לכבוד ל'ג בעומר אנו מציגים את פאזת האש. במאמר זה מוצג גישור מעשי בין האלכימיה של העידן הישן והתפיסה של העידן החדש, זהו גשר בין מזרח למערב. הדיון מתמקד על 'מפת הרגשות' ככלל ועל יסוד האש כמערכת הרגשית שברפואה הסינית.
מאת: סיני הראל

הדבר שמבדיל אותנו אחד מהשני כבני האדם, הוא כושר הדמיון וההמצאה השונים מאדם לאדם.
רק לפני כ- 20 שנה ההשקעה המאסיבית בכלכלה הייתה טמונה עמוק בחומר: בנפט ובחומרי הגלם. הכלכלה של ימינו מתבססת על רעיונות והמצאות שעיקרם במחשבה האנושית , כמו תופעת ה- Start Up בעולם ההיי-טק. דומה כי עתידנו מוביל ליוזמות יותר בתחום רוח האדם ופחות על משאבי טבע חומריים.
עיקרון זה הוא עיקרון מוביל בהשקפה הסינית העתיקה שהוגדר כאלכימיה.
במאמר זה ברצוני להציג גישור מעשי בין האלכימיה של העידן הישן והתפיסה הפוסט מודרניסטית של העידן החדש, או לגשר בין מזרח למערב. הדיון יתמקד על ´מפת הרגשות´ שברפואה הסינית.

יסוד האש כמערכת רגשית
מספר האיברים הפנימיים המיוחסים ליסוד האש הוא 4. שוני והבדל מהותי מבדיל אותם משאר האיברים בכך שללב יש 3 עוזרים, בעוד שלאיברים האחרים ישנו עוזר אחד. הסיבה לקביעה זו נעוצה בכך שהקיסר, על מנת לתחזק ההירארכיה הקיסרית נזקק ליותר עוזרים מכל שר אחר.
אנו יודעים שעונת הקיץ (העונה המייצגת את הקיסר) – מכל עונות השנה נמצאת בשיא היאנג. בטבע אנו עדים לפעילות המתבטאת בפיזור החום, בבשלות ובהפצת זרעי הפירות. התנהגות אנושית חברתית אופיינית לעונה זו היא ה´החצנה´ הגדולה של כל רובדי הרגש. הפעילות המומלצת בעונה זו היא יציאה ל´חופש´. חופש מזמן מצבים של איבוד שליטה. זוהי הזדמנות להביא למודעות ולבחינת השליטה שלנו במגוון רחב של מערכות יחסים בין אישיים.
אנו יודעים כי תפקידו המרכזי של הקיסר הוא לאחד בין כל מערכות היחסים בממלכה, המיוצגים על ידי השרים שבממלכתו. לכן, הקיסר מייצג את השאיפה ליצירת יחסי קרבה מכל הסוגים ועם כל סוגי בני האדם במחוזותיו השונים. זוהי דוגמה טובה להבנה מדוע מקומו של ה´שן´ נקבע בלב .
איזה רגש או קבוצת רגשות משויכים לקיסר ועוזריו?

מבנה פנימי
האיברים המיוחסים ליסוד האש מסודרים בדרוג מבני - מיאנג ליין ומחיצוני לפנימי בצורה זו:
חוץ - שיא היאנג - מעי דק - פחות יאנג- מחמם משולש, יין – פריקארד, שיא היין - לב - פנים.
היאנג חיצוני, היין פנימי. מה זה אומר מבנה זה מבחינה רגשית?

העיר האסורה כסמל
כדי להבין טוב יותר סוגיה זו נתבונן במפת העיר האסורה כמודל מטאפורי.
במבט על, אנו מבחינים ב- 4 מדורים מובדלים במחיצות המפרידות ביניהם והם:
1. החומה, המבדילה בין פנים לחוץ- שיא היאנג
2. הרחבה המרכזית, כמתחם לקבלת הקהל – פחות יאנג
3. אולם ההמתנה, לפני הכניסה לקיסר – יין
4. מקום מושב הקיסר- שיא היין

מבנה זה יוצר ומתנה 3 שלבי התקרבות למקום מושב הקיסר, הוא קודש הקודשים המסומל על ידי הלב.

forbidden_city500
העיר האסורה מוקפת בחומה ובמים

השרים המייצגים

כדי להגיע למגע עם הקיסר, או כפי שאנו מבינים מהדימוי - להגיע לליבו של אדם. אנו חייבים לעבור 3 תחנות המייצגות 3 כישורים רגשיים. ההקבלה בין האיברים - לרגשות תהיה ברורה יותר אם ניקח דוגמה מהירארכיית תפקידי השרים בממשל- בהמשך. כך נבין את סוד המורכבות לאחד מערך שלם של גוף / נפש שבכוונת הרפואה הסינית. או בראייה הסינית קשר ´שמיים -ארץ´. מערך כזה הוא בעייתי מבחינת כלי המדידה המדעיים המערביים, אך לא בעיני המיסטיקן הסיני.

five_palace600

מעבר ´חמש המרידיאנים´ בכניסה לארמון

המעי הדק - תפקידו הפיסיולוגי הוא להפריד בין עיקר לטפל, והוא זה שמביא לגוף אנרגיה זמינה היינו שר האנרגיה, העומד כשומר בחומה המנפה כל מי שאינו רצוי בארמון. לכן הכישורים הנדרשים כדי לעבור מחסום זה, הם יכולות גבוהות ביצירת קשר אך לא יותר מזה. אנשים המומחים בייחצנות בלהרשים ולפזר הרבה אנרגיה סביבם.
מי שתפקוד המעי הדק אצלו חלש נמצא שהוא חסר אנרגיה, חיוור, ביישן, סובל מאנרכיה, בלגאן ובלבול רגשי. איתו נעבוד על חריצות, שיטתיות, בהירות, חדות ומיקוד במטרה.

המחמם המשולש - תפקידו הפיסיולוגי הוא לווסת את הטמפרטורה בגוף, תוך תאום וגישור בין אזורי חום וקור. בארמון, הוא האחראי על סידור וויסות זרם האורחים ופיקוח על התנהגותם באולם הקבלה. תאום כזה מתאים לשר התקשורת. ברמה הרגשית, מומחיותו היא לאפשר נגישות מבוקרת הבודקת את טיב וכוונת האורח ויעילותו לקיסר. לכן הכישורים המתאימים לפונקציה זו הם בשימור קשר. אנשים מסוג זה יודעים להתמיד בחיזוק הקשרים החברתיים ומשדרים עקביות ושקדנות. מי שתפקוד המחמם המשולש לקוי אצלו נגלה בו תכונות של מופנמות והדחקות. איתו נעבוד על זרימה ביחסים, פתיחות, חופשיות (היכולת לתת חופש לאחר).

הפריקארד - תפקידו הפיסיולוגי הוא להגן על הלב, ולהזרים אנרגיה מתאימה ויעילה לתפקוד הלב. תפקיד כזה של שומר הסף מתאים דווקא- לשר החינוך, השר האחראי על התנהגות הולמת. מומחיותו ברמה הרגשית היא לאפשר התקרבות אינטימית בהעמקת קשר, ביצירת מערכות יחסים ייחודיות ורגישות מקסימלית לצרכיו ורגשותיו של הקיסר. מי שתפקוד הפריקארד לקוי אצלו, נאבחן בו תכונות של חוסר אמינות, מניפולציה ובוגדנות. איתו נעבוד על אמינות, אמיתיות, אותנטיות,יושרה ו´גילוי לב´.

cesar_sit600

מושב הקיסר, משכן השן – מייצג התודעה הפנימית המקשרת בין שמיים לארץ

לסיכום
ראינו כי הדמיון והסמליות המופלאים של הסינים, מהווים נדבך מרכזי בראייהשל הרפואה הסינית העתיקה. הצגתי כאן רובד נוסף, שהוא מעבר להתבוננות על ההקשרים המקובלים של גוף האדם עם הטבע. רובד המתאר את מערכת הרגשות המיוחסים ליסוד האש על מרכיביו ויישומיו המעשיים. מניסיוני זהו נדבך בעל חשיבות מכרעת בעזרה מעשית לכל מטופל על מנת לצאת מהמלכודת הרגשית בה הוא נמצא, מלכודת אשר שחרור ממנה בדיקור,עיסוי, צ´י קונג וצמחים בלבד - לא יעזור.

esh_table470

טבלה המסכמת את אברי האש

צורת העבודה עליה אני ממליץ כשיטת טיפול שלמה
1 - אבחון מקדים קלסי: של דופק לשון, תשאול ושפת גוף.
2 - עיבוד נתונים: שיוך האיברים שעלו כלא מאוזנים מתוך האבחון - לרגשות.
3 - שיחת מודעות: המרכיבים הרגשיים שהצגתי כאן תוך הבהרת הסיבות ופתרונות התנהגותיים.
4 - טיפול בכלים הקלאסיים: דיקור סיני, עיסוי, צ´י קונג וצמחים.

השיחה בטיפול מאפשרת צוהר ליציאה מהתניות של תבניות נפשיות. שלב מקדים זה, הוא תנאי הכרחי להבראה, בעיקר למטופלים בעלי תסמונת כרונית.
שיחה זו לשיטתי בנויה על עקרונות מתרבות המזרח רחוק: תורות הבודהיזם והדאו המשלבות הדרכה ליישום התנהגותי.
כיצד נערכת השיחה ומה התנאים המקדימים לה – נושא זה הוא פרק בפני עצמו.

סיני הראל - 052-2526674
מייסד ומרכז מסלול צ´י קונג להסמכת מורים במכללת וינגייט
מורה ותיק לצ´י קונג, הוסמך ברפואה סינית, אקופונקטורה ואמנויות לחימה ביפן במזרח הרחוק.

מידע נוסף:
למידע אודות לימודי שיאצו בתמורות
למידע אודות לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות קורס עיסוי בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: לימודי רפואה סינית

 חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
כל הזכויות שמורות לכותב המאמר