מאמר זה דן בהתוויות נגד לילדים תוך שימת דגש על שיטות הטיפול המקובלות והבעייתיות בטיפול במצבים ייחודיים לילדים מתחום התפתחות הילד ובעיות כגון תסמונת טורט. היעדר מחקרים אפידמיולוגים בתחומי הרפואה הטבעית מקשה מאוד על מיון במצבים שונים. מאמר זה אינו פותר את בעיות המיון אך נותן כלים לממיין, באילו מקרים עליו להעדיף הימנעות מטיפול מסוים.

מאת: צוות הקליניקה של תמורות

רקע כללי (ראה גם במאמר המקושר)

פרק זה מציג בפני המטפל התוויות נגד לטיפול במצבים מסוימים בשיטות טיפול שונות.
היעדר מחקרים אפידמיולוגים בתחומי הרפואה הטבעית מקשה מאוד במיון המצבים בהם אסור לטפל. חלק מהתוויות הנגד שנכללות בפרק זה אינן מבוססות על מחקר מדעי אלא על ניסיון המחבר ועל הכרת המחלות והטיפולים השונים. חשוב לציין שקיימות דעות שונות לגבי המותר והאסור בכל שיטה. כך שהדברים הכתובים להלן אינם בבחינת ´ראה וקדש´, אלא נועדו לעורר אצל המטפל והפונים אליו דילמות אפשריות, בעת קביעת האסטרטגיה הטיפולית. בכל מקרה מוטב לנקוט גישה זהירה ומחמירה במקרה של ספק.

שיטות טיפול מסוימות חסרות כמעט התוויות נגד. שיטות אחרות מסוכנות לשימוש לעתים קרובות על-ידי יד בלתי מיומנת.
פרק זה מתייחס להתוויות הנגד מנקודת מבט מערבית. לשיטות רבות קיימים כללים אשר המטפל המיומן לא יפר אותם. אי ציות לכללים אלו מהווה רפואה רשלנית מנקודת מבט של הרפואה הטבעית. כך למשל, אם מטפל ברפואה סינית בוחר להחליש את הגוף במקום לחזקו במצבים מסוימים, הנזק יתבטא בהחלשה כללית של הגוף וחשיפתו למחלות נוספות.

פירוט התוויות נגד בשיטות שונות ברפואה הטבעית, עם דגש על טיפול בילדים:

רפואה סינית

ברפואה סינית ניתן לטפל בדיקור, צמחי מרפא, מוקסה, טכניקות מסג´ (טווינה ושיאצו) ותזונה. טיפול שאינו מבוסס על אבחנה נכונה או אסטרטגיית טיפול לא נכונה עלולים להרע את מצב המטופל. להלן פירוט התוויות הנגד בשיטות הטיפול השונות:

דיקור

שיטת טיפול בה מוחדרות מחטים עדינות לנקודות המוגדרות על פי הרפואה הסינית כמרכזי אנרגיה ממוקדים. באמצעות המחטים ניתן לתעל את האנרגיה ולאזן את הלקוי בה. בתוך שיטה זו פועלות טכניקות שונות כמו הגישה הקלסית לפיה בחירת מיקום הדיקור תבוצע על פי אבחנה אנרגטית בעקבות שילוב של תשאול ובדיקה פיזיקלית. שיטות יותר פורמליסטיות (בד´כ שיטות ממקור יפאני) מתמקדות באבחנה הפיזיקלית בעיקרה. למרות היות הטיפול סימפטומטי בעיקרו שיטות אילו מטפלות ביעילות גדולה יותר (כנראה) בתופעת הטיקים. בעקרון יש להעדיף מטפל אשר בקי הן בשיטה הקלסית והן בשיטות הפורמליסטיות. זמן ההכשרה הממוצע של מטפל כזה הוא 4 שנים לפחות.
דיקור היא שיטה בטוחה הנעדרת כמעט לחלוטין התוויות נגד מוכרות. זהירות רבה יש להפעיל בעת טיפול במטופל עם המופיליה, בעיות במערכת החיסון או סוכרת (חיטוי יסודי והחדרת מחט סטרילית) או באלו עם מחלת חום אקטיבית.

שיאצו ורפלקסולוגיה

שיטת טיפול במגע המביאה את הגוף לאיזון והרפיה, מחזקת את הקשר בין המטופל לגופו, משפרת דימוי גוף ומאזנת את המערכת האנרגטית בגוף. השיאצו כולל מגוון רב של טכניקות טיפוליות המבוססות בעיקרן על האנמנזה (תשאול) הראשונית והבדיקה הפיזיקלית של המטופל. חלק מטכניקות אילו כוללות התוויות נגד רבות, אך רובן תופסות לגבי בעיות הגלומות במבוגרים (גידולים, בעיות מטבוליות בעצמות, דלקות אקטיביות, בעיות פסיכיאטריות, הריון וכו´). השיאצו הוא כלי רב עוצמה בתחומים אורטופדים, בעיות התנהגות מסוימות כמו הפרעות קשב והיפראקטיביות, חרדות ומתח.
לגבי רפלקסולוגיה - זהו תחום טיפול במגע המתבסס על לחיצות בעיקר בכפות הרגליים. שיטה זו אינה מבוססת על הרפואה הסינית ואין מספיק מידע לגביה בכל הנוגע לבעיות טיקים. במקרה הנידון לא ידועות התוויות נגד. הכשרת מטפל בשיטה זו מהירה יחסית ורבים למדו אותה. על כן רצוי להעדיף מטפל ברפלקסולוגיה אשר בקי גם בתחומי השיאצו.
כעקרון מומלץ לבחור במטפל אשר בקי במגוון כל השיטות השכיחות ויש לו נסיון עבודה עם ילדים. זמן ההכשרה הממוצע של מטפל כזה הוא לפחות 3 שנות לימוד.

צמחי מרפא ותזונה

צמחי מרפא נמצאים בשימוש מאז שחר הימים. חלק מהצמחים נמצאו בשימוש בתרבות הסינית לגבי הפרעות כפיתיות קשות, חרדות והפרעות מוטוריות ווקאליות. לצערנו, חלק מאותם צמחים לא נחקרו דים וחלק אחר נמצא כלא פחות רעיל מהתרופות השונות הניתנות למטופלים עם בעיות כאילו. עם זאת, יש לזכור שמתן צמחי מרפא על פי המודל הסיני מצמצם אפשרות של תופעות לוואי ומעלה את סיכויי הצלחת הטיפול. בנוסף, יש לזכור כי קיימת אפשרות של אינטראקציה בין הצמחים לבין תרופות הניתנות במקביל. במקרה זה חשוב שלמטפל, בעיקר אם הוא אינו רופא קונונציונלי, יהיה ידע מתאים בתחומים השונים של הרפואה הממסדית ובעיקר ביכולתו לעקוב אחר תוצאות בדיקות דם.
לגבי השימוש בדיאטה ותוספי מזון, כאן הבעיה פחות חריפה אך מאחר שמדובר בד´כ באוכלוסיית מטופלים שרבים מהם ילדים יש להיזהר בכל הנוגע לתפריט מאוזן ולא קיצוני המאפשר התפתחות תקינה של המטופל. הכללים החלים על צמחי מרפא תקפים גם לגבי תוספי מזון שונים כגון ויטמינים ומוצרים אחרים מן הטבע.
ככלל, יש לקחת בחשבון את הכללים הבאים:
* חובת התאמת מינונים לפי גיל ומשקל.
* מומלץ להימנע מטיפול במטופלים שיש להם בעיה של פינוי מהכבד או מהכליות.
- מומלץ להימנע משימוש בצמחים או תוספי מזון אצל מטופלים שמקבלים תרופות נוספות.
- יש להקפיד בעיקר על הפינוי הכליתי - כבדי של המטופל.
זמן הכשרה מינימאלי של מטפל בצמחי מרפא הוא 4 שנות לימוד. יש להיזהר בעיקר ממטפלים (גם אם הם רופאים קונונציונליים) אשר עברו הכשרה במסגרת קורסים מקוצרים!

שיטת פאולה

שיטת פאולה היא שיטת התעמלות המפעילה שרירים טבעתיים שונים. הנחת היסוד של שיטה זו היא כי קיימים קשרים בין ספינקטרים (סוגרים) חיצוניים ופנימיים. קיימות התוויות נגד מועטות שאינן רלוונטיות ללוקים בתסמונת טורט. בגלל אופי השיטה שכולל הפעלה ושליטה על סוגרים כמו עיניים, פה ולוע , נראה כי יש לשיטה פוטנציאל רב בטיפול בטיקים, גם אם הדבר לא נבדק עד כה.

כירופרקטיקה

הטיפול הכירופרקטי כולל מתיחות, מניפולציות ותיקון מנח מפרקים. הטכניקה כוללת אבחנה מעמיקה ודורשת שש שבע שנות לימוד אינטנסיביות והסמכה. אבחנה שגויה ושימוש לא נכון בטכניקה עלולים לגרום נזק רב למטופל. למרות החשיבות הרבה של שיטה זו הנסיון הטיפולי (וכנראה גם הרלבנטיות) בתסמונת טורט מועטה. לא נראה לי שקיים צורך בהפניית מטופלים מתחום זה לכירופרקטיקה.

הומיאופתיה

זוהי שיטת טיפול המבוססת על דילולים גבוהים של חומרים מן הטבע (בד´כ). עקרון השיטה הוא בחירת חומר אשר בריכוז גבוה יחסית עלול לגרום לאותם סימפטומים אשר בריכוזים קטנים ביותר ירפא
אותם. עקרון הידוע בשם: ´דומה בדומה ירפא´. שיטה זו נחשבת כמעט חסרת התוויות נגד ועיקר הבעיה היא לשלב אותה עם שיטות טיפול אחרות כמו טיפולים תרופתיים (למשל סטרואידים), צמחי מרפא או מזונות כמו קפה ושום. מנקודת ריאות של הרפואה הממסדית אין התווית נגד לשימוש בשיטה זו בכל המצבים שנידונו לעיל כל זמן שהמטופל לא מפסיק את הטיפול אותו קיבל מן הרופא. הפסקת טיפול תרופתי נתונה לשיקול הרופא המטפל בלבד!

בשיטה זו עלולה להתרחש ראקציה ויש להבחין בין ראקציה טיפולית לבין סיבוך הנובע משיקולים מוטעים של המטפל:
ראקציה מוגדרת ברפואה הטבעית כהחמרה קלה במצב הנמשכת זמן קצר יחסית. לטיפולים מסוימים מופיע ראקציה כחלק מתהליך ההחלמה בעקבות הטיפול. בתחום ההומיאופתיה התופעה נקראת רגרסיה ובה מצבו של המטופל מחמיר לאחר הטיפול בשל ´יציאת´ מחלות שנכלאו בגוף עקב טיפולים קודמים.

כיוון שריאקציות טיפוליות עלולות לחול גם בשיטות ריפוי טבעיות אחרות על המטופל (או משפחתו) לזהות ראקציות ולהבחין בינן לבין סיבוכים בטרם יתרחש הנזק.
ריאקציה טיפולית טובה הנובעת משיטת הטיפול כוללת כמה עקרונות:
1. אינה נובעת מהפסקת טיפול או תרופות אחרות.
2. התופעות המופיעות ניתנות לשליטה ואינן מצריכות התערבות רפואית.
3. התופעות המופיעות מהוות מעין חזרה של מחלות ישנות של המטופל ולא מחלות חדשות.
בכל מקרה של החמרת תסמינים המטפל יצטרך לבחון אם השינויים נובעים כתוצאה מראקציה ולא מהחמרה הנובעת ישירות מן הטיפול או שהופיעה במקרה. אחת הדרכים החשובות היא לבחון האם התסמינים משתפרים מטיפול לטיפול ואינם נמשכים יותר ממספר ימים. אם התסמינים נמשכים מעל מספר ימים (שלושה ארבעה) או לחילופין, אם מדי טיפול חלה הרעה נוספת במצב, הרי שמדובר בסיבוך
ויש לשקול את האסטרטגיה הטיפולית מחדש. במקרה זה, סביר להניח שמדובר בתגובה שלילית לטיפול ולא בראקציה חיובית.

קישורים נוספים ששווה לבדוק:
תסמונת ע´ש טורט, מנקודת ראות סינית
שיאצו טיפולי בילדים
מרפאה משלימה לילדים

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
ניתן לשכפל ולהעביר חומר זה לכל גורם ובלבד שיצוין במפורש המקור וכתובת האתר.