשר פגיעה או ערעור על ההרמוניה של הכלל (ובעיקר של הממשל). הרמוניה זה לא אושרו של הפרט. הפרט הוא לא החשוב כאן.. כל עוד המערכת מתפקדת במיטבה זו ההרמוניה. בראיה סינית, הלב הוא קיסר האיברים. הוא עובד בשביל כולם. אם הוא יפסיק אז כולם יפסיקו. מאידך, אם כל האיברים יפגעו אז גם הלב יפגע. מכאן שכולם צריכים להיות ביחסים הרמוניים ללא עדיפות מיוחדת של זה על זה. החינוך לסביבה הרמונית עלינו לזכור שהרפואה הסינית מעולם לא הטיפה לשיטה של טיפול בשיחות עם מטופל. תפקידנו להתמקד בתקשורת הלא מילולית. המטופל חשוף ביום יום לאין ספור גירויים מילוליים שחלקם בעלי אופי טיפולי (ולאו דווקא רק על ידי הפסיכולוג). התקשורת הלא מילולית מאפשרת את העיבוד של הרבדים האנרגטיים העמוקים בבן אדם והיא היא האינטגרציה האמיתית לגוף - נפש. תחומי חינוך ברפואה העליונה אפרט אחד לאחד: תזונה מטופל שקיבל הנחיות תזונה ממטפל השיאצו שלו או ממנחה חיצוני כמו תזונאי קליני או נטורופאט, מגה עד כמה קשה לעמוד בכללי הטיפול. גם הנחיות קלות במיוחד לא תמיד מקוימות ונדרשת היענות מלווה בכוח רצון עז להתמדה. זהו ה Compliance = היענות לטיפול. רק 5% מהמטופלים מתמידים יותר משנה בהמלצות התזונה שהומלצה להם במסגרת בית החולים. כיוון שאנו משלבים את השיאצו, נוכל לשלש ולרבע את אחוז הנענים להמלצות התזונה שלנו. תזונה כללית בריאה לאדם. אם המטופל מתמצא בעקרונות התזונה הסינית הוא יכול לקחת את המלצות התזונאי ולהתאימן לאנרגטיקה של המטופל (חום / קור, צורת בישול וכו´). כך אנו יוצרים היזון וחפיפה בין ההמלצות, משפרים את אימון המטופל בטיפול ומשפרים את סיכויי ההצלחה. המטפל יכול לתרום להיענות דרך הקשבה למצוקות המטופל. כיוון שבשיאצו רואים את המטופל מידי שבוע, המטופל יכול להישען על המטפל ולהתגבר על משברים. במצבים קשים במיוחד מומלץ להתקשר ולהתייעץ עם התזונאי במטרה להרפות מעט ממספר הגבלות כדי לשפר את סבלנות המטופל. מעבר לכך, רגיעה והרפיה המגיעים דרך השיאצו מאפשרים למטופל להחוות פחות לחץ ולכן מספקים לו יותר אנרגיות להתמודד עם המגבלות התזונתיות שלו. שינה פעילות גופנית וטיפול עצמי הטיפול בשיאצו יעיל ותורם במצבים רבים. עם זאת, הצטברות ליחה בגוף, למשל, היא תופעה סטגננטית מכדי שרק שיאצו חד שבועי ישנה את המצב. במצבים אילו נחוץ לשלב תזונה ופעילות גופנית. התזונה מצמצמת את כמות הליחה הנוצרת על ידי הטחול ותרגילי התנועה והנשימה מניעים את הצ´י ומסייעים לריאות לפזר ולהוריד את הנוזלים. יש לזכור שגם על תרגול עצמי חלות התוויות נגד שונות. אפילו תרגול הרפיה עלול להחמיר מצב של אוכלוסיית מטופלים מסוימת. מכאן שעל המטפל להתמצא בהתוויות נגד ולהכיר במגבלות הטיפול (כמו גם להכיר במגבלותיו כמטפל). כיצד ניתן להתאים את התרגילים למטופל? חשיבה חיובית מטופלים שמתמידים (ומתעקשים) בגישתם השלילית לחיים (ולטיפול) משרים אווירה בעייתית על הטיפול. לעתים זה פוגע במוטיבציה של המטפל ו´מדביק אף אותו בייאוש´. המטפל צריך להיות ער לעובדה שתחושה נגטיבית זו היא חלק מהפתולוגיה ולא איזה סוג של ´דווקא´. כלומר אם המטופל לא מספיק נחמד, צריך לטפל גם באי-נחמדות שלו. טיפול נכון ישפיע על הסביבה לשנות דעתה לגבי המטופל, דבר שיקרין על כל מישור בחייו. איך עושים זאת? במטופלים קלים ניתן להסתפק בשני הכלים לעיל. מטופלים מורכבים יותר דורשים גישה אופטימית מבוקרת שלא תרתיע את המטופל ושלא תראה לו דביקה מדי. זוהי טכניקה נלמדת שהמאמר כאן קצר מכדי להכיל. דמיון מודרך שיטות בדמיון מודרך מידע ממוקד יותר בנושא זה נמצא הספר השלם למטפלי שיאצו וטווינה מתקדמים חינוך במסגרת טיפול בשיאצו וטווינא חינוך בטפטוף יעיל יותר מחינוך ב´זבנג´ השיאצו והטווינא תומכים בחינוך ומשפרים היענות והתמדה המטפל שומר על קשר עם מטפלים אחרים הטיפול ההרמוני שימור תוצאות מעקב טלפוני – על המטפל להתעניין בתוצאות הטיפול גם לאחר שהקשר עם המטופל הסתיים. גם אם מצוקת המטופל חלפה או המצב השתפר משמעותית, שיחה חד פעמית שלושה חודשים אחרי תום סדרת הטיפולים מבהירה ונותנת משוב למטפל על מידת השפעת הטיפול ונותנת למטופל תזכורת לגבי טיפול תחזוקה. חינוך ומודעות – כפי שהודגש לעיל, חינוך ופיתוח מודעות יכול לשמר ואף לשפר את תוצאות הטיפול. אם המטופל רכש כלים להתמודד עם כאב או מצוקה פיזית או נפשית (אם דרך תרגילים לגב, או תרגילים למצב הרוח, למשל) הוא יוכל להתמיד בהם ולהשתמש בהם לכשיזדקק. מספר תרגילים פשוטים במתיחות, הרפיה ודמיון מודרך עשויים למנוע התקף כאבי גב חריף שמבשר לבוא. המשכיות גם כאשר הקשר עם המטפל מופסק – אנו רואים שקיימות דרכים שונות לקיים המשכיות לטיפול. המטפל בשיאצו זורק אבן לאגם אך המעגלים ממשיכים להיווצר ולהתפשט גם אחרי שהאבן שקעה. מאמר זה חובר על ידי ד´ר ניר עמיר אשר יחד עם גיורא ליכט הקים את תמורות ב 1988. למידע נוסף: חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot |