העולם הסיני הבין שאין דברים סטטיים. מתוך זה נוצרה תפיסת חמשת הפאזות. תפיסה זו מציגה את המעברים בטבע כפי שהם באים לידי ביטוי בעונות השנה, בהתפתחות וגדילה, במערכות הגוף השונות, במצבי הרוח וגם בעולם המוזיקה. עולם הריפוי הסיני יודע להיעזר בצלילים כדי לחזק או לבקר פאזה מסוימת כדי להביא את המרידיאן הפגוע לאיזון. מאמר זה מציג את הצלילים המוזיקליים והשפעתם על איברי הגוף השונים.
מאת: ד"ר ניר עמיר
העולם הסיני הניח שהאדם הוא מודל של היקום כולו. כלומר, אם נסתכל בעולם החיצוני, המאקרו, ונבין את הכללים לפיהם הוא פועל, נוכל להקיש משם על העולם הפנימי, המיקרו של האדם. גישה זו ליוותה אותו לא רק בתחומי הפילוסופיה אלא גם בתחומים מעשיים כמו אמנויות לחימה, אסטרטגיות לוחמה, אדריכלות ועיצוב פנים, מבנה שלטון, עולם המוזיקה וכמובן, כל עולם הרפואה הסינית.
לדינאמיקה זו קוראים צ'י. זהו הכוח הגורם לדברים להשתנות. מוזיקה חייבת להשתנות, שאם לא כן, היא רעש לא הרמוני (צליל אחד מעצבן הנמשך לאורך זמן).
העולם הסיני הבין שאין דברים סטטיים. אפילו אבן הנראית לנו קפואה מכילה צ'י, כלומר תנועה. התנועה היא בין האטומים והמולקולות ובתוך האטומים. זהו הצ'י של האבן. כדי להבין את תנועת הצ'י התפתחה במקביל (סביב המאה החמישית לפנה"ס) תפיסת ה Wu Xing . תפיסה זו תורגמה לחמשת האלמנטים או חמשת היסודות, אך המונחים הללו מעט בעייתיים: יסוד הוא גורם סטטי. למשל, בעולם היווני הקדום שלטה התפיסה שהעולם מורכב מארבעה אלמנטים או יסודות (אש, מים, אדמה, אוויר) ושכל חומר בטבע הוא תמהיל של שניים או יותר מחומרים אילו.
התפיסה הסינית לא מדברת על הרכב החומר אלא על מעבר בין חומרים ואנרגיות. מכאן שכל אלמנט מייצג תופעה או פאזת מעבר בטבע ולא את החומר עצמו. בדומה לשינוי פאזות של אותם חומרים (מוצק הופך לנוזל שהופך לגז), כלומר, חומרים דומים הנמצאים בפאזות שונות, כך גם חמשת התופעות המייצגות את הטבע:
אש 火 huǒ
הדינאמיקה בין הפאזות:
דרך נוספת שמתארת את מעגל הפאזות: האדמה מכבה אש. האש שורפת עץ. העץ סופג מים. המים מחלידים את המתכת. המתכת חורשת את האדמה. על פי דינאמיקה זו אנו רואים כי הבן מנצל את כוחותיה של האם אשר הניבה אותו.
האדמה סופגת את המים. המים מכבים את האש. האש מתיכה את המתכת. המתכת חותכת את העץ. העץ מנצל את (המשאבים של) האדמה.
פאזה
|
אדמה
|
מתכת
|
מים
|
עץ
|
אש
|
איברים בגוף
|
טחול-לבלב / קיבה
|
ריאות / מעי גס
|
כליות / שלפוחית שתן
|
כבד / כיס מרה
|
לב / מעי דק
|
פתח מייצג
|
פה
|
אף
|
אוזניים
|
עיניים
|
לשון
|
רקמה
|
שרירים ושומן
|
עור ושיער גוף
|
עצמות ושיערראש
|
גידים ורצועות
|
כלי דם
|
צבע
|
צהוב, חום
|
לבן
|
כחול או שחור
|
ירוק
|
אדום
|
טעם
|
מתוק
|
מתכתי, מעקצץ, חריף שחולף
|
מלוח
|
חמוץ או מר (של ירק)
|
חריף (שנשאר בפה) או מר (של מזון שרוף)
|
אנו יכולים לראות שהתפיסה הסינית מייחסת לכל פאזה איבר או אנרגיה של איבר (הצ'י המצוי המרידיאנים ובאיברים עצמם). למשל פאזת האדמה מתייחסת המרידיאנים ולאיברים של הטחול-לבלב וכן של הקיבה (בן הזוג היאנגי). איברים אילו מתקשרים לתהליכים מטבוליים שונים כמו ספיגה והובלת רכיבי מזון ממערכת העיכול למחזור הדם (טרנספורמציה) ושינויים מטבוליים שונים הקשורים לפירוק והפקת אנרגיה, למשל על ידי אנזימים והורמונים שנמצאים בלבלב. על כן האדמה שולטת על השרירים והשומן. כאשר יש חולשה בפונקציות אילו, השרירים והשומן רופסים או מדולדלים. הצבע המתאים הוא צהוב חום, אך הכוונה לא לצבע השומן אלא לצבעים שמשפיעים על מרידיאנים אילו. למשל מזונות בעלי צבע דומה עשויים לתרום לחיזוק פאזת האדמה. גם מזונות מתוקים מחזקים פאזה זו אך אם נגזים, במקום ליצור אנרגיה – צ'י הם יצרו ליחהץ זו דרכה של האדמה. להניב, אך גם להכיל לחות.
כאשר האם חלשה גם הבן שלה יפגע ויחלש. מכאן שחולשת המתכת – ריאות תביא לחולשת המים – כליות או חולשת העץ – כבד תוביל לחולשת האש – לב. היום ידועים קשרים כאילו גם בעולם הרפואה המערבית אבל חשוב לזכור שמדובר בתפיסה אנרגטית ולא בתפיסה חומרית. הן הגישה האבחנתית והן הגישה הטיפולית שונים מאוד.
המעגל הפנימי מצביע על תהליכי בקרה וריסון (ויש האומרים אף הרס). למשל, ידוע שמים מרסנים אש. לכן חיזוק הכליות יכול לרסן פעילות עודפת של הלב. אף שהקשרים ידועים, לא תמיד הם מתאימים לידוע ברפואה המודרנית ואפילו התפיסה ההרבולוגית הסינית לא תמיד מאמצת מודל זה. אבל זהו מודל מעניין שבא לידי ביטוי במגזרים רחבים של העולם הסיני, וכפי שציינו, לא רק ברפואה. באמנויות לחימה, תנועת המים מהירה וחמקמקה. היא מזכירה נחש. ה"קונטרה" יכול להיות אש שהוא מוגבל למקום ממנו התפרץ אך תנועתו חודרת כמו של דרקון.
אנו רואים כי גישת האבחנה דומה ואין בה סתירות אך הגישה הטיפולית מורכבת ומגוונת. בגישה המסורתית המשלבת ריפוי עם צמחים ותזונה, כאשר פאזה מסוימת נפגעה, נטפל ישירות בה!
כמו כל דבר בעולם הסיני, גם המוזיקה היתה מחולקת לחמישה טונים ולכן אין להתפלא כי הסולם המוזיקלי שלהם מחומש, בניגוד לסולם הכולל שבעה תווים בעולם המערבי (אוקטבות). זהו הסולם הפנטוטני - Pentatonic (פנטה ביוונית פירושו חמש). סולם זה שכיח במקומות שונים כמו בפולקלור הקלטי, ההונגרי, באזורים אפריקאיים, בג'ז ועוד.
פאזה / אלמנט
|
אדמה
|
מתכת
|
מים
|
עץ
|
אש
|
איבר/מרידיאן
|
טחול-לבלב
|
ריאות
|
כליות
|
כבד
|
לב
|
אזור פתיחה
|
פה
|
אף
|
אוזניים
|
עיניים
|
לשון
|
הצליל הסיני
|
Gōng 宮
|
Shāng 商
|
Yǔ 羽
|
Jué 角
|
zhǐ 徵
|
תו
|
do
|
re
|
La
|
mi
|
so
|
עונת שנה
|
עונת מעבר
|
סתיו
|
חורף
|
אביב
|
קיץ
|
אופי או תכונה
|
מדיטטיביות הנבה
|
גבולות והגדרות
|
עומק
ופנימיות
|
תעוזה ויצירתיות
|
התלהבות ודמיון
|
רגש מוקצן
|
מחשבות יתר
|
צער/יגון
|
פחד
|
כעס / חוצפה
|
התרגשות/חרדה
|
לכל פאזה יתרונות המאפיינים אותה. הבלטה של תכונה מסוימת מצביעה על השתייכותו של אותו אדם לפאזה הרלבנטית. עודף או חסר משמעותיים באותה פאזה מובילים לפגיעה בהרמוניה ולמחלות. כלים כמו דיקור סיני, צמחי מרפא, שיאצו, טווינה ותזונה הם הכלים המקובלים להחזרה לאיזון, אך גם המוזיקה יכולה לשפר ולסייע באיזון המטופל. נושא זה נחקר רבות בעולם הקונוונציונאלי והוכח ברבדים שונים.
לכל צליל בחמשת הטונים הסיניים יש השפעה על המרידיאנים ואברי הגוף המשתייכים לאותה פאזה. לכן, קיימות יצירות המתייחסות בעיקר לצליל זה. אילו יכולים להשפיע גם על פתחי האיברים (איזורי הפתיחה, כפי שמופיע בטבלה לעיל).
יצירות Gōng 宮 נחשבות לאצילות, מניבות ומנחמות כמו בפאזת האדמה. לכן הן מאזנות את אנרגית הטחול-לבלב ובעיקר פועלות על תהליכי ספיגה והמרה במערכת העיכול. האזנה ליצירות אילו משפיעה על היכולת להיות במצב מדיטטיבי ומשפרת את תכונת הנדיבות ויכולת הענקה.
יצירות Shāng 商 פועלות על פאזת המתכת. הן חדות, כבדות ובעלות מבנה קשיח כמו מתכות ולכן הן משפיעות על המרידיאן השייך להן, הריאות. האזנה חוזרת ליצירות אילו מאפשרת למטופל להיות יותר ידידותי וצודק, לשפר את יכולתו להגדיר גבולות וקבלת החלטות "חותכות" ומקלה על צער.
יצירות Yǔ 羽 נוטות להיות יותר זורמות ושקטות כמו פאזת המים. השפעתן ממוקדת בכליות ומכאן יכולתן לאזן את המטופל, להובילו לתובנות פנימיות יותר וצמצם את פחדיו.
יצירות Jué 角 מבשרות את בוא האביב. זו עונת התעוררות ולבלוב, עונת יצירה של חיים חדשים. מכאן שהן משפיעות על פאזת העץ , כלומר על תעוזה ויצירתיות, אך גם על הרגעת כעסים ואימפולסיביות, כאשר אילו שוכנים באופן כרוני במטופל.
יצירות zhǐ 徵 שייכות לפאזת האש ולכן הן יותר מרגשות ומלהיבות. מכאן השפעתן על הלב להיות יותר שמח, מתלהב וטוב לב.
ניתן לראות כי למוזיקה השפעה משמעותית לא רק על ההנאה והרגיעה שהיא מעניקה לנו בזמן ההאזנה אלא גם על בריאותנו הן ברמה הפיזית והן ברמה הנפשית. זהו היבט שונה על תובנת המוזיקותירפיה, כפי שהיתה ידועה לנו עד כה.
למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה