עבודת חקר מרשימה של תלמיד חטיבת הביניים הבודקת את השפעת קיוסק בית ספרי על הרגלי תזונה בנוער. בעבודה בוצעה לפי כללי המחקר האקדמי ובחנה את אופן הצריכה של התלמידים, הוצאות כספיות, הקשר בין ארוחת בוקר לצריכה של ג'אנק פוד, הרגלי שתיית משקאות ממותקים והיבטים נוספים הקשורים לבריאות ולתזונה בקרב תלמידי כיתות ט' בבית ספר רימון שברעננה.
מאת: עומר תלמיד חטיבות ביניים
רקע תיאורטי
בעולם כבר יש מודעות לשיעורי בריאות בבתי ספר ובמדינות שונות ואפילו קיימת תוכנית מצליחה ל"בתי ספר בריאים"
* כ-34% מכלל בני הנוער בישראל צורכים "דגני בוקר" על בסיס יום-יומי, ועוד 31% צורכים "דגני בוקר" פעמים אחדות בשבוע. רק 12% מכלל בני הנוער בארץ אינם אוכלים "דגני בוקר" אף פעם.
* 70% מהנוער מכינים את ארוחותיהם בעצמם ללא הדרכה.
מהסקר נמצא שבני הנוער בישראל אוכלים הרבה ירקות, פירות ומאכלי חלב הנחשבים מזון בריא, אבל צורכים יותר מדי מזון מזיק כמו: ממתקים, חטיפים, ארוחות מוכנות קפואות, מזון מהיר ושמן [5].
הצריכה היומית של משקאות קלים עמדה על 2.5 כוסות בבנים ו-2 כוסות בבנות.
בנוסף, נמצא בסקר שהמתבגרים נמנעים מאכילה של ארוחות מסודרות: שליש מהנוער, 31.5% לא אכלו ארוחת בוקר ביום לפני שנבדקו, שליש - 29.1%, לא אכלו ארוחת ערב ו- 15% לא אכלו ארוחת צהריים [6].
בסקר שבוצע ע"י המחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית במסגרת סדנאות לבתי ספר בנושאי הרגלי אכילה ופעילות, הועלו נתונים מדאיגים על תזונת בני הנוער בישראל. מהסקר עולה שכ-70% מבני הנוער מדווחים על אכילה מול הטלוויזיה גם כשאינם רעבים, ולמעלה ממחציתם (51%) סיפרו כי הם אוכלים פשוט "מתוך שעמום" [7].
אך יותר מכל, משרד הבריאות בשיתוף עם משרד החינוך, עושה מאמצים להדרכה בבתי הספר. ההדרכה מתמקדת בשיעורים בתוך הכיתות וכן בסרטוני הדרכה הפונים לנוער דרך אתרי האינטרנט הרשמיים [9].
ממצאים אלה הובילו לבניית אסטרטגיה פרסומית בצורת סרטון בו האם מתלבטת אם להיענות לבנה שדורש חטיף לפני ארוחת ערב כי "הוא רעב". הסרטון מחזק ומגבה את "הבחירה הנכונה של האם" מול בנה [9].
משרד הבריאות מציג את פירמידת המזון המומלצת לפיה איכות מזון טובה תורמת להתפתחות המוח של התלמידים ולבריאותם. ההנחיות מדגישות את חשיבות השתייה בכלל ושתיית מים בפרט ושמות דגש על אכילת פירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים, תוך שילוב פעילות גופנית [10].
* ההוצאות על קניית מזון בקיוסק בית ספרי גדלות ככל שההתארגנות לארוחות סדורות פוחתת.
מזונות מומלצים
|
מזונות לא מומלצים
|
סלט ירקות.
|
תפוצ'יפס, במבה, ביסלי.
|
מים מינרלים.
|
קולה, פחיות שתיה.
|
סנדוויצ'ים.
|
שניצל, צ'יפס, המבורגר.
|
ראיונות:
2. חינוך וחקיקה. החינוך דרך גני הילדים ובתי הספר. החקיקה בישראל די מתקדמת אך לא נעשה די כדי לעקוף אותה. למשל, ישנן הגדרות ברורות של משרד החינוך מה מותר להכליל בקיוסק בית ספרי, אך המלצות אילו לא נעקפות על ידי רשויות החוק או בתי הספר עצמם.
אנו מודים לכם על שיתוף הפעולה ועל הזמן שאתם מקדישים למילוי השאלון.
עומר וצוות המחקר המלווה
אנא, ענו רק על אחת מהשאלות הבאות
|
כמעט אף פעם
|
לעיתים רחוקות
|
לעיתים קרובות
|
כמעט תמיד
|
האם הינך אוכל/ת ארוחת בוקר לפני היציאה לביה"ס?
|
||||
האם הינך אוכל/ת ארוחת בוקר בביה"ס שהוכנה בבית (עד הפסקה ראשונה)?
|
אנא, ענו על כל השאלות
|
כמעט אף פעם
|
לעיתים רחוקות
|
לעיתים קרובות
|
כמעט תמיד
|
האם הינך אוכל/ת, בנוסף לארוחת בוקר, כריך או חטיף שאת/ה מביאים מהבית?
|
||||
האם הינך אוכל/ת, בנוסף לארוחת בוקר, כריך / חטיף שאת/ה מביא / קונה בבה"ס?
|
||||
האם הינך צורך/ת מזון מהיר? (המבורגר, פיצה וכד..)
|
||||
האם הינך מקפיד/ה על ארוחות מסודרות?
|
||||
האם הינך אוכל/ת בין הארוחות?
|
||||
באיזו תדירות הינך שותה משקאות שאינם מים? (קולה, משקה ממותק, קפה וכד.)
|
כמה פעמים בממוצע את/ה קונים מדי שבוע?
|
לא קונה או לעתים נדירות
|
1-2 בשבוע
|
2-3 בשבוע
|
כמעט כל יום
|
כמה כסף בממוצע את/ה מוציא בכל קניה בקיוסק
|
בכלל לא
|
עד 10 ₪
|
עד 20 ₪
|
יותר מ 20 ₪
|
משקאות
|
|
חטיפים
|
|
מזון מהיר
|
ממצאים (תוצאות):
אבל בשביל זה לא עושים מחקר, כמובן ועלינו להתייחס למידע יותר מעניין בנתונים לעיל.
מסקנה: ככל שאתה מקפיד יותר להביא מהבית ארוחת ביניים לבית הספר אז - אתה קונה פחות חטיפים בבית הספר.
Between = האם הינך אוכל/ת בין הארוחות?
מסקנה: ככל שאתה אוכל יותר אוכל מהיר סימן ש - אתה מרבה יותר לאכול בין הארוחות.
מובן שצריך חישוב סטטיסטי כדי לאמת נתונים אילו. חישוב המובהקות העלה את הערך מינוס 0.44 שזה ערך מובהק שמוכיח את מה שניתן היה להעריך בהסתכלות על הנתונים לעיל.
מסקנות נוספות:
School= האם הינך אוכל/ת, בנוסף לארוחת בוקר, כריך או חטיף שאת/ה מביאים קונים בבית הספר?
כלומר, ככל שיותר מקפידים לאכול משהו שמביאים מהבית פחות קונים בקיוסק.
Order = האם הינך מקפיד/ה על ארוחות מסודרות?
כלומר, ככל שהתלמיד פחות מקפיד על ארוחות מסודרות ככה הוא יותר נוטה לצרוך מזון מהיר. ניתן להסיק שהקפדה על שלוש ארוחות מסודרות ביום מצמצמת את הצורך בצריכת מזון לא איכותי.
Between = האם הינך אוכל/ת בין הארוחות?
הערה: כאן מודגם קשר שלילי בין שני הנתונים. הסיבה לכך היא שבחישוב הנתונים שבטבלה הזנו את המספר אפס עבור "כמעט אף פעם" בconsuming מה ששם אותו במצב הפוך לשאר הנתונים.
[0.41]
Softdrinks = באיזו תדירות הינך שותה משקאות שאינם מים? (קולה, משקאות ממותקים, קפה וכד'?)
כלומר, ככל שאתה יותר שותה משקאות קלים ככה אתה קונה יותר במהלך השבוע. מכאן ששתיה קלה היא לא רק עניין שניתן לייחס לבית (בקבוק קולה בערב שישי או מסיבת חברים) אלא סוג של הרגל שהולך ביחד עם הרגלים לא בריאים אחרים.
למשל:
את חוסר המובהקות הזו יש לייחס לשאלון לא מתוקף היטב. שתי השאלות הראשונות היו צריכות להתאחד לצורך הסקה סטטיסטית. ברגע שהן פוצלו לשתי תשובות, הנתונים התפלגו בניהן ולכן לכל נתון יש ערך הרבה פחות משמעותי.
ניתן להניח שהוצאות כספיות על קיוסק בית הספר עולות ככל שההתארגנות לארוחת בוקר לפני או בזמן בית ספר פחות יעילה.
מסקנות ודיון:
במחקר שלנו שיערנו שלוש הנחות עיקריות. להלן נתייחס לכל אחת מהן בנפרד:
אנו מניחים כך משום שההנחה השניה הוכחה באופן מובהק.
כדי לחקור נושא זה היינו צריכים לבדוק גם את הקשר להכנסות ההורים, אך נראה שזהו מחקר שיש להשאיר לאנשי מקצוע מבוגרים, כי, קרוב לוודאי שכאן לא היינו זוכים לתשובות אמינות.
סיכום
להלן מסקנותינו:
א – בהכיננו את המחקר לא שיערנו שניתן להיתקל בכל כך הרבה בעיות. נראה שאיסוף החומר הוא עניין טכני שגוזל זמן אבל אינו מורכב כל כך. לעומת זאת, ניסוח שאלת המחקר, ככל שהיא קצרה, היא החלק הקשה של המחקר.
ב – חלק קשה אחר הוא בניית שאלון. ניתן לבנות אותו בצורה מסוימת ואח"כ, אחרי שאנו מחלקים אותו, לגלות שהוא מטעה את הנדגמים ושאיסוף המידע לא ישרת את המחקר שלנו. רק בדיעבד למדנו שיש מושג במחקר שנקרא "תיקוף" כלומר לתת תוקף לשאלון. צריך לבדוק אותו על מספר קטן של אנשים, לתקן ורק אז להפיץ.
ג – למדנו המון על שיטות מחקר. למדנו איך מציבים נתונים באקסל. למדנו איך עובדים מול אנשי מחקר אחרים. למדנו מהי מובהקות. למדנו איך מנתחים נתונים שקיבלנו מסטטיסטיקאי ולמדנו איך להפוך אותם למידע שכל אחד יכול לקרוא ולהבין.
ד – למדנו להטיל ספק גם בדברים שנראים מאוד פשוטים או טרוויאלים. למרות שנראה שיש קשר ברור בין ארוחות בוקר לצריכה מועטה יותר בקיוסק, המחקר מראה שהדברים לגמרי לא חד משמעיים. לאור מחקרים אחרים בנושא, יש מקום לבצע גם מחקר זה בליווי אנשי מקצוע עד להוצאת מידע אמין ככל שניתן.
ה – למדנו כי סגנון חיים, הרגלי תזונה, סדר יום וצריכה, כולם חלק מקיימות וכולם גם קשורים זה בזה.
ביבליוגרפיה
דפי בריאות" - מדריך לשרותי רפואה
נספח א - הגדרות סטטיסטיות