חיבור מפורט ומקיף על פתופיזיולוגיות וטיפולים של כיס המרה, לרבות נקודות דיקור רלבנטיות, צמחים מתאימים וקישורים לצורך הרחבה והעמקה.
מאת: צוות ההדרכה של תמורות

פתופיזיולוגיות וטיפולים של כיס המרה

מבוא:
כיס המרה הוא איבר מיוחד בין היאנגים משום שהוא לא מתקשר להפרדת מזון, שתייה או פינוי פסולת, אלא אוגר את נוזל המרה שנחשב לנוזל טהור ברפואה הסינית. ברמה המערבית נוזל המרה מתייחס לתריסריון שהוא חלק מהמעי הדק ולכן ניתן לחשוב עליו כרכיב חיצוני של מערכת העיכול, אך מנקודת ריאות סינית הוא לא מתקשר לפה, לפי הטבעת או לשופכה ולכן הוא לא ממש חיצוני. המרה חיונית לתהליכי העיכול (בעיקר של שומנים). הכבד מספק את הצ´י הנדרש לייצור מרה. זרימה תקינה של מרה מאפשרת לקיבה ולטחול לעכל את המזון. מצב סטגננטי פוגע בתפקידי העיכול ובעיקר פוגע ביכולת הקיבה לווסת את הצ´י מטה, דבר שיתבטא בבחילות ובטעם מר בפה.
תפקיד נוסף המתייחס לתפקידי הכבד הוא שליטה על גידים ורצועות ושימור על גמישותם. יחד עם הכבד הוא מאפשר את הזנתם בדם ובכך מונע קיצורי גידים ומגבלות תנועה.
ברמה הפסיכולוגית כיס המרה שולט על היכולת להחליט בעוד הכבד מתייחס לתהליך הביצוע. לא מדובר בהחלטות לב רגשיות אלא בהחלטות ברורות וחותכות מהסוג ששופט אובייקטיבי קר לב יעשה. בנוסף, יש המייחסים לכיס המרה את תכונת האומץ והמוטיבציה להתחיל דברים. לכן בסינית ´כיס מרה גדול´ מתייחס לאדם אמיץ בעוד ש ´כיס מרה קטן´ מתייחס לחששן ולפחדן.

פתולוגיות שכיחות:
מצבי חסר: חום ולחות בכיס המרה
מצבי עודף / חסר: חסר בכיס המרה

מצבי חסר:
חסר בכיס המרה

מצבי עודף:
חום ולחות בכיס המרה

מצבים משולבים:
חום ולחות בכבד ובכיס המרה

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.