לאור המצב בדרום, אנו מצרפים מצגת ומערך הדרכה מסודר לטובת כל מטפלי השיאצו המעוניינים להושיט עזרה לתושבי הדרום ולכוחות ההצלה. המצגת מיועדת לשימוש עצמאי גם ללא עזרת מטפלים. מצגות אילו מופיעות בשפה העברית, אנגלית, רוסית, ספרדית, ערבית ופורטוגזית. מערך זה מתאים גם לסדנאות היכרות בשיאצו בתנאי ובמיוחד עבור מגזרים או מקומות הנמצאים בקו אש. המעוניינים לתאם סדנת שיאצו (בהתנדבות) יצרו קשר עם מזכירות תמורות.
מאת: צוות ההדרכה של תמורות

לחצו כאן להורדת מצגת המלווה בפירוט את ההסברים להלן:
  שיאצו למצבי חרדה ומתח (גם לא למטפלים!)

המצגת מתאימה הן למטרות הפעלה והן כטיפול בישיבה או שכיבה למטרות רווחה.
מצגות בשפות: אנגלית,  ספרדית, ערבית, רוסית ופורטוגזית,  מוצבות בסוף המאמר לשירות הקהל.

מטרות הסדנא
שיאצו היא פעולה נעימה, מרפה, מקלה על לחץ ומתחים. גם בעת מצוקה או עקה (סטרס) ניתן להשתמש בכלים של שיאצו על מנת להקל ולשפר את מצב הרוח, הן של המטפל והן של המטופל.
שימוש בשיאצו במצבים בהם קבוצת אנשים נמצאת זמן ממושך באזור קטן וסגור כמו במלחמת המפרץ הראשונה, (שם עשינו את השיאצו הראשון והיחיד בעולם עם מסכות אב´כ), בתקופת מלחמת לבנון השניה, במקלטים ובמרחבים מוגנים בדרום הארץ, בעת אסון השריפה בכרמל ובמבצעים כדוגמת עופרת יצורה והיום, המבצע בדרום,  עשוי להקל על  מתח התושבים הנמצאים במרחבים מוגנים ולולשקם כוחות עבור צוותי חילוץ והצלה כמו כבאים, חיילים, שוטרים ואנשי ביטחון.מערך זה מציג מידע ומצגת המאפשרים סדנת הפעלה בשיתוף הורים, ילדים וחברים. לסדנא המטרות הבאות:
* הפעלת הורים וילדים
* הפגת מתח בילדים והקלה על נדודי שינה ופחדים
* הקניית תעסוקה לסדנאות רבות גם ללא הנחיה
* קירוב לבבות בין אנשים הנמצאים זמן ממושך יחד ובתנאי לחץ
* הנעמת הזמן

מכאן שמטרת הסדנא היא לא רק לתת מענה רגעי למתח אלא להכשיר כלים בקרב הנמצאים כדי שאילו יוכלו להמשיך בפעילות גם ללא מדריך/ה.
הערה חשובה: מתחם שנדרשת בו הפעלת תינוקות וילדים קטנים - עדיף לשלוח בוגר שנה ב בשיאצו ומעלה.

ציוד נדרש
* רדיו-דיסק קטן עם מוזיקה שקטה ומלודית (לא מוזיקה הודית ולא ´ניו אייג´´. משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו.
* לטיפול פרטני: מיטות טיפולים.
* לסדנת הפעלה: כסאות כמספר חצי מהמשתתפים (באין מספיק כיסאות גם מזרונים או כריות יתאימו למטרה).
* דפי הדרכה לקהילה  (להורדה מאתר תמורות) להורדת עלון מידע

הנחיות להפעלת שיאצו
הערה: רצף הפעולות יכול להתאים גם לטיפולים פרטניים בכוחות ההצלה.

יצירת אווירה
* יש להניח שבמתחם  עם נוכחים רבים, חלק ישמחו להשתתף בסדנא אך חלק יעדיפו לעסוק בענייניהם. אנו מגדירים פינה במתחם שניתן לחבר אליה רדיו-דיסק (אך עדיין לא מפעילים אותו) ומבקשים מכל המשתתפים להתארגן כאשר חצי מהם ישובים בחצי מעגל מול המנחה והחצי השני עומד מאחוריהם.
* אם מדובר בילדים, אנו מבקשים מהם לשבת ראשונים וההורה מאחוריהם. במבוגרים או בעלי גובה שווה אין זה משנה מי קודם.
* במידה וניתן לעמעם מעט אורות זה יכול להיות נעים, אך רק אם הנוכחים מרגישים בנוח בעניין.
* במידה ונוכחים גם ילדים מתחת לגיל 4-5, יש לבקש שמשהו ידאג להם ולהבטיח שבסוף הפעילות נקדיש זמן גם להורים ותינוקות. לצורך זה כדאי לארגן מספר מזרונים במרכז תחום הסדנא המוגדר.

ראשית דבר
אנו מציגים את עצמנו ואת מטרת המפגש: שמי XXXX ואני בוגרת (או תלמידת) שיאצו. בזמן הקרוב נעבור ביחד סדנא שמטרה לא רק כיף והרגעה אלא גם רכישת כלים שישמשו אותנו במקלט, בבית או בכל מקום שנדרש להוריד מתח, לשחרר עורף או כתפיים תפוסות ולעשות טוב לאנשים.

אנו מסבירים מה זה שיאצו: שיאצו היא שיטת טיפול יפאנית המבוססת על הרפואה הסינית העתיקה. שי זה אצבע ואצו זה לחץ, כלומר שיטת טיפול בלחיצות המשחררת לחצים (מידע נוסף בדף המידע).
השיאצו מבוצע בישיבה או בשכיבה על מזרון, על בגדי המטופל, ומטרתו להרפות מתח ולהביא להרמוניה מערכות פנימיות.

ואם שואלים עוד שאלות?
אז מבטיחים שבתום הסדנא תשמחו לענות על כל שאלה (אלא אם אתם מוגבלים בזמנים) ובכל מקרה אתם משאירים דף הסבר וכתובת אינטרנט בה הם יכולים לקבל הסברים מפורטים על שיטת העבודה ועל הפעלתה במקלטים.

 איך מפעילים?
מושיבים את המשתתפים בחצי גורן מול המנחה. המנחה (מדריך או מדריכה) מושיב מתנדב (רצוי לבחור משהו שנראה שיודע לקבל וליהנות מהשיאצו).

מה לציין בתחילת ההדגמה?
הפעולות שאנו נבצע אמורות להיות נעימות. אם הלחץ אינו מספיק או חזק מדי יש להודיע מיד למטפל.
בתום התרגול נתחלף ומי שנתן טיפול יקבל אותו. כל מי שמקבל טיפול יכול להיכנס למצב נמנום וציפה וליהנות מהעסק.
אם תשמע צפירה תוך כדי, אני ממליץ/ה להמשיך בתהליך למרות הקושי בריכוז ובהרפיה. זהו תרגול יוצא מן הכלל של ריכוז, שקט והרפיה למרות הרעש מסביב.
כמו כן, אנשים הסובלים מבעיות בחוליות גב וצוואר עליונות או מבעיות בכלי דם באזור הצוואר מתבקשים לדווח למנחה טרם תחילת התרגול.

הערות למנחה:
* אם בכל זאת הנסיבות מבקשות עצירת התרגול, יש להפסיק ולהמתין עם כל הנוכחים ´עד עבור הזעם´ ולנסות לגבש את הקבוצה לאחר תום ההתרחשות.
* מנחה שאינו בטוח/ה ברצף הפעולות שרוצה להדגים, ייטיב לעשות אם יתרגל זאת על משהו קרוב טרם ההגעה למקום הסדנא.
* אין חובה להיות צמוד לרצף פעולות זה. אפשר להתבסס עליה ולתרגל. החוכמה היא להדגים ולהפעיל משהו קל לביצוע, קל לשליטה - כי יש הרבה אנשים ומדריך אחד, קל לחזרה על הפעולות ושגם ילדים יוכלו לבצע קטעים מתוך הפעולות המוצעות.
* מוצע להתחיל באזור הכתפיים והשכמות, לעבור לכל זרוע ויד בנפרד ולחזור לאזור הצוואר - ראש פנים. לא כדאי להתעסק עם אזורי גוף אחרים בגלל הסרבול והצורך לעבודת מזרונים במקום עבודת כסאות.

שיטת עבודה בתרגול מנוהל:
* המנחה מדגים ומסביר והצופים מבצעים את הפעילות תוך כדי ההדגמה.
* יש ליישר קו לפני מעבר לשלב הבא. כלומר, לוודא שכל המשתתפים סיימו שלב קודם לפני שמתקדמים.
במקרה שחל עיכוב (מישהו איטי או שצריך לסייע למשהו שלא הבין) יש להציע למי שסיים לחזור על הפעולה האחרונה שביצע מספר פעמים (למשל אם אנחנו מדגימים על הכתפיים והרוב סיימו, אנו מציעים להם לחזור וללוש את הכתפיים עד שנעבור לשלב הבא).
* יש להנחות עם קול ברור, רגוע, שמשתלב בקצב העבודה אך נשמע בעוצמה מספקת. חשוב שההסברים יהיו פשוטים אך מתארים מצב (אין לומר: עכשיו נלחץ כאן, ונעשה ככה, אלא צריך לאמור: עכשיו נלחץ על הכתף ונמתח את הזרוע...)

ההפעלה שלב א - כתפיים שכמות
מנחה ניצב מאחורי המטופל. רגל אחת שלוח לפנים והשניה מאחורי הכיסא. מצב זה מאפשר תנועה לפנים ולאחור תוך הנעת האגן ללא כיפוף הגב (וחשוב שנמצא מנח שאינו מעמיס על הגב שלנו כמטפלים!).
להגיד: נתמקם בנוחות מאחורי המטופל. רגל אחת לפנים והשנייה מאחורי הכיסא באופן שיאפשר לנו ניידות תוך כיפוף ברכיים והנעת הגוף לפנים ולאחור ללא כיפוף הגב.
נקפיד על ישיבה זקופה (אנו מנחים את המטופל), להישען על משענת הכסא (אם יש). שתי הרגליים נחות על הרצפה (ולא מוצלבות). ידיים בצידי הגוף או על הברכיים. עיניים עצומות, נשימה שקטה וגוף רפוי.

נניח שתי ידיים על כתפי המטופל ונתחיל ללוש כמו בצק. עוצמת הלישה לפי בקשת המטופל, כך שזה הזמן לבקש מהמטפל להגביר את עומק ועוצמת הלחיצה.
לעבור ללחיצות לאורך הכתפיים (טרפזיוס) ומשני צידי עמוד השדרה. לשם כך אנו מתרחקים מעט מהמטופל כדי שניתן יהיה ללחוץ משני צידי עמוד השדרה עד האזור התחתון של השכמות, הלוך ושוב מספר פעמים.

הפעלה שלב ב - זרוע ימין
המנחה מבקש: כולנו נעבור עתה לצידו הימני של המטופל. נניח בזהירות את כף הרגל שלנו על קצה הכיסא. נמתח את זרוע המטופל ונניח אותה על ברכנו.
אנו אוחזים באמה עם יד ימין ומותחים אותה כשהיד השמאלית מבצעת עיסוי ולחיצות מהכתף לכיוון כף היד.
כשאנו מגיעים לאמה אנו לופתים אותה בשתי ידינו ותוך מתיחה אנו לוחצים / סוחטים אותה עד שורש כף היד.
כשאנו מגיעים לשורש כף היד אנו מוודאים שהיא רפויה על ידי טלטול עדין של האמה.

הפעלה שלב ג - כף יד ימין
חשוב שנמצא בשלב זה מול היד של המטופל (כף ידו מכוונת לכיוון החזה שלנו).
כף היד של המטופל כלפי מעלה (סופינציה).
אגודל המטופל נכנסת בין הזרת והאצבע הרביעית שלנו. זרת המטופל ממוקמת בין הזרת והאצבע הרביעית של כף היד השנייה שלנו.
שלוש אצבעות (שנייה, שלישית ורביעית) נחות ותומכות בגב כף היד.
אגודלים ממוקמים על כף יד המטופל ומתחילים ללחוץ.
הלחיצות נעשות בכל הנקודות על כף היד. כדאי להיות שיטתיים וללחוץ קודם על קו אמצעי, אחר משני צידיו ולבסוף בשולי כף היד. הלחיצות עמוקות ואיטיות, תוך מתיחת כף היד.
בסוף המעבר על כף היד יש לאחוז כל אצבע מהשורש, ללחוץ ולמתוח אותה.

הערות:
זוהי פעולה מסובכת להדגמה אך מהיעילות והחשובות ביותר בתרגול.
לאחר ההדגמה יש לעבור בין המתרגלים (ולעזוב לזמן מה את המודגם) ולהדגים על כל אחד בנפרד את הפעולה. חשוב שכל אחד ירגיש את התחושה של הלחיצות והמתיחות כדי שיוכל לבצע אותה נכון.
הדגמה זו לוקחת זמן ממושך אך אם מבצעים אותה באופן יעיל, הסבב ביד השניה והסבב השני (כשהמטפלים מתחלפים) מתקצר משמעותית.
אם מדובר בקבוצה יחסית גדולה ניתן לאתר מתרגלים שעושים פעולה זו באופן מוכשר ביותר ולבקש מהם לסייע בתרגול. למעשה, הסיוע תורם לא רק לקיצור הסבב אלא משאיר מתרגלים מיומנים יותר בתוך קהל המקלט, מה שמאפשר המשכיות התרגול גם לאחר שהמנחה עזב.
ילדים קולטים היטב את התרגול ונהנים מאוד לבצע אותו על ההורים. חשוב ללמד את הילדים תרגול זה. זה מלהיב, מסיח דעת ונותן להם תחושת שותפות!

הפעלה שלב ד - זרוע שנייה
המנחה מבקש לעבור לצידו השני של הכיסא (להקפיד שכולם נשארים באותו צד בשל בעיות צפיפות וסדר).
המנחה מבקש מכולם לחזור על הפעולות (רגל מעל הכיסא, מתיחת הזרוע, לשית הכתף והזרוע, סחיטת האמה, נענוע שורש כף היד, לחיצות על כף היד, מתיחת האצבעות) ועובר בין המשתתפים כדי לסייע להם בביצוע הפעולות.
אם המודגם נראה ´מבין עניין´ אפשר לתדרך אותו לסייע בפעולות מסוימות (למשל סחיטת האמה או טיפול בכף יד) שדורשות מעט יותר תחכום וגוזלות זמן הדגמה ותיקון.

הפעלה שלב ה - צוואר
אנו חוזרים לעמוד מאחורי כיסא המטופל. כף יד אחת שלנו תומכת במצח המטופל והשניה עוטפת את עורפו.
ראש המטופל נח על ידינו כאילו הייתה כרית. המתרגל חש בכובד הראש ולפי זה אומד את יכולת המטופל להרפות ראשו.
אנו לשים את עורף המטופל מקו השיער ועד הכתפיים ובחזרה מספר פעמים. ניתן להפעיל לחץ בעזרת האגודלים.
ניתן לאחוז בקו השיער, למתוח קלות את הראש ולבצע רוטציות (סיבובים) עדינות של הראש.

הפעלה שלב ו - ראש פנים
ראש
אנו מתקרבים אל המטופל באופן שראשו ינוח על הבטן או החזה שלנו (אם זה מביך מתרגלים ניתן להכין כרית קטנה או מגבת מקופלת כדי לחצוץ בין ראש המטופל לגוף המתרגל).
עם שתי ידינו אנו מבצעים חפיפה ולחיצות על קרקפת המטופל ומסבירים שהפעולה משפרת את זרימת הדם לקרקפת ולשורשי השיער. החפיפה עם כריות האצבעות בלבד (וחלילה לא עם ציפורניים). הכוונה ללחיצה ועיסוי ולא למריחת שמפו.
פנים
אנו לוחצים במקביל על מרכז המצח מעל אזור העיניים. כל יד מתרחקת מעט באופן שמאפשר המשך לחיצות על המצח עד צידי הראש.
אנו לוחצים מתחת לעיניים מזווית האף ועד לאוזניים.
אנו לוחצים ממרכז הסנטר על החלק התחתון של האוזן - מפרק לסת עליונה ותחתונה (שריר המסתר).
אנו משפשפים את כפות ידינו חזק עד שתהיינה חמות ומניחים כמו שתי כפות על עיני המטופל. ניתן לחזור על פעולה זו פעם נוספת.
אנו מרחיקים את כפות ידינו לאט לאט מהמטופל.
אנו מודים למטופל (תודה רבה) ונותנים לו להתאושש

הפעלה שלב ז - החלפת תפקידים
אנו מבקשים מכולם להתחלף במקומותיהם.
ניתן להשאיר את המודגם במקומו.
מתחילים את כל ההנחיה מחדש. קצב העבודה נשמר אך המעבר משלב לשלב מתקצר.

הערות
בסבב השני משתתפים לעתים ילדים או האנשים הפחות מיומנים. יש לתת להם תחושה של כמה מועיל וטוב מה שהם עושים.
אין להיאחז במה שלמדנו. כל פעולה לא מזיקה ונעימה נחשבת ליעילה. המטרה כאן לא לטפל במחלות או בחוסר איזון של הגוף.
לחצו כאן להורדת מצגת הכוללת תמונות שמלוות את ההנחיות לעיל:  שיאצו למצבי חרדה ומתח (גם לא למטפלים!)

פרידה - שלב ח
* אנו מודים לכולם על השתתפותם הפעילה
* אנו ממליצים לכולם לתרגל את הפעולות שלמדנו (ובעיקר לאלתר, גם אם לא זוכרים הכל) באופן קבוצתי או פרטני. אפשר ברעש, לפני השינה או בכל מצב.
* אנו מחלקים דפים (אם הבאנו) ומציינים שהסברים תיאורטיים ומעשיים נמצאים באתר תמורות - מרכז להכשרת מטפלים בשיאצו וברפואה סינית
* אנו עונים על שאלות (בהתאם לזמן שנותר)
* אנו מציינים שבמידה והם רוצים סדנא / טיפול נוסף  ניתן לתאם עם מרכזת הפרויקט
* אנו מחליפים מספרי טלפון עם אחד המשתתפים כדי לקבל דוח על פעילות המשך שבוצעה ולסייע במענה שאלות
* אם למשהו מהמשתתפים יש מצלמה אז שישלח תמונה...
* אנחנו לא מחלקים כרטיסי ביקור כיוון שמדובר בפעולה התנדבותית ולא מסחרית, אבל אם משהו רוצה פרטים ניתן לתת לו באופן אישי כרטיס ביקור.

סיום - שלב ט
במידה והפעילות בוצעה על ידי תלמיד או בוגר תמורות, נשמח אם תמלאו את הדוח הבא ותעבירוהו למזכירות. דוחות אילו יסייעו לנו לשפר את הפעילות בהמשך:

א - תאריך:
ב - מיקום הסדנא:
ג - מספר משתתפים:
ד - הרכב המשתתפים (מבוגרים: _____ נוער: _____ ילדים: _____ תינוקות: ____ )
ה - שיתוף הפעולה:
ו - הערות והמלצות (לגבי הפעלות נוספות, לגבי המערך הקיים ועוד:
ז - דו´ח לאחר שבוע (האם הייתה המשכיות לפעולה, האם היא השפיעה לטובה, האם הייתם רוצים סדנא נוספת)

מצגות בשפות שונות

שיאצו להקלת מצבי מתח וחרדה בזמן חירום
להורדת מצגת ההדרכה בעברית

Practicing Shiatsu for relief of stress and anxiety
להורדת מצגת ההדרכה באנגלית

ШИЯЦУ (КИТАЙСКИЙ ТОЧЕЧНЫЙ МАССАЖ) ДЛЯ ОБЛЕГЧЕНИЯ СТРЕССОВЫХ И НЕРВОЗНЫХ СОСТОЯНИЙ
להורדת מצגת ההדרכה ברוסית

شيا تسو للتخفيف من حالات القلق والإجهاد
להורדת מצגת ההדרכה בערבית

Shiatsu para aliviar el temor, la tensión o por simple placer
להורדת מצגת ההדרכה בספרדית

Shiatsu para alívio do temor e da tensão
להורדת מצגת ההדרכה בפורטוגזית 

ליצירת קשר איתנו או בטלפון 03-6815996 במזכירות תמורות.

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.