השלד הטיפולי / הקטה, מאפשר לנו, כמטפלים, להשתחרר מהעיסוק המחשבתי של מה לעשות ומתי, ליצור מצב של ריק מחשבתי, לפנות את תחושותינו לצרכיו של המטופל, לעומקו של הטיפול, למקצב ולפרטים הקטנים המרכיבים את השלם. תהליך הטיפול כולל את העקרונות והשלבים המלווים את ההליך כולו: לחץ אנרגטי, כיוון הלחיצה והתבוננות אל מחוץ למטופל הם רק אחדים מן העקרונות המפורטים במאמר זה. מאמר זה מבוסס מרחיב ומעמיק את העקרונות המתוארים בשיטת הטיפול בקיו שיאצו. | |
מאת: גיורא ליכט | |
מאמר המשך לקיו שיאצו כדי להשתחרר, הן פיזית והן מדיטטיבית, בעת הטיפול המכין (שהגדרנו אותו בהרצאת המבוא בקיו שיאצו ´כדיאלוג האבחנתי הראשון´), המטפל יוצר מנח טיפולי המשחרר אותו מתהליך חשיבתי. עליו לנקוט הליך טיפולי המבוסס על מספר יסודות. הליך זה קרוי במקור ומוכר כקטה, כלומר, רצף פעולות היוצרות את השלם. הבסיס של רצף זה מאפשר, לאחר שנשלוט בו באופן מלא, לצאת לאין ספור אפשרויות טיפוליות. בתוך הקטה הטיפולית המטפל מגיע לכל המרידיאנים הנחשפים מולו במנח. הטיפול המכין נוגע ופורט על כל המרידיאנים כחלק מהתפיסה ההוליסטית המחברת את הגוף כיחידה אחת שלמה. על פי גישה זו אין המטפל מבודד מראש מרידיאן או נקודות לטיפול או אזור פגוע אלא ראשית, מתייחס לכל המרידיאנים המצויים ברקע, וזאת מתוך ההנחה הבסיסית כי כל הגוף חלה, ויצא מההרמוניה האנרגטית. הסימפטום מתבטא באחד המרידיאנים שעליו אנו עובדים לאחר הטיפול המכין.במאמר זה נתייחס אך ורק לחלק הטכני של הטיפול שהוא הבסיס עליו נוכל, מאוחר יותר, להתייחס לאבחנת המרידיאן ואבחנת הטצובו. קבלת המטופל: מנח הפתיחה – מנח הצד מוסיקת רקע פתיחת הטיפול מיקום המטפל ביחס למטופל כיווץ והרפיה בעת מתן הלחץ תנועה כמרכיב המחבר בין לחיצה ללחיצה מקצב הטיפול לחץ אנרגטי מעבר ללחץ הפיזי – הדמיון ככלי התחבורה של האנרגיה לחץ תומך כיוון הלחיצה על פי כיוון זרימת המרידיאנים התבוננות אל מחוץ למטופל המשך הטיפול עקרונות הטיפול שהוזכרו עד כה ישמשו אותנו בכל מנח ומנח וחלקם אף יתאימו לשיטות טיפול אחרות. סיום הטיפול יתבצע כאשר המטופל שוכב על גבו. המטפל מכנס את רגליו של המטופל אל בטנו, ובאמצעות זרועותיו מחזיר את המטופל לתנוחת הישיבה – לטיפול הישיבה המסיים, ובכך סוגר את המעגל הטיפולי. אורך הטיפול כשישים דקות, מספק באופן ממצה ביותר את צרכי המטופל. טיפול הישיבה מגדיר גם את זמנו הקצוב של הטיפול ומאפשר למטופל לחזור לשגרה בצורה מדורגת ולנו להתכונן לטיפול הבא. סיכום במזרח נהוג היה לאמר לתלמידים שעסקו באמנויות ´למדו בעזרת גופכם ולא בעזרת ראשכם´. בעת העתיקה האמנויות המסורתיות נלמדו ונרכשו בהתבוננות וניסיון. לא היה חומר לימוד מתודולוגי המסביר כל פרט ופרט. הידע הנרכש היה רק באמצעות המסטרים. בעת המודרנית, קיימים כלים רבים המאפשרים לנו לקדם את הבנתנו האינטלקטואלית: ספרות, אינטרנט, כתבי עת וכו´. עלינו לזכור שהמהות העמוקה של הטיפול נרכשת עם הניסיון. הניסיון המתפתח והדגש על הפרטים הקטנים והגדולים הם קרש קפיצה לטיפול האיכותי. יסודות הטיפול שהוזכרו במאמר זה יכולים לשמש אותנו ולהשתלב בכל שיטת טיפול. גיורא ליכט הוא מורה ומטפל בשיאצו ויחד עם ד"ר ניר עמיר יסד את תמורות בשנת 1989 . להפניות חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד. |