שאלות ותשובות שהופיעו בפורום המקצועי של תמורות, העוסקות בשיטות הטיפול השונות הקיימות ברפואה המשלימה.
מאת: תמורות

רשימת השאלות:

1. מה ההבדל בין שיאצו לטווינה?
2. מהי נטורופתיה?
3. מהם ההבדלים בין מסז´ לשיאצו?
4. מהם ההבדלים בין רפואה סינית לטבעית?
5. מהי כירופרקטיקה?
6. מה בין שיאצו ורפלקסולוגיה? מה עדיף ללמוד?
7. מה ההבדל בין רפואה יפאנית מול סינית?
8. מהו הדיקור הקוריאני בכף היד?

1. מה ההבדל בין שיאצו לטווינה?

טווינה היא המסז´ הסיני המסורתי. השיאצו היא שיטת טיפול יפאנית המתבססת על הרפואה הסינית המסורתית. כמו הרבה דברים שהיפנים גנבו, גם את השיטה הזו הם ´השאילו´ וכרגיל, שיפרו אותה. השיאצו כיום התפתח למספר רב של זרמים, אך ניתן בכל זאת לראות מספר הבדלים עם הטווינה:
קצב - זהו ההבדל המשמעותי ביותר. הקצב בטווינה מהיר מאוד ולכן העבודה שם הרבה יותר פיזורית. זרמים מסוימים בשיאצו כמעט מתייחסים רק למילוי צ´י ולא לפיזורו.
מנח גוף - בשיאצו הדגש על מנחי גוף הרבה יותר משמעותי. כנ´ל לגבי נשימה וריכוז. גם המטופל בד´כ שוכב על מזרון ולא על מיטה. בטווינה המטפל לא חווה את ההרפיה שהמטופל שלו חווה. הוא לא משיג אנרגיה כמו המטופל שלו. הוא כמעט עובד כאילו זו הייתה פיזיותרפיה - רק סינית.
אסטטיקה - לפחות ביפן שמים המון דגש על אסטטיקה וניקיון. בסין לצערנו לא.
תפיסת מרידיאנים - השיאצו מתבסס על מרידיאנים ונקודות, אך הדגש הוא על המרידיאנים. הטווינה שמה יותר דגש על הנקודות.

בכל זאת רב המשותף מן המבדיל והטוב מכל הוא כשיש למטפל מספר כלים לעבוד איתן ולתמרן בין השיאצו לטווינה ובין שיטות הטיפול השונות בשיאצו. מסלול לימודים משולב המאפשר הסמכה בשתי השיטות עשוי להימשך כשלוש וחצי שנים.

חזרה לרשימת השאלות

2. מהי נטורופתיה?

מאחר שאנו עוסקים ברפואה סינית ההתייחסות תהיה בהתאם. נטורופתיה היא מקצוע רב תחומי אשר ברוב המקומות עדיין לא הוגדר. בארה´ב יש מקומות שהנטורופתיה נלמדת 6-7 שנים יום יום ומוכרת כרפואה , ויש מקומות שהיא קורס חד יומי במסגרת לימודי ארבע שנים ואז זה די חארטה.
הנטורופתיה כוללת מספר תחומים כמו: צמחי מרפא מערביים, תזונה מערבית עם דגש על מזון טבעי וויטמינים, גוף נפש, טכניקות טיפול במגע ועוד. במערב הוסיפו לה כל מני דברים כמו רפלקסולוגיה או הילינג, אבל אלו קשורים לגחמות של כל בית ספר שמלמד. כאמור, אין סטנדרטיזציה בנושא.
יש לזכור שהאוריינטציה של הנטורופתיה היא מערבית. כלומר הטיפול מתבסס על אבחנה מערבית קונוונציונלית אלא שהוא כולל אמצעים ´טבעיים´ במקום תרופות. גם בנטורופתיה וגם ברפואה סינית מקובל לתת תזונה וצמחי מרפא (ואפילו תוספי מזון) אלא שמקור ההתייחסות שונה. הנטורופאט יתבסס על אבחנה מערבית בעוד שהמרפא הסיני על אבחנה סינית שהיא יותר אינדיבידואלית ואנרגטית.
הבעיה היא כשמתחילים להוסיף יותר מדי דברים ואז יודעים הרבה על כלום. למשל, רק תזונה זה נושא שאפשר להשקיע בו ארבע שנים. אם משהו מנסה להוסיף רפואה סינית אז הוא נכשל ומכשיל. אי אפשר ללמוד גם רפואה סינית וגם נטורופתיה בו זמנית. לימודי רפואה סינית (דיקור, צמחים, תזונה, מגע וכו´) הם עיסוק התופס זמן מלא בפני עצמו.

חזרה לרשימת השאלות

3. מהם ההבדלים בין מסז´ לשיאצו?

כמה מילים קצרות על ההבדלים בין מסז´ לסוגיו לבין שיאצו לסוגיו כדי לסייע בהחלטה:
המסז´ עובד על מערכת השרירים תוך שימת דגש להזרמה של לימפה ודם. השיאצו עובד על מערכות פנימיות והדגש הוא איזון אנרגטי בגוף.
המסז´ בד´כ מבוצע על גוף חשוף ולעתים תוך שימוש בשמנים. השיאצו מבוצע בד´כ על בגדים ללא שמנים.
רוב שיטות המסז´ מתבססות על החלקת הידיים על אזורים שונים בגוף, רוב שיטות השיאצו מתבססות על הפעלת לחץ.
רוב שיטות המסז´ אינן מקפידות על מנח ויציבת המטפל. העבודה מבוצעת תוך הפעלת כוח או מאמץ של המטפל. במקרה של השיאצו ההקפדה היא על מנח המטפל ושימוש בכלים של שיווי משקל ללא הפעלת או בזבוז אנרגיה.
גם לשיאצו וגם למסז´ קיימות שיטות טיפול רבות. השיאצו מתבסס על אבחנה מעמיקה הן מערבית והן אנרגטית לפי הגישה של הרפואה הסינית. ברוב המקרים המסז´ מתייחס לאבחנה בסיסית של הרפואה המערבית ומדגיש את הבעיה השלדית - שרירית.
מי שלמד שיאצו מאמץ טכניקות מסז´ בקלות רבה. לא כן להיפך.

חזרה לרשימת השאלות

4. מהם ההבדלים בין רפואה סינית לטבעית?

תוחלת החיים של הסינים קצרה מהמקובל בעולם המפותח, כ 65 שנה. זה לא רע בהתחשב בכך שמדובר במדינה ענקית עם כמעט מיליארד תושבים וכמעט אף אחד מהם לא רעב, למרות העוני הגדול.
מאידך, מקובל להניח שזו הייתה תוחלת החיים של הסינים גם לפני מאות שנים, בשעה שבמערב היא לא עלתה על 35-40. כך שהרפואה הסינית, לפחות אז, תרמה הרבה.
היום יש לחפש את הרפואה הסינית ביפאן, טיוואן או קוריאה. שם תוחלת החיים מאוד ארוכה , אבל לא רק בגלל הרפואה הסינית אלא גם בגלל הרגלי תזונה ורפואה מערבית מתקדמת.
ובכלל, לפנות לסין בשביל הרפואה הסינית זה כמו לפנות ליוון בשביל הרפואה המערבית, כי היפוקראטס יצר אותה שם. ישנן מדינות הרבה יותר מפותחות ומאורגנות מסין בנושא.
השוני בין השיטות הם שהרפואה הסינית מתייחסת גם לאנרגטיקה ולא רק לחומר הפעיל של הצמח, הוויטמין או התרופה. למשל:
אכינצאה, נחשבת לצמח מקרר. אם נותנים אותו במצב דלקתי אז הוא מועיל. אבל אם נותנים אותו לאורך זמן, ישנם מחקרים המעידים שהוא מסוגל להחליש את מערכת החיסון.
הרפואה הסינית תתייחס לוויטמין או צמח לפי האנרגטיקה שלו, כלומר לפי תכונות החום והקור, הפנייה למרידיאנים. רוב הצמחים מצויים בשימוש בשתי הגישות. אתן דוגמא נוספת:
לפני כמה שנים התפרסם שצמח בשם בן חרצית מועיל במיגרנות. מטפלים טבעיים רבים המליצו עליו מאוד. המונים ניסו וחלק יצאו מורווחים. אבל רק חלק. השאר - או שלא השפיע או שהפסידו. צמח זה נחשב לצמח מקרר ולכן מגרנה שמוטבת בחימום רק תחמיר עם הצמח. התפיסה הסינית תתאים את הצמח (או תרופה או ויטמין) לאינדיבידואל ולאנרגטיקה שלו ולא לסימפטום המערבי.

לגבי תוספי מזון: מאחר שהסינים בעברם לא הכירו תוספי מזון הם ביססו את כל התיאוריה שלהם על היבטים אנרגטיים של המזון.
עם זאת, המודל המוצע על ידי הסינים תופס גם לגבי ויטמינים ותוספי מזון אחרים. אילו עברו פרשנות בראי הרפואה הסינית ולכן, לפחות חלקם, יכול להינתן בהקשרים של אנרגטיקה.
ובכל זאת, תזונה נכונה בד´כ אינה מצריכה תוספי מזון. אם אנשים מעשנים או חיים ליד מעשנים, למשל, רצוי להנחות את המטופל בראי הכלים של הרפואה הסינית.

חזרה לרשימת השאלות

5. מהי כירופרקטיקה?

זהו מסלול מוכר לדוקטורט שקים רק בארה´ב , קנדה, אוסטרליה ואולי עוד איזו מדינה. המסלול מוכר בישראל על ידי משרד הבריאות. יש ללמוד שלוש שנים פרה-מד , כלומר את שלוש שנות הלימודים הראשונות ברפואה (בארה´ב הרבה יותר קל להתקבל שכן ההחלטה מי יתקבל לרפואה מבוצעת רק לאחר המעבר מהשלב הפרה קליני לקליני) ואז עוד 3-4 שנים (זה אולי נראה שלוש אבל שם לומדים בחופשת הקיץ) מאוד אינטנסיביות. יש בתי ספר טובים כמעט בכל מדינות ארה´ב. אחד הרציניים שבהם הוא בשיקגו. העלות מאוד גבוהה יחסית למוכר לנו בארץ. כדאי לחפש חומר באתרי האינטרנט בנושא.

חזרה לרשימת השאלות

6. מה בין שיאצו ורפלקסולוגיה? מה עדיף ללמוד?

השיאצו היא חלק מהרפואה הסינית ומקורה בפיתוח יפני. מבוססת על אותן עקרונות טיפול ואבחנה. אלא שהיא כוללת מגע. הטווינה היא שיטת טיפול במגע סיני. לרוב, השיאצו עוסק בטיפול בכל הגוף, הוא יותר רגוע ואיטי והוא מתייחס יותר לשילוב בין גוף לנפש. הטווינה הוא כלי רב עוצמה, המתייחס לרוב לאזור ספציפי בגוף, ויותר לבעיות שלד ושרירים. מעין פיזיותרפיה סינית.
שתי השיטות נלמדות במסגרת לימודי רפואה סינית הכוללת גם צמחים, תזונה ודיקור. המסלולים שונים. בשיאצו וטווינה יש להשקיע שלוש שנים כשהלימודים הם בערך יום – יום וחצי בממוצע לשבוע. ברפואה סינית רבתי יש להשקיע ארבע שנים לפחות 3-4 ימים בשבוע, ואז הידע בדיקור וצמחים רב, אבל היכולות בשיאצו וטווינה דורשות השקעה.
הרפלקסולוגיה היא משהו אחר לגמרי. המסלול מקוצר והידע התיאורטי (לא המערבי) הנדרש לצורך אבחנה מצומצם. מקור השיטה מערבית (אנגליה, מצריים העתיקה וברזיל) ולכן ההתייחסות היא טיפול לפי האיבר הפגוע ולא התייחסות אנרגטית לפי המרידיאנים הסיניים הקלאסיים. מטפל טוב בשיאצו (שהוא לחיצות על כל הגוף) משתלט בקלות על לימודי רפלקסולוגיה (שהיא ממוקדת בעיקר בכף הרגל), אך לא להיפך.
במה לבחור?
השאלה למה את מתחברת. אם למגע – אז כדאי לקחת מסלול שיאצו שבסופו אפשר להשלים את הטווינה. השלמת הרפלקסולוגיה תהיה דבר פשוט, מה גם שמבחינת הרשאה, אם את עוסקת בשיאצו, אין בעיה לשלב את הרפלקסולוגיה בכף הרגל תוך כדי הטיפול.
ואם לדיקור או לצמחים, אז מחכה לך מסלול קשה ומרתק לא פחות. שווה בירור מעמיק , ובהצלחה בבחירת הדרך.

חזרה לרשימת השאלות

7. מה ההבדל בין רפואה יפאנית מול סינית?

למען האמת אין ממש רפואה יפאנית וסינית. יש רפואה שהתפתחה ביפאן והיא מבוססת על הרפואה המסורתית הסינית. כך גם הרפואה הקוריאנית, הטייוונית והישראלית. ברפואה הסינית שולטת הגישה המקובלת כיום שנקראת Traditional Chinese Medicine = TCM . עליה מתבססות שיטות שונות כמו חמש הפאזות, שורשים וענפים ועוד. חלקן שיטות ביזאריות שטוענות להיות קדומות ל TCM, ואולי זה אפילו נכון (מה שלא בהכרח מראה שהיא טובה יותר). הרפואה הסינית כוללת טווינה כשיטת מגע עיקרית, צמחי מרפא (Pen Tsao ), דיקור בשיטות השונות ותזונה לפי הגישה הסינית המסורתית.
מטפלים יפאנים פתחו מספר גישות ´מעודנות´ יותר בתחומים השונים. כך התפתח השיאצו, גישת ה Kampo בצמחי המרפא, אחדים הלכו עם המקרוביוטיקה (שההתלהבות לה נרגעה סוף סוף) בתור שיטת תזונה.
אך אני מניח שכששואלים על רפואה יפאנית מתכוונים בעיקר לדיקור. מטפלת מדהימה בשם קיקו מטצומוטו הביאה מיפאן גישה חדשנית שפותחה על ידי ד´ר מנאקה ואחרים. בגישה זו משתמשים במחטים מאוד עדינות ודוקרים בדיוק רב באופן שיעלים רגישות או כאב מאזורי רפלקס מוגדרים. השיטה חוסכת חלק גדול מהתשאול, והיא מתאימה לשלל בעיות מאנדוקריניות ועד שליטה על כאב. מאידך, בעיות עור ובעיות נפשיות נחשבות לתחום שעדיף לטפל יותר בעזרת צמחים ושיאצו.
כל מטפל מוסמך בתחום היפאני יגיד שקודם כל יש להגיע לרמה גבוהה של TCM ואז להתפתח בגישה נבחרת נוספת, מעין תת התמחות.

חזרה לרשימת השאלות

8. מהו הדיקור הקוריאני בכף היד?

שאלה: בטיול בגואטמלה פגשתי בחורה דרום קוריאנית שלמדה מאמא שלה את תורת הדיקור על רגל אחת. הייתה לה ערכה קטנה של מחטים קטנטנות ומכשיר דיקור שנראה כמו עט כדורי. היא טיפלה בי פעם אחת לפי מפת הגוף ונקודות הדקירה. היא דקרה אותי במקומות בכף היד, כדי להשפיע על הכתפיים, על השכמות ועוד. היו פעמים שהרגשתי שהדקירה מכאיבה והיו פעמים שלא. היא הסבירה לי שהכאב נובע מכך שהדיקור אכן ´פגע´ במקום הנדרש. כשהיא הוציאה את המחטים אחרי 20 דקות, ראינו טיפות דם זעירות בשני מקומות (סימטריים, מימין ומשמאל לאמה) וההסבר היה שזהו ´דם שחור´, שהיה צריך לצאת החוצה, ממילא.
מה דעתך על כל ההסברים? איפה אני יכולה לרכשו ערכה כזו והאם זה בסדר שאתחיל בדקירות לעצמי כדי ללמוד את המפה בעצמי?
תשובה: בביקורי בדרום קוריאה התארחתי אצל מרפאים סיניים. הם לומדים שש שנים יום יום , בין היתר את השיטה שתוארה במכתבך. ועל הקוריאנית השרלטנית אני יכול להגיד שדם שחור זו אמונה תפלה. אמנם מקובל להניח שניתן להקיז דם במצבים של ´חום´ או ´הרעלה´ (שהם מושגים מאוד שונים מאילו הקיימים ברפואה המערבית), אבל ההקזה מכוונת ולא מקרית. כאן היא פשוט פגעה בכלי דם מחוסר הבנה של העניין. באותה מדה אם חלק מהמחטים לא כאבו, הרי שלדבריה לא הגיעו למקום הרצוי. מכאן שהיא סתם צולפת לפי החוש או מעט הידע שהאם הנחילה לה.
ולגבי השיטה, להערכתי היא רצינית ויכולה להיות אפקטיבית. ראוי שהיא תבוצע בידי מטפל ותיק ומורשה ברפואה סינית. היום בתי ספר ממסחרים את הנושא ועולים על גל (´טרנד´) של סוג´וק. כתוצאה מכך מוכשרים מטפלים בשיטת בזק שאינה עומדת בקריטריונים המינימאלים ברפואה סינית.

חזרה לרשימת השאלות

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.