ילדים בסיכון, בהרבה מקרים, חווים את המגע כדבר מאיים: מכות, ניצול מיני, וכדומה. במקרים אחרים, נחסך מהילד מגע בשל הזנחה. בטיפול במגע אצל ילדים אלה, מושם הדגש על החוויה המתקנת של המגע וחיזוק הדימוי העצמי, בתקווה לטעת גרעין של סיכוי לחיים טובים יותר. במאמר זה מתואר מודל הטיפול בשיאצו במסגרת פרויקט שנערך במועדונית 'בית הילד' בנשר, מועדונית לגיל הרך, הפועלת בחסות מחלקת הרווחה בעירית נשר
מאת: רותי מגידס, רפי ביטון ואביבה זיו

ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ונושאים אחרים צרו קשר

תוכן המאמר:
רקע על הטיפול במגע
רקע על מועדונית ´בית הילד´
התועלת שבטיפול במגע בילדים בסיכון
מודל הטיפול
כותבי המאמר

רקע על הטיפול במגע
הטיפול במגע הינו טיפול ללא מכשירים ו/או תרופות, בו יד המטפל מחליפה את יד החולה. כולנו נוגעים בלי משים באזורים כואבים בגופנו, בין אם מדובר בפציעה חיצונית חמורה, מחלה כרונית או כאב. אינסטינקטיבית נשלחות ידינו לגעת באזור הכואב.קיים מגוון רחב של צורות טיפול במגע. אנו טיפלנו בשיאצו בשילוב עם: טווינה, אנמה ומסג´ תאילנדי.

שיאצו היא טכניקת טיפול הוליסטית שמקורה ביפן ומבוססת על פילוסופית הרפואה הסינית.
הטכניקה מנצלת את כוח המגע והלחיצה כדי לאפשר לכל אחד מאתנו ליצור קשר עם יכולת הריפוי העצמי שלנו. שיטה זו לפעמים דינמית ולפעמים נייחת ומערבת: לחיצות, מתיחות, רוטציות ומניפולציות עדינות של הגפיים והגוף, שחרור אזורים מתוחים ותמיכה באזורים חלשים.
כל אלה במטרה לשחרר חסימות ולנתב את הצ´י (האנרגיה) הזורם במרידיאנים (ערוצי אנרגיה) להשפיע על שרירים, עצבים ומערכות פנימיות ובכך להביא לאיזון הגוף והנפש ולשיפור ההרגשה כללית.
הטיפול נעשה בבגדים ללא חשיפה של הגוף, דבר המשרה תחושת ביטחון ונינוחות למטופל.

רקע על מועדונית ´בית הילד´
מועדונית ´בית הילד´ הוא פרוייקט של מועדונית טיפולית לגיל הרך, בנשר. היא הוקמה ע´י מחלקת הרווחה בעירית נשר ופועלת תחת חסותה.
המועדונית מיועדת להקנות מסגרת לפעילות יצירתית, מעשירה ותומכת לילדים החשופים במסגרת המשפחה לחסך ולעזובה רגשית, ולילדים הבאים ממשפחות המתקשות במילוי תפקידן.
מסגרת המועדונית מאפשרת עבודה טיפולית בקבוצה קטנה, והתייחסות לצרכיו הייחודיים של הילד תוך כדי הישארותו בסביבתו הטבעית.

אופן ההפעלה
המועדונית פועלת כמסגרת אינטנסיבית 4 פעמים בשבוע בין השעות 13.30-18.00 והילדים מקבלים בה ארוחת צהרים.
ההפעלה השוטפת של המועדונית נעשית ע´י גננת וסייעת.
עובדת סוציאלית מטעם המחלקה לשירותים חברתיים מפקחת על פעילות המועדונית, אחראית לאיתור הילדים, מלווה ומדריכה את הצוות ומקיימת קשר עם העובדים הסוציאליים המטפלים במשפחות הילדים.

אוכלוסיית המועדונית
המועדונית מיועדת ל15- ילדים בגילאי 4-6 באזור המוגדר כבעייתי מבחינה סוציו-אקונומית.
הילדים המגיעים אליה הם בעלי בעיות אמוציונליות בולטות החווים במסגרת המשפחתית עזובה פיזית ורגשית. רובם באים ממשפחות בהן יש ליקויים בתפקוד ההורים. חלק מהילדים סובלים מהעדר דמות הורית כמו אב אסיר או ילד מחוץ לנישואין. לילדים אחרים, הורים הסובלים ממוגבלות שכלית.

מטרות ותכנים
לטיפול במועדונית מספר מטרות. בניהן: ביסוס דפוסי התנהגות מקובלים, פיתוח תחושת אחריות של הילד לגבי עצמו, הקניית הרגלים בסיסיים כמו הרגלי אכילה, הרגלי היגיינה אישית וסדר, הקניית הרגלי למידה והעשרת עולמו של הילד.

לשם השגת המטרות נעשות פעילויות שונות. חלקן בהפעלה משותפת של הילדים כקבוצה וחלקן באופן אינדיבידואלי מתוך אבחון הצרכים של כל ילד.
הפעילות נעשית באמצעות עבודת יצירה, משחקים, מוסיקה, סיפורים, תנועה וריקוד בניסיון, לקיים פעילות השונה מזו הנעשית בשעות הבוקר בגן.
בנוסף לפעילות במועדונית מתקיימת פעילות חוץ: צפייה בסרט, בהצגה וטיולים בשיתוף עם ההורים. מטרת הפעילויות המשותפות עם ההורים היא חיזוק הקשר הורה-ילד והגברת מעורבות ההורים במה שקשור לילדיהם.
תחום פעולה נוסף של המועדונית הוא בהפעלה של ההורים בלבד בנושאים הקשורים לטיפול בילד.

התועלת שבטיפול במגע בילדים בסיכון
ילדים בסיכון, בהרבה מקרים, חווים את המגע כדבר מאיים: מכות, ניצול מיני, וכדומה. במקרים אחרים נחסך מהילד מגע בשל הזנחה.
בטיפול במגע אצל ילדים אלה, מושם הדגש על החוויה המתקנת של המגע וחיזוק הדימוי העצמי וכמובן כל מה שנובע מכך, בתקווה לטעת גרעין של סיכוי לחיים טובים יותר.
ילד שמכיר רק מגע מאיים ועוין או הזנחה, לומד במהלך הטיפול שיש מגע אחר - אוהב, תומך ומעודד. במהלך הטיפול יוצר הילד קשר עם מבוגר אמין, שלא מאכזב אותו ושתשומת ליבו המלאה נתונה אך ורק אליו במהלך כל זמן פגישתם.
לאחר שנרכש אמון בין הילד למטפל, לומד הילד להביע את רגשותיו בפני המטפל ובכך מוצא לעצמו ערוץ לנטרל ולהוציא כעסים ותסכולים אותם צבר בסביבה/בית הלא תומך בו הוא גדל.

אנו מעודדים את ההורים והילדים ללמוד לטפל אחד בשני בתקווה שהמשפחה תקבל כלים חדשים ושפה חדשה, שיתכן ויחליפו את התקשורת הלא חיובית הקיימת בבית.

מודל הטיפול
לכל ילד ממועדונית ´בית הילד´ מוצמד מטפל מ´תמורות´. מתקיימים מפגשים חד שבועיים לאורך השנה. המפגש הראשון מוקדש להכרות מטפל – הורה - ילד וזאת במטרה:
א. להסביר את מהות המפגשים ואת אופי הטיפול דרך מגע השיאצו.
ב. לתת טיפול להורה.
ג. להדריך לטיפול הדדי הורה – ילד.

לקראת פגישה זו, הקשר עם ההורה הוא באחריות המטפל.

המפגשים מתקיימים אחת לשבוע ביום ובשעה קבועים, כפי שסוכם מראש, במועדונית הפועלת לאחר שעות הגן, באזור המוגדר כבעייתי מבחינה סוציו-אקונומית.

הנחיות לטפול/ למפגש:
במהלך המפגש, המטפל אחראי על הילד בו הוא מטפל. במקרה של התנהגות חריגה או בעייתית, על המטפל להבהיר / להציב לילד גבולות וחוקים של מותר ואסור בזמן המפגש כמו:
מותר - לצעוק, לקלל, לקפוץ ולהשתולל.
אסור- לפגוע בעצמו, לפגוע במטפל, לצאת מהחדר בזמן הטיפול.
אי שמירה על החוקים יגרמו להפסקת הטיפול באופן מידי.

חוקים החלים על המטפל:
 אין לגלות מעורבות במטופל מחוץ לזמן הטיפול.
 אין לעודד או לאפשר סחטנות מצד הילד.
 אין לתת מתנות או מחוות כלשהן (סוכריות מתנות יום הולדת וכד´)
 אין לאפשר למטופל לקבל משהו שמטופל אחר לא בטוח יקבל.
 כל מטפל חייב למלא דוח על כל טיפול ולציין אירועים חריגים.

סיכום הפרוייקט הוא במסיבה הכוללת את ההורים, המטפלים, צוות המועדונית והילדים. לעתים המפגש האחרון מבוצע במסגרת אתר משחקים והפעלות לילדים, תוך חלוקת מתנות והפעלות ייחודיות.

מאמר זה מתבסס על עבודת הגמר של בוגרי המסלול התלת שנתי בשיאצו בתמורות (מרץ 99):
רותי מגידס
רפי ביטון
אביבה זיו

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.