הצ´י הוא אנרגית החיים (vital energy), הכוח העומד מאחורי כל שינוי ותופעה בטבע. מאמר זה סוקר את מקורות הצ´י, את הדרכים להשיג אותו במקורות חיצוניים ואת האופן בו יש לנקוט על מנת שלא לבזבז ממנו יותר מדי. דרך חיים המתבססת על תזונה נכונה, נשימה ותנועה נכונה יכולה לפצות על אובדן צ´י מולד המורש מן ההורים ולשפר תחומי רבים בחיינו.

מאת: צוות ההוראה של תמורות

אינטראקציה בין יין ליאנג מובילה להשתנות, ליצירה. הגורם לדברים להשתנות נקרא צ´י. צ´י פירושו אנרגיה בסינית.
ביפאנית Qi מכונה Ki . כמו בסינית, בשפה היפנית יש שימוש במילה קי בחיי היומיום ובברכות השלום: או גן קי דסקה? מקביל ל´מה שלומך´ ופירושו הוא: מה מצב הקי שלך? או כשנפרדים, במקום ´להתראות´ או ´שמור על עצמך´ אומרים ביפנית: קיוצקטה שפירושו: שמור על הקי שלך.

מקורות הצ´י

על פי הפילוסופיה הסינית אנו מקבלים את האנרגיה שלנו משלושה מקורות עיקריים:
1 - האוויר - בלעדיו איננו יכולים לשרוד יותר מכמה רגעים (גם האווירה, הרשמים, הסביבה שלנו, החיבוק שרצינו, הדחייה שדחו אותנו - כולם חלק מהאוויר) .
2 - המזון - רק אוויר לא ישאיר אותנו בחיים זמן רב. סוג המזון, איכות המזון, האנרגיה שבו הם אחד ממקורות האנרגיה שלנו.
3 - צ´י מולד - מקורו של הצ´י המולד הוא במפגש של הביצית עם הזרע, והוא מושפע ממצב ההורים לפני, בזמן ולאחר העיבור, וכמובן ממצב האם במהלך ההיריון. איכות הצ´י תשתנה אם בזמן הליך ההפריה הזוג היה במצב אינטימי אוהב או להבדיל במצב שיכרות או חוסר רצון.

הצ´י המולד

אי אפשר לאמוד את כמות הצ´י המולד. אין מד צ´י. כמותו של הצ´י המולד מוגבלת. הצ´י המולד הוא סוללה, מצבר, שאינו ניתן לטעינה חוזרת. כשהוא מתכלה, אנו עוברים מן העולם (וברוב המקרים גם קודם לכן).

לדוגמה, בחור צעיר הנוקט באורח חיים בריא: תזונה למופת. יוגה וצ´י קונג מדי בוקר. מדיטציות ומחשבות חיוביות. והינה בגיל 24 נפטר מסרטן. לעומתו, חי קשיש בן 90, שמעשן בשרשרת מן הבוקר ועד שנעצמות עיניו, אוכל בעיקר את השומן סביב הסטייקים ושותה אלכוהול ללא הירף. איפה הצדק? אין זו שאלה של צדק, אלא של צ´י מולד. לצעיר החולה היתה כמות קטנה של צ´י מולד, ואילו לקשיש היה די בשביל כולנו. אין לנו יכולת לאמוד את הצ´י המולד אולם אנו יכולים להסיק לגביו על פי סימנים חיצוניים. הזדקנות מוקדמת המתבטאת בנשירה או הלבנת שיער מוקדמת מהצפוי, או בעיות זיכרון הם חלק מהסימנים לפגיעה בכמות או איכות הצ´י המולד.

את הצ´י המולד אנו מחלקים לשני סוגים: אנרגטי וחומרי. הצ´י המולד האנרגטי אחראי בעיקר על תפקודים מוטוריים. אצל ילדים יתבטא חוסר צ´י זה בחוסר קואורדינציה ובבעיה במוטוריקה העדינה. אצל מבוגרים יתבטא היעדר צ´י מולד אנרגטי גם באימפוטנציה, שאף היא בעיה בתנועתיות.
היעדר צ´י מולד חומרי יגרום אצל ילדים רככת עצמות, פיגור שכלי, בעיות בהתפתחות ובעיות שיניים. אצל מבוגרים נראה הלבנת שיער מוקדמת, בעיות בפריון, בעצמות ובזיכרון; כל אלה קשורים לחומר.

איך שומרים או איך מבזבזים צ´י מולד

בנושא זה יש להבחין בין גברים לנשים. הנשים מאבדות צ´י מולד בדרך כלל בלידות. ישנם טקסטים העוסקים בצ´י מולד המציינים כי כל איבוד דם וסתי מחליש במידה מסוימת את הצ´י המולד- זאת בנוסף ללידות. (הדיעה הרווחת היא כי איבוד הצ´י העיקרי הוא בלידות). מי שעברה הפלות רבות, כדאי שתחזק את הצ´י שלה לפני הריון נוסף.

בדרך כלל אישה בת 40, אם לשני ילדים, תיראה טוב יותר מאישה בת 30, אם לחמישה ילדים. ילד עשירי יהיה בעל נטייה לחלות יותר מהילד הראשון. ייתכנו מקרים בהם יהיה הבדל ברמה השכלית של ילד כזה לבין אחיו הבוגרים, מאחר ולהוריו כבר לא היתה אותה אנרגיה מולדת שהיתה להם כשהולידו את ילדיהם הראשונים.

הגבר מאבד צ´י מולד בשפיכת הזרע. הרמב´ם (במשנה תורה להרמב´ם, ספר 1) כתב: ´שכבת זרע היא כח הגוף וחייו ומאור העיניים וכל שתצא ביותר, הגוף כלה וכוחו כלה וחייו אובדים´.
בספר Classic of The Simple Girl (מתקופת שושלת סוי, 618-581) מופיעה טבלת המינון המומלץ לקיום יחסי מין לגברים. כך בגיל 15 מומלץ לקיים יחסי מין פעמיים ביום אם בריאות הנער טובה ופעם ביום עם בריאותו ממוצעת. בגיל שלושים המינון יורד לפעם ביום יומיים ובגיל ארבעים לפעם בשלושה ארבעה ימים. בגיל חמישים פעם בחמישה עד עשרה ימים ובגיל שישים פעם בעשרה עד עשרים יום. בגיל שבעים מומלץ לקיים יחסי מין פעם בחודש או להימנע כלל במצבי חולי כרוניים. כמובן שאדם בגיל כרונולוגי שבעים שגילו הביולוגי ארבעים יכול להתנהג כמו בן ארבעים ולהיפך.
כמו כן, מובן שהטבלה מתייחסת לעולם בו הקשישים נדונו לעתים לחסדי הטבע ולא לעולם המודרני בו אנשים מבוגרים יכולים לחוות יחסי מין בבטחה ובאושר (כמו כן הטבלה מתעלמת מקיומה של הויאגרה...).

באופן כללי, ממליצים הסינים להרבות בפעילות מינית באביב ולהמעיט בה בחורף. קיימות סדנאות המלמדות טכניקה שבה ניתן להגיע לאורגזמה רוחנית - כזו שאינה מלווה באיבוד זרע.

מחלות ממושכות מחלישות את הצ´י המולד בקרב בני שני המינים. עבודה פיזית מאומצת ובמשך שעות רבות תורמת לדלדולו של הצ´י המולד, ואף אכילה לא מסודרת או אכילה בהליכה, בנסיעה, תוך כדי עשיית עסקים או קריאה יחלישו את הצ´י המולד.

יש לזכור כי שני מקורות הצ´י האחרים, האוויר והמזון, יכולים לשפר את מצב בריאותנו ואת הרגשתנו הכללית.

היכן יש או אין צ´י

איפה נמצא הצ´י? אם נזכור שצ´י הוא בעצם אנרגיה, נבין כי הוא מצוי בכל מקום. גם בחי וגם בדומם.
הסינים מתארים את האדם כבועת צ´י בקוטר של מטרים אחדים, ההולכת ונדחסת פנימה, עד שהיא הופכת לגוף עצמו - לחומר. כדי להבין מהי בועת הצ´י הזו, נזכר במצב שבו אנו נמצאים לבד בחדר שקט, שקועים בקריאת ספר מעניין, ופתאום אנו חשים שמישהו מסתכל עלינו, מבלי ששמענו דבר. התחושה ברורה מאוד וחזקה ומגלה אכן שמישהו נכנס לחדר והסתכל עלינו. אותו ´פולש´ חדר לשדה הצ´י שלנו. עיוורים, אשר החושים האחרים שלהם מתחדדים כפיצוי על אובדן הראייה, חשים כשמתקרבים אליהם ללא רחש ונעמדים לידם. בכל המקרים האלה נכנס מישהו אל שדה האנרגיה של אנשים אחרים.

אומנויות הלחימה קרטה, ג´ודו´, אייקידו, צ´י קונג, טאי צ´י וכן שיטות טיפוליות שונות, העובדות ללא מגע, דוגמת רייקי, הילינג וביו אנרגטיקה - מתייחסות ופועלות על השדה האנרגטי של המטופל, מבלי לגעת בדרך כלל בגוף הפיזי שלו.

לוחם טוב הוא זה הקשוב מאוד לשדה הצ´י של היריב. כך הוא צופה מראש את התנועה שתגיע מצד יריבו ומכין עצמו לתגובה. לוחם טוב יכול לחוש את השינוי בשדה האנרגטי שבינו לבין יריבו, עוד בטרם יניע היריב את ידו או רגלו לבצע תקיפה.

מספרים שבמבחני אמנות הלחימה נינג´יצו אמור התלמיד שהגיע לרמת המיומנות הגבוהה לשבת בישיבת עובר, ראשו חבוש ומונח על סדן, ומעליו עומד המורה, ה´סאן סיי´ ובידו חרב (בעבר חרב ברזל, כיום בדרך כלל חרב עץ). על התלמיד להזיז את ראשו רק כשהוא חש את שדה הצ´י משתנה - לא לפני. אם הוא הזיז את ראשו מוקדם מיד, הריהו פסול ומבויש, ויעבור זמן רב עד שישוב וייבחן במבחן זה. אם התלמיד הזיז את ראשו מאוחר מדי, לאחר ששדה הצ´י כבר השתנה, הרי שהחרב כבר פגשה את ראשו, ויתכן שגם הפעם לא יצליח לשוב ולהיבחן...

מיקום הצי´ בגוף

גוף האדם הוא בועת צ´י שנדחסה - בועת אנרגיה הן מבחוץ והן מבפנים. הצי´ נמצא בטצובו - בריכות אנרגיה. בריכות אלה מחממים במוקסה, שמים עליהן כוסות רוח, מקיזים מהן דם, דוקרים אותן במחטים ולוחצים עליהן בעזרת כפות הידיים, האגודלים, המרפקים או הברכיים. בריכות אלה מצויות על פני הגוף כולו: הידיים והרגליים, הבטן והגב, הראש והחזה, מלפנים ומאחור. את הבריכות מקשרות תעלות אנרגיה הקרויות מרידיאנים, אשר יוצרים רשת העוטפת את הגוף כולו. השם מרידיאנים נלקח מחלוקת קווי האורך והרוחב בכדור הארץ אך ללא קשר אמיתי איתם.

למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
לעיון נוסף בנושאים בסיסיים ברפואה הסינית, ניתן ללחוץ כאן: מבוא לרפואה סינית
למאמר הדן בקשר בין הכתב הסיני למושגי יסוד ופילוסופיה ניתן ללחוץ כאן: אידאוגרמות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.