עבודת גמר זו עוסקת בנושא הפרעות קשב וריכוז בילדים. העבודה מציגה את הגישה המערבית ואת גישת הרפואה הסינית לבעיה, ומביאה סיפורי מקרה של טיפול בארבעה ילדים הסובלים מהבעיה.

מאת: חנית אינגלניק ונוגה ברוידא בוגרות מסלול לימודי שיאצו


הקדמה

בתקופה העתיקה לא הייתה מוכרת הבעיה של הפרעת קשב וריכוז - אין שום תיאור מוכר של תופעות המדמות הפרעות שכאלה בקרב ילדים בגילאים השונים.
האם תופעות אלו לא התרחשו בעבר? האם זוהי תופעה חדשה אשר התעצמה בשנים האחרונות בעולם המערבי?
בעבודה זו לא ננסה לענות על שאלות אלו, אלא ננסה להתמקד בתופעה, השלכותיה, והדרכים להתמודד ולהקל על התסמינים שלה, ולטפל בגורם לה.

עפ"י ההגדרות המדעיות של הפרעת הקשב והריכוז והיפראקטיביות, אין הכוונה להתנהגות חד פעמית או קצרת טווח, אלא להתנהגות שאובחנה במעקב שנימשך כשישה חודשים, ובמהלכו נצפו לפחות ששה תסמינים המפורטים במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות פסיכיאטריות
(DSM) מטעם אגודת הפסיכיאטרים האמריקאית.

התייחסות על פי הרפואה הסינית
על פי הרפואה הסינית אנו מפרידים בין הפרעות קשב ראשוניות לכאלו שנובעות מההיפראקטיביות עצמה. בדומה לכך, גם ההיפראקטיביות יכולה להיות ראשונית או משנית להפרעת קשב.

הזיהוי הבסיסי הוא בין עודף לחוסר - במצבי עודף נפזר ונוציא את העוד, ובמצבי חוסר נחזק ונאזן את האיברים החלשים. בהרבה מיקרים נתקל בהופעות תסמינים של חסר ועודף יחד, ולכן הטיפול ישלב את שני האלמנטים של חיזוק ופיזור, תוך שימת לב על העיקרי מבין השניים.

הטיפול ייתחלק למספר רמות
הטיפולים בילד – טיפול בשיאצו, דיקור, טיפול בצמחים סיניים ותזונה נכונה.
* רמת המשפחה – הכרת הבעיה של הילד להורים והקניית כלים להתמודדות.
* רמת בית הספר – נתינת תמיכה ועזרה מתוך המערכת בהתמודדות עם הלימודים.
חינוך ומודעות- חינוך מקדים ומודעות יהוו פתרון, יש להתאים את טכניקת העברת המידע והחניכה לאוכלוסיה (תרבותית, השכלתית וכד´).
תזונה נכונה- תזונה היא אלמנט הכרחי ברוב הטיפולים - במקרים רבים תזונה נכונה יכולה לפתור בעיות כרוניות.

עקרונות התזונה הנכונה מתרכזים מצד אחד בסילוק גורמי ליחה וחום, ומצד שני מזונות המחזקים ובונים את הילד.
1. הרגלי תזונה נכונים יכולים לפתור אחוז גבוה מהבעיות, אם המטופל מבין את ההשפעות של תזונה לקויה יהיה לו הרבה יותר קל להקפיד.
2. כשם שחשוב להקפיד לאכול את המזונות הנכונים, כך חשוב להקפיד להימנע ממזונות הגרומים לבעיות, נושא זה משתלב היטב עם החינוך והמודעות.
3. הימנעות ממזונות מייצרי ליחה, מוצרי חלב וסוכרים - הליחה חוסמת את הפתחים, גורמת לעלייה של חום פנימי הפוגע בנפש ומונעת את רגיעתה.
4. הימנעות ממזונות שמנים, מטוגנים, מזון מהיר, מזון המכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל ומעוררים, ומוצרי חלב.
5. התמקדו בארוחת בוקר חמה עשירה בחלבון ומעטה בסוכר.
6. הקפדה על יותר אוכל חם, עשיר בחלבון ובשמנים חיוניים כמו אומגה 3.

* אורחות חיים ודפוסי התנהגות
1. הקפדה על 3 ארוחות ביום בזמן ובמינון.
2. פעילות גופנית - מצאו איזון בין פעילות אקטיבית לבין גירוי מנטאלי, תוך צמצום גריית היתר המנטאלית הנוצרת על ידי טלוויזיה, מחשב, משחקי וידאו, וסרטים.
3. אמצו לעולמכם תחביב / פעילות המעודדת שקט פנימי ונפשי (למשל, אומנויות לחימה).

* טיפול בצמחי מרפא
1. התאמת הטיפול בצמחי מרפא לאפיון הגורם.
2. הניסיון מלמד כי כמעט כל הילדים מגיבים היטב לטיפול ולא נזקקים לשום תוספת
טיפולית אחרת ובעצם הם שבים להיות ילדים רגילים בחברה כולל בבית-הספר.
3. כאשר מדובר בהפרעה של היפראקטיביות, זה מחייב יותר טיפולים ולרוב גם
מורכבים. כאן התוצאות פחות טובות אך עדיין יעילות בהשגת המטרה.

* שיאצו
* דיקור סיני

כל אחת משיטות אלו יעילה, והשילוב ביניהן ייתן את התוצאה האפקטיבית ביותר.

העבודה המעשית
בעבודה זו ליווינו 4 ילדים שמאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, מבית ספר שז´ר בתל אביב במהלך שנת לימודים אחת, כשהמטרה הייתה לתת אופציה נוספת לטיפול מלבד הטיפול התרופתי, שגם אותו לפעמים לא לוקחים הילדים באופן רציף.

כדי לייעל את הטיפול, ולאבחן את הסינדרום הסיני המדויק, תשאלנו תחילה הן את ההורים והן את המורים, על מנת לקבל את מקסימום האינפורמציה מהאנשים אשר באים במגע יום יומי עם הילד.
בשלב השני, בהכרות, נפגשנו ברמה שבועית עם כל אחד מהילדים, והחל תהליך של בניית אמון, ששיאו היה כאמור בעצם מתן טיפול השיאצו – טיפול שלעיתים ארך חמש דקות בלבד, ולעיתים מחצית השעה.