בעיית גבולות בילדים והכבוד למבוגרים קיימת עוד משחר ההיסטוריה. נדמה כי תופעה זו הולכת ומחמירה עם הדורות ועמם חוסר האונים של גורמי הסמכות, הורים ומורים. מאמר זה מציג את הילד המתריס והחוצפן ומעלה גישה סינית המשלבת את הרפואה העתיקה עם גישות התנהגותיות עכשוויות. מאמר המתאים לכל מטפל בילדים ולהורים בפרט.
התרסה קיצונית נחשבת להפרעה התנהגותית ומכונה Oppositional Defiant Disorder = ODD . זוהי הפרעה המתאפיינת בהתנהגות נגטיביסטית (לעומתית), דווקאית ועוינת כלפי דמות סמכות (הורים, מורים) הנמשכת לפחות חצי שנה.
הפרעה זו מאובחנת עד גיל שש ונמצאת בקשר הדוק עם הפרעות התנהגות שונות. רוב הלוקים בהפרעת התנהגות מלאה לקו בעברם בהפרעת התרסה התנגדותי. לעתים, גורמי הסיכון למחלה כוללים עימותים תוך משפחתיים, התנהגות אנטי סוציאלית מצד ההורים, מעמד סוציו-אקונומי נמוך או מחלות נפש של הילד או משפחתו.
מקובל להניח שזיהוי מוקדם של ההפרעה בילדות וטיפול מתאים, עשויים להוביל לתוצאות טובות. טיפולים מתאימים כוללים הדרכה התנהגותית, הדרכת הורים, טיפול משפחתי, שיאצו וגישות טיפוליות מתוך הרפואה הסינית ועוד.
אף ש ODD הוא ספקטרום של הפרעות בעוצמות שונות, נתן להבחין בקריטריונים המאפיינים את התופעה גם אצל ילדים רגילים ומכאן שהטיפול בילדים עם ODD מתאים גם לטיפול בילדים ווכחנים, חסרי סבלנות ומטרידים.
* נקמנות ונטירת איבה
ODD מול ADHD
* קיימת קומורבידיות בין ODD לבין ADHD אף שמדובר בתופעות שונות.
* כ- 40-70% מהילדים הלוקים עם ADD/ADHD, לוקים גם ב-ODD .
* ב ODD לא בהכרח מתקיימת הפרעת קשב.
* אימפולסיביות של ADHD מתבטאת בעיקר בהתנהלות ובאופן העבודה. "פיוז קצר אך יש חרטה".
* אימפולסיביות של ODD מתבטאת בעיקר באגרסיה וחיכוכים עם הסביבה. אין חרטה.
בעיית גבולות בראיה סינית
מקובל להניח שהעור הוא הגבול של הגוף, לכן הריאות שולטות על הגבולות. כיוון שהרפואה הסינית היא רפואה פרקטית, עלינו לשאול את עצמנו אם טיפול דרך הריאות ייטיב עם בעיית הגבולות.
כיוון שהרפואה הסינית מתייחסת לגוף האדם כמיקרו לעומת הסביבה שהיא המאקרו, ניתן להקיש מכאן שילד פורץ גבולות כאשר הוא בעודף או כשסביבתו בחסר או מצב מעורב של שני הדברים.
מצבי עודף (בילד או בכבד)
חום בדם, סטגנציה, ליחה סטגננטית, חום מדומה או אש יכולים להוביל לעליית רוח הכבד ולתופעות התמרדות באיברים שונים. להפרעה התבטאות התנהגותית המתאפיינת ברוגז, התרסה, אימפולסיביות, אי שקט, נרגנות, התנגדות ווכחנות.
מצב חסר (בריאות / טחול או בסביבה)
חסר צ'י לרוב מתאפיין בחולשה, נטייה לקור, עייפות וחוסר מוטיבציה. ילדים אילו לא נוטים לסבול מאופי חוצפני חסר גבולות. לרוב, בעיית הגבולות אצלם הפוכה: פולשים אליהם. זה אומר שחברים מנצלים אותם, משתמשים בחפצים שלהם או מעתיקים את שיעורי הבית שלהם. ילדים אילו מתקשים להגיד לא הן משום שהגבול שלהם פרוץ פנימה והן משום שאין להם אנרגיות להיאבק. נושא זה אינו שייך למאמר וידון בהזדמנות אחרת.
סוג אחר של חסר הוא חסר של הסביבה. סביבה לא אסרטיבית, חסרת ביטחון או מרות וסמכות גורמת לצ'י הכבד של הילד לפלוש, תופעה נרכשת של מרדנות וחוצפנות.
סיבות חיצוניות הקשורות להורים:
תורשה / צ'י מולד
ילד יכול להיוולד עם חום בכבד ואפילו עם סטגנציה. ילדים אילו מראים מרדנות ואי נוחות כבר מינקותם וקשה להרגיע או להשביע את רצונם. גם כאשר שוללים כל בעיה רפואית מקובלת כמו גזים, צמיחת שיניים, חיתול רטוב, רעב וכו', עדיין הילד נותר בלתי מסופק ונרגן. הוא ישן על פי תנאיו (ולרוב, התנאים כוללים שינה על אחד ההורים או, בשלב מאוחר יותר, במיטת ההורים).
בילדים אילו מופיעות לעתים גם תופעות פיזיות כמו נוקשות יתר (ספסטיות), בהלה מרעשים (למשל טריקת דלתות), רפלקסים ערים ובהמשך, הפרעות טקטיליות (למגע) ובעיות חברתיות שונות. תופעות אילו יכולות להיגרם ממצבי עודף (כמו חום או סטגנציה מולדת) או מחסר דם מולד שאינו מזין את הגידים והרצועות ולפיכך פוגע בגמישות הילד וגורם לו לנוקשות (בכל המובנים).
תורשה משולבת בחסר מודל הורי
לפעמים הבעיה משולבת. למשל כאשר הילד עצבני וחסר גבולות. ייתכן שהוא קיבל חלק מתכונות אילו מהוריו, אך גם להם ישנה עצבנות וחוסר גבולות. הורים חסרי גבולות לא מצליחים להוות מודל לילד וכך התופעה ממשיכה לדלג דור אחר דור.
במצבים אילו נראה, למשל, הורים מותשים, המוכנים לשבת מול הטלביזיה והמחשב במקום להתמודד עם שיעורי הבית והטלביזיה / מחשב של הילדים או במקום לדרוש מהם להיכנס למיטתם בשעה הנכונה.
הפרעה בגבולות על רקע רגשי אשמה
הורים הנמצאים בעבודתם שעות מרובות עלולים להרגיש רגשי אשמה על זה שאינם נמצאים מספיק עם הילד. במקרה זה הם עלולים לפנק אותו יתר על המידה ולפצות אותו בכסף או מתנות בעוד שמה שהילד צריך זו תשומת לב, הנחיה הורית בוגרת והרבה אהבה.
מבוגרים חלשים
כיוון שרוב הילדים נולדים כמעט וללא סטגנציות (את העקבות והמעצורים שלהם הם מפתחים רק בהמשך), הם נוטים לפרוץ גבולות. במושגים היום יומיים זה נקרא "לבחון גבולות", אך מנקודת ריאות סינית מדובר בפריצה. הילד מנצל את חולשת ההורה ומשיג כל מה שירצה. ההורה חלש, אם בשל חוסר כלים להתמודד עם הילד ועם בשל עייפות או כניעות (ולעתים בשל חילוקי דעות או תחרות עם ההורה השני).
לימודי רפואה סינית לילדים מכשירה את המטפל לעבודה עם ילדים בעלי התנהגות קשה, הן בתחום הטיפול הסיני המקובל (צמחים, דיקור, מגע, תזונה) והן בתחום הנחיית ההורים והילד לסביבה הרמונית יותר.
חוקים מול הסכמים
כאשר מציבים גבולות לילד מתריס, חוצפן או מתנגד, עלינו להיזהר ממלכודת "הדמוקרטיה". משפחה אינה דמוקרטיה. ילד לא יכול לבזבז את כספי הוריו ולטעון שיש לו זכויות שוות. לכל אחד במשפחה יש תפקיד. ההורה, תפקידו לחנך, לפרנס, לאהוב. הילד, תפקידו ללמוד, להקפיד על חוקים ולגדול שמח. אם הילד מתחיל לחנך את ההורים חל טשטוש גבולות שיתבטא בקשיים תוך משפחתיים.
מסיבה זו, כל משפחה צריכה לארגן את מערכת החוקים וההסכמים שלה. מה ההבדל בין השניים?
חוקים הם קשיחים ואינם נתונים למשא ומתן. למשל: לא קופצים לכביש בלי להסתכל ימינה ושמאלה, לא עוזבים את הבית עם גז דולק. אבל גם חוקים כמו: לא נכנסים לחדר השירותים כשמישהו אחר בפנים (הכוונה לא לילדים קטנים במיוחד).
לכן, חוקים לא מפרים!
הסכמים, לעומת זאת, הם החלטות הדדיות בתוך המשפחה. הסכמים יכולים להשתנות מעת לעת ולפי הגיל והצורך. אם תכין שיעורים מיד אחרי בית הספר תוכל לצאת עם חברים לגלידריה. זהו הסכם שיש בו רווח לשני הצדדים. ניתן לעשות הסכמים קצרי מועד או ארוכי מועד. יש לזכור שחובה לעמוד בהסכמים גם אם הם לא נוחים לנו, המבוגרים, משום שכך הילדים ילמדו להעריך ולכבד אותם.
גבולות
חוקים תקפים לכל בני המשפחה. למשל לא לקלל או להרים ידיים, לא לירוק או לשפוך מים על השכנים מלמטה... הסכמים נקבעים בהסכמת כולם. ומה לגבי גבולות? אילו חוקים המשתנים בהתאם לגיל וליכולת. למשל שעת ההליכה למיטה בערב, טקס השינה, אחריות על שיעורי בית וכו'.
מחקרים רבים מראים שילדים מצפים לגבולות וחוקים מצד ההורים. יתכן שיתלוננו או אפילו יתמרמרו, אך בסופו של דבר יעריכו את כוונת ההורה ומטרותיו ובבוא העת, יהיה להם מודל מתאים שיוכלו לאמץ ממנו חלקים עבור דור ההמשך. ללא חוקים או גבולות הילדים ירגישו נטושים ולפעמים יתנהגו בצורה שלילית מתוך כוונה לבדוק היכן גבולות אילו נמצאים, אם בכלל.
לפני הכל - מה לשלול?
אנו מכירים את תופעת הנרגנות וחוסר הסבלנות אצל מבוגרים רעבים ועייפים, קל וחומר אצל ילדים. לכן, בכל ילד עם הפרעת גבולות, יש לשלול קודם כל חסרי שינה או תזונה לקויה. מידע מסודר על כך ניתן לקרוא במאמר הגישה המשולבת לטיפול בילדים עם בעיית גבולות.
אז מה עושים?
חשוב לשמור על הגבולות שאנו מציבים:
* עקביות - חשוב שההורים לא ישנו חוקים לפרקים ויקפידו על תיאום ועקביות גם בינם לבין עצמם.
* סדר יום קבוע - הקפדה על שעות שינה מסודרות, ארוחת בוקר והכנת שיעורי בית, הם חלק מכללי בית תקינים.
* הכרזה על סנקציות - בחרתם להכריז על עונש. וודאו קודם שניתן לממש אותו. למשל אם העונש הוא לא לסוע לטיול שכבר נקבע, הרי סביר שלא תוכלו לממשו וכך הילד ילמד שאין לאיומים ערך. במקרה שאינכם בטוחים על איזו סנקציה להכריז, מוטב להודיע שלמעשה תהיה השלכה ואותה תקבעו במהלך היום (ולא כרגע). לעתים סנקציה לא ברורה מפחידה הרבה יותר.
* הסבר קצר - ההסבר לילד צריך להיות קצר. לא תמיד מתאים להסביר לילד שהכנת שיעורי הבית נועדה להבטיח את עתידו. עדיף להסתפק בהסבר יותר קצר טווח, כמו, שתדע את החומר למחר, שהמורה תהיה מרוצה, שככה צריך לעשות וכו'. בכל מקרה, יש להתאים את הגבול וההסבר לגיל הילד וליכולת תפיסתו.
* תיקון מצב - גם אם טעינו והתפרצנו כלפי הילד, או אבדנו עשתונות ואיימנו בחוסר הגיון, זו תופעה נורמאלית. ראשית, נסלח לעצמנו ואחרי כן, נביע את צערנו על ההתפרצות וננמק את הסיבות שהובילו לכעס זה מצד הילד.
מעשים מול תוצאות
כדאי להכין טבלה ובה כוללים מספר מעשים חיוביים (שהילד לא נוהג לעשות לעתים) כמו עזרה בפינוי השולחן, שמירה על האח הקטן או הכנת שיעורים בזמן. בנוסף, יש להכין מספר סעיפים שליליים (שהילד מבצע אותם לעתים קרובות) כמו מריבה עם האחים, התחצפות, השכמה ממושכת בבוקר וכו'.
מעשים
|
תוצאות
|
קם בבוקר בזמן והספיק לאכול ארוחת בוקר
|
קבלת 3 נק' + ½ שעה תוספת מחשב / טלביזיה
|
חזר מבית ספר והתיישב בזמן להכין שעורים
|
קבלת 4 נק' + ½ שעה תוספת מחשב / טלביזיה
|
רב עם אחיו הקטן והרים עליו יד
|
פחות 3 נק' . ½ שעה הפחתה במחשב / טלביזיה
|
קרא לאחותו במילים לא יפות
|
פחות 3 נק' . ½ שעה הפחתה במחשב / טלביזיה
|
ישב עם כל בני משפחתו לארוחת ערב
|
3 נק'
|
שילוב טיפולי מגע במהלך החלת הגבולות בבית
א – נשימה: אנו מנחים ילדים כיצד לנשום. הפעולה מבוצעת על ידי הנחת צעצוע על חזה ובטן הילד או הנחת כף יד (במבוגרים יותר) ותרגול קצוב והמשכי.
ג – איתגור: הנחת היסוד היא כי לחץ (פיזי או נפשי) יוצר קליפה ודחייה. בשיאצו אנו מלמדים את הילד להרפות ולנשום תוך כדי הפעלת הלחץ המבוקר. ההנחה שלנו היא שסיגול היכולת להרפות בעת לחץ מאפשרת העתקת הדפוס לחיי היום יום ובכך לצמצם אלימות ואימפולסיביות.
טיפולים נוספים
ניתן לשלב טיפולי דיקור וצמחים לריסון רוח ולטיפול בשורש הבעיה. לפעמים יש לשלב, בחוסר ברירה, גם טיפולים תרופתיים. בכל המקרים לעיל, שילוב טיפולי מגע והנחיה לאורח חיים בריא עולה בקנה אחד עם תפיסת הרפואה העליונה הסינית ולפעמים הוא תופס את מיקום הטיפול העיקרי כאשר שאר שיטות הטיפול הסיניות משלימות אותו.
על המטפל להכיר היטב את שיטות הטיפול ולדעת כיצד לשלב אותן.
גישות לטיפול
טיפול בהנחיה לאורח חיים
טיפול בתזונה
טיפול במגע
טיפול בדיקור
טיפול בצמחים
למידע נוסף
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.