סוכרת היא מחלה מורכבת הן בראייה מערבית והן בראייה סינית. מחלה זו נודעה עוד בימי קדם על שתי צורותיה העיקריות, זו של הנעורים וזו של המבוגרים. מאמר זה סוקר היבטים שונים של מחלת הסוכרת ומתייחס בעיקר להיבט הפרקטי טיפולי בהתאם לאבחנה המבדלת הסינית. המאמר מקושר למאמר נוסף הנושא מידע מפורט בהיבטים תיאורטיים של המחלה ולאנרגטיקה של תרופות שכיחות.

מאת: יונית, קרן, הילה וסיגלית

למאמרו המפורט של המטפל משה שיפמן על סוכרת יש ללחוץ כאן. המאמר מפרט לעומק היבטים מערביים וסינים אך מדגיש פחות את ההיבט הטיפולי.

מבוא על פי הרפואה המערבית

השם הרפואי Diabetes Mellitus מקורו ביוונית ולטינית. המילה Diabetes מקורה במילה היוונית שמשמעותה משפך, כלומר מצב המכוון להשתנה מוגברת. סימן ההיכר הברור ביותר לסוכרת הוא השתנת יתר, המים עוברים דרך הגוף כאילו דרך סיפון או משפך. המילה Mellitus באה ממילה לטינית שמשמעותה דבש, שכן השתן של החולה סוכרתי מכיל יותר סוכר (גלוקוזה) והינו מתוק בטעמו (לשמחתנו חלפו הימים בהם האבחנה הייתה בעזרת טעימת השתן...).

מחלת הסוכרת נגרמת כתוצאה מריכוז גבוה של גלוקוז בדם (היפרגליקמיה). ניתן לסווג אותה לשני סוגים עיקריים: סוכרת סוג 1 וסוכרת סוג 2. סוכרת סוג 2 היא הסוג הנפוץ ביותר (כ- 90% מכלל מקרי הסוכרת בעולם הם מסוג זה ).
לחלק מהנשים יש עלייה ברמות הסוכר בזמן הריון, תופעה המכונה סוכרת הריון. לרוב, רמות הסוכר חוזרות לנורמה לאחר הלידה.

סוכרת מסוג 1 (הידועה בתור סוכרת תלויית אינסולין- IDDM), נגרמת כתוצאה מירידה ברמת האינסולין בדם. אינסולין הינו הורמון אשר מווסת את רמת הסוכר בדם לרמה הרצויה. האינסולין משוחרר מתאי ביתא שבלבלב. במקרים של סוכרת מסוג 1, המערכת החיסונית של הגוף הורסת את התאים אשר מפרישים אינסולין לדם, ובכך נגרם מחסור באינסולין. כתוצאה מכך, אנשים אשר אובחנו כסובלים מסוכרת מסוג 1 , זקוקים להזרקות קבועות של אינסולין על מנת לווסת את רמת הגלוקוז בדם.
לעומת זאת, סוכרת מסוג 2, הידועה גם בתור סוכרת שאינה תלויה באינסולין- (NIDDM), נגרמת כתוצאה מהתנגדות לאינסולין. זהו מצב בו הגוף (הקולטנים על פני התאים) אינו מגיב כיאות לאינסולין שבזרם הדם. על מנת לפצות על התנגדות האינסולין, הלבלב מייצר כמות יתרה של אינסולין בכדי לווסת את רמת הגלוקוזה בדם. כתוצאה מכך נחלשים תאי הביתא ומפסיקים לתפקד בצורה תקינה. במקרים אלו קיים צורך בהזרקת אינסולין לגוף, על מנת לפצות על חוסר תפקוד התאים.

סוכרת מסוג 1 – סוכרת נעורים, מאפיינת אנשים צעירים, ללא קשר למשקלם הראשוני. מדובר במצב דלקתי אוטו-אימוני סוער ומהיר, הפוגע בתאי ביתא בלבלב. נוצרת תלות באינסולין.
סוכרת מסוג 2 – סוכרת מבוגרים, מאפיינת אנשים מעל גיל 40 , לרוב אנשים שמנים. התופעה מתפתחת לאיטה ויש לה הקשרים גנטיים וסביבתיים ידועים ומובהקים. הבעיה בעיקרה ברגישות לאינסולין בגוף ולכן הגוף נזקק ליותר אינסולין, אותו נתן להפיק על ידי תרופות שמעודדות את תאי הביתא בלבלב לייצר יותר. הבעיה ניתנת במקרים רבים לטיפול בעזרת כלים תזונתיים ושינוי אורח חיים.

כיצד ניתן לאבחן את מחלת הסוכרת מסוג 2?
לעיתים קיימים סימפטומים המעידים על המצאות המחלה, לה הם ככלל סימפטומים קלים , צימאון, התייבשות, השתנה יתרה, ראייה מטושטשת, עייפות וחוסר פעילות גופנית רצויה. המחלה מאובחנת במקרים רבים, תוך בדיקות רפואיות שגרתיות או באבחנת סיבוכים הקשורים למחלה (לרוב תוך כדי טיפול בלחץ דם גבוה או מחלות לב).

סיבוכים ידועים:
מחלת הסוכרת סוג 2 גורמת לסיבוכים בריאותיים רבים, על רקע מחלת הסוכרת נפגעים כלי הדם הקטנים (מיקרו ואסקולרי) וכן במידה פחותה כלי הדם הגדולים (מאקרו ואסקולרי). מתוך הנזקים בכלי הדם, ומתוך פגיעה במערכת העצבים ההיקפית עלולות להתפתח:
* הפרעות בראייה עד לעיוורון (סוכרת הינה הסיבה השכיחה ביותר לעיוורון בעולם המערבי).
* הפרעות בתפקודי כליות עד לאי ספיקה.
* התקפי לב בגיל צעיר ומחלות לב ככלל.
* שטפי דם במוח והתפתחות שבץ.
* הפרעות בזרימת דם לגפיים תחתונות עם התפתחות כיבים שאינם מתרפאים, הכוללים גם זיהומים.
* על רקע פגיעה בכלי דם ובעצבים, עלול להיווצר מצב של נזק עצבי (נוירופתיה) עם חוסר תחושה, נימול וכאבים (כפות ידיים, כמו כפפות וכפות רגליים).

כיצד מטפלים במחלה?
הטיפולים במחלה כיום היא להוריד ככל האפשר עד לכמות נורמלית את רמת הגלוקוז בדם. חלק ראשוני וחשוב מאוד בטיפול הוא לימוד הרגלי אכילה נכונים, לעיסה מרובה, שתייה מרובה ודיאטה המגבילה את כמות הפחמימות הישירות והעקיפות, לאלה נלווית פעילות גופנית איזומטרית (הליכה, אופני כושר, טרמפולינה ועוד) על בסיס יום יומי. בחלק ניכר מהמקרים ניתן לשלוט יפה בכמות הגלוקוז בדם באמצעות הדיאטה והפעילות הגופנית, אך אם אין תגובה לטיפול הנ´ל, או באותם מקרים בהם החולה אינו משתף פעולה, יש צורך להשתמש בתרופות אנטי דיאבטיות הנלקחות דרך הפה. אם גם התרופות הללו לא עמדו במשימה לשמור על רמת גלוקוז תקינה, יש להמשיך בטיפולים הנ´ל ובנוסף להוסיף זריקות אינסולין קבועות.
דוגמאות לתרופות:
למאמר אודות האנרגטיקה של גלובן יש ללחוץ כאן
למאמר אודות האנרגטיקה של גלוקופאז´ יש ללחוץ כאן
למידע מפורט על סוכרת בהיבט מערבי יש ללחוץ כאן

אינסולין
האינסולין הוא הורמון בגוף אשר תפקידו לווסת את רמת האינסולין בדם. התנגדות לאינסולין הוא מצב בו הגוף אינו מגיב בצורה אפקטיבית לאינסולין בדם.
האינסולין מופרש מהלבלב מתאי B כתגובה למזון שנכנס לגוף, האינסולין מספק אות לרקמות מסוימות בגוף לספוג גלוקוז מהדם, הגלוקוז שנספג מאוכסן לשימוש עתידי בתאי השומן או בכבד, או שהוא מספק אנרגיה מיידית (שרירים). בנוסף לזאת, לאינסולין תפקיד חשוב במניעת מעבר של גלוקוז מהכבד לזרם הדם.
במצב של התנגדות אינסולין, התאים מגבים בצורה מופחתת לאינסולין ותאי השומן והשרירים סופגים את הגלוקוז מהדם בצורה פחות אפקטיבית, בו זמנית מייצר הכבד גלוקוז נוסף, צירוף שמוביל לרמה גבוהה מהמותר של גלוקוז בדם. מצב זה קרוי ירידה בתחושה באזור כף הרגל והחלק התחתון של השוק, בנוסף, קיימת תחושת נימול ולעיתים גם כאבים. אצל חולים אלו באופן ספונטאני או על רקע טראומה מינימאלית (גזירת ציפורן) יכול להתפתח פצע, שעקב הפרעה בזרימת הדם לאזור, הוא אינו מתרפא, ואף הולך ומעמיק עד להתפתחות כיב סוכרתי. כיב זה נוטה להזדהם ולהפריש והזיהום עלול להתפשט ולסכן את חיי החולה. לעיתים אין מנוס מכריתת האזור הנגוע מאחר וקיימת הפרעה קשה בזרימת הדם לאזור.

אבחנה מבדלת על פי הרפואה הסינית:

סוכרת מסווגת הרפואה הסינית כ- Xiao-Ke = Wasting and Thirsting של המחמם העליון, האמצעי או התחתון. סוג הסימפטומים של המחלה יופיעו לפי המחמם הרלבנטי המעורב. (סינדרום Xiao-Ke דומה לסוכרת כפי שמוגדרת ברפואה המערבית, אך לא כל Xiao-Ke הוא סוכרת. הדמיון בין השניים הוא בפוליאוריה, בפולידיפסיה ובפוליפאגיה, (כלומר השתנת יתר, אכילת יתר, שתיית יתר) אך בסוכרת יכולים להופיע: סוכר בדם, סיבוכים של סוכרת כגון הפרעות בראיה, דלקות ונוירופטיות שלא בהכרח יופיעו בסינדרום Xiao-Ke.

אצל רוב חולי הסוכרת ניתן לצפות בסימן או סימפטום אחד לפחות של חסר יין, ואם הוא איננו - סביר להניח שיתפתח במשך הזמן - אם כי בסוכרת מסוג II חוסר היין לרוב מתעכב עקב נוכחות ליחה ברקע (אשר נגרמת לעיתים בגלל חסר של הטחול) שמסתירה סימני חום. חוסר היין בולט יותר בסוכרת מסוג I אם כי היום החולים מטופלים טוב עם תרופות שמסתירות את חסר היין או אפילו מחפות עליו לגמרי. אם חסר היין יתבטא בצורה משמעותית לחולה יהיו לשון אדומה ללא חיפוי, או חיפוי דק, וייתכן שיופיעו חריצים. סימנים נוספים הם שפתיים ולחיים אדומות, צמא ויובש בפה ובגרון, רזון, עצירות ודופק מהיר.
מבחינת הרפואה המערבית - היום מניחים שתופעות החום הללו הן עקב דלקת שקשורה בתחילת התהליך של הסוכרת מסוג I - דלקת של הלבלב על רקע אוטואימוני.
לעומתם, יש חולים שאצלם חוסר היין חלש יותר והסינדרום העיקרי שמופיע הוא חולשת הטחול, והסימנים יהיו: תיאבון חלש, חיוורון, דופק חלש ולשון תפוחה עם סימני שיניים.
ברוב חולי הסוכרת מסוג II יהיו סימפטומים מעורבים של חסר יין וחולשת הטחול. בנוסף, תיתכן גם מעורבות של לחות (בדרך כלל לחות חמה), שתתבטא כחיפוי לשון עבה ושמנוני, דופק מתגלגל ותחושת כבדות.

אתיולוגיות אפשריות:
1. דיאטה שמכילה יותר מדי מזונות מתוקים ושומניים (ובספרות יש עדויות לכך שגם דיאטה שמכילה יותר מדי תבלינים ומייבשת), וכן אכילה לא מסודרת, משקאות מחממים ואלכוהול- פוגעים בפעולות הטרנספורמציה והטרנספורטציה של הטחול והקיבה, כך שנוצרת הצטברות המתחממת ויוצרת חום פנימי הגורם לרעב מוגבר, לצמא, רזון ועצירות וכן ללחות וליחה - וכך תיתכן השמנה.

2. הפרעות רגשיות - חשיבה לאורך זמן פוגעת בטחול; כעס, עוינות ותסכול גורמים לסטגנציה בצ´י הכבד, אשר הופכת לאש המכלה את יין הריאות והקיבה.

3. גורמים השוחקים את הג´ינג ומובילים לשחיקת יין הכליות:
עבודת יתר, פעילות מינית מוגזמת, לידות, קונסטיטוציה של חוסר יין, לחץ לאורך זמן, מנוחה לא מספקת, מחלה כרונית.
למידע מפורט על סוכרת בהיבט סיני יש ללחוץ כאן

סינדרומים

1. Xiao-Ke של המחמם העליון - חום בריאות מייבש את נוזלי הגוף

סימפטומים: צמא גדול, חוסר מנוחה, שיעול יבש, עור יבש, צרידות, לשון יבשה ואדומה בלי או ללא חריצים, חיפוי צהוב ודק, ודופק חזק ומהיר, בעיקר בעמדת ה-cun (הדיסטלית).

טיפול בדיקור:
13-UB - מסלקת חום מהריאות - אם מחוסר ואם מעודף, ומחזקת את יין הריאות
43-UB - מזינה יין ודם, מחזקת את הריאות
5-Lu - מנקה חום מהריאות, מפסיקה שיעול
10-Lu - מנקה חום מהריאות ועוזרת לגרון
23-CV - מעודדת ייצור נוזלי גוף (ישנה תיאוריה שעל פיה דיקור של 23-CV עד לצ´י, ואז הוצאת המחט חלקית ודיקור לטרלי לכל צד - לנקודות האקסטרה Jinjin ו-Yuye ישיג השפעה רבה יותר).
* Jinjin ו- Yuye הן זוג נקודות הממוקמות על הורידים בשני צדי הפרנולום של הלשון, Jinjin מצד שמאל, ו-Yuye בימין. פעולתן: מנקות חום ומורידות נפיחות ומייצרות נוזלים. נדקרות בדרך כלל בהקזה.
36-St - מחזקת את צ´י הריאות
3-Kid - מחזקת יין

מערך תזונה כללי:
אצות כמו ספירולינה וכלורולה, אגס, אפרסק, אבטיח, עגבניה, בננה, חלב סויה, טופו, שעועית מסוגים שונים, שורש אספרגוס, קנה סוכר, טחינה, חמאה, מוצרי חלב, ביצים. את הפירות יש להגביל לשלוש מנות ליום.
יש להימנע ממזון מייבש כגון: מזון וצמחים מרים, תבלינים ריחניים כגון הל ובזיליקום. להימנע ממזון ותבלינים מחממים, מקפה ומהכנת המזון בגריל, צלייה ויבוש.
את רוב המזון כדאי להכין בצורת מרקים, דייסות ותבשילים, ולהימנע מארוחות ליליות.

פורמולות אפשריות:
[עמ´ 72]
Lophatherus and Gypsum Decoction / Zhu Ye Shi Gao Tang
Dan Zhu Ye - Hb. Lophatheri Gracilis
Shi Gao - Gypsum
Ren Shen - Rx. Ginseng Panacis
Mai Men Dong - Tb. Opiopogonis Japonici
Ban Xia - Rz. Pinelliae Ternatae
Zhi Gan Cao - Honey fried Rx. Glycirrhizae Uralensis
Geng Mi - Nonglutinous rice
הפורמולה מנקה חום, מייצרת נוזלים, מחזקת צ´י, מווסתת קיבה.

[עמ´ 245]
Generate the Pulse Powder / Sheng Mai San
Ren Shen - Rx. Ginseng Panacis
Mai Men Dong - Tb. Opiopogonis Japonici
Wu Wei Zhi – Fr. Schizandrae Chinensis
הפורמולה מחזקת צ´י, מייצרת נוזלים, משמרת יין ועוצרת הזעה.

2. Xiao-Ke של המחמם האמצעי: אש בקיבה.

סימפטומים: רעב תמידי, צימאון למשקאות קרים, תחושת שריפה באפיגסטריום, עצירות, לשון אדומה עם חיפוי צהוב ועבה ודופק מהיר, חזק וחלקלק.

טיפול בדיקור:
3-Kid - מחזקת יין
36-St - מסלקת יובש בקיבה, מזינה את יין הקיבה וטובה לחום במחמם האמצעי עם רעב
44-St - מנקה חום מהקיבה
6-SP - תומכת בקיבה, מחזקת יין ונוזלי גוף
6-Pc - מווסתת את המחמם האמצעי ומנקה חום
12-CV - מסדירה את המחמם האמצעי ומחזקת את הקיבה
20-UB - מחזקת את הטחול
21-St - מחזקת את הקיבה
17.5- UB - טובה לסוכרת, מנקה חום ומחזקת נוזלים

מערך תזונה כללי:
יש להימנע מארוחות ליליות וממזון מחמם ומייבש. יש לאכול מזון המכיל יותר נוזלים, כלומר דייסות,מרקים ואוכל מבושל. מומלצים מזונות מחזקי יין, מקררים וניטרליים כמו: חיטה, אורז, אצות ים, טופו, שעועית ירוקה ושעועית לימה, עגבניה, מלפפון, סלק אדום, תפוח אדמה, בטטה, ארטישוק ירושלמי, בננה, אנס, פפאיה, מנגו, קרמבולה, אבטיח, מלון, ענבים, אגסים, תפוחים, פרי הדר, מוצרי חלב וביצים, צדפות וסרדינים. את הפירות יש להגביל לשלוש מנות ליום.
מזונות שכדאי להימנע מהם: פלפל חריף, בצל, שום, אגוזים, כבש, עוף, שמן סויה, קפה, אלכוהול, חרדל, כמון, ג´ינג´ר, שמיר, פטרוזיליה, קינמון, בזיליקום ושאר המזונות המחממים. כמו כן חשוב להימנע מעישון.
למשך השבוע הראשון של הטיפול יש לתת מזון קר בלבד, ואחר כך, לפרק זמן, מזון קריר וניטרלי.
בנוכחות ליחה ו/או חוסר בטחול - יש לסייג את ההמלצות הנ´ל ולשלול מזונות מלחלחים ומקררים.

פורמולות אפשריות:
[עמ´ 165]
Ophiopogonis Decoction / Mai Men Dong Tang
Mai Men Dong - Tb. Opiopogonis Japonici
Ren Shen - Rx. Ginseng Panacis
Geng Mi - Nonglutinous rice
Da Zao - Fr. Zizyphi Jujubae
Gan Cao - Rx. Glycirrhizae Uralensis
Ban Xia - Rz. Pinelliae Ternatae
הפורמולה מועילה לקיבה, מייצרת נוזלים ומכוונת צ´י מורד למטה.

3. Xiao-Ke של המחמם התחתון: חוסר יין בכליות

סימפטומים: השתנה מרובה (עכורה או צלולה), פה יבש בייחוד בלילה, הזעות לילה, כאבי גב ועצמות, לשון אדומה ומקולפת, ודופק עמוק, חוטי ומהיר.

טיפול בדיקור:
4-CV - תומכת בג´ינג ובשלפוחית השתן, מחזקת ומזינה את הכליות
6-CV - מחזקת את צ´י הכליות
3-Kid - מחזקת את הכליות ומזינה יין
2-Kid - מנקה חום ריק, תומכת בכליות ומחזקת יין
6-SP - תומכת בכליות ומזינה יין
23-UB + 25-GB - חיזוק הכליות, ויסות מעברי מים ושליטה בהשתנה

מערך תזונה כללי:
יש להימנע ממזון מחמם ומייבש, מתבלינים חריפים ומחמים, מקפה ומעישון. להימנע ממזונות נטולי נוזלים ולהכין את המזון בצורת מרקים, דייסות ותבשילים רטובים.
מזונות לחיזוק יין הכליות: זרעי שומשום שחורים, ערמוני מים, טופו, פולי סויה, שעועית לימה, שעועית מש ונבטי מש, שעועית ירוקה, שעועית שחורה יבשה, תפוח אדמה, שורש אספרגוס, אצות ים, דוחן וגריסים, סרדינים, סרטנים, ביצים וגבינה.
אם סימני החום והיובש חמורים יש לצרוך פירות ובעיקר יותר ירקות מכילי נוזלים ומקררים כגון: אבטיח, מלון, אוכמניות, אננס, מנגו, ענבים, קרמבולה, תפוז, עגבניה ומלפפון. את צריכת הפירות יש להגביל לשלוש מנות ליום.

3. Xiao-Ke של המחמם התחתון: חוסר יאנג (דומיננטי) וחוסר יין בכליות

סימפטומים: השתנה מרובה ועכורה בייחוד בלילה, כאבים וחולשה של הגב התחתון והברכיים, רתיעה מקור, עייפות, אימפוטנציה, לשון חיוורת עם סימני שיניים וחיפוי לבן ודופק עמוק, חוטי וחלש.

טיפול בדיקור:
6-CV - מחזקת את צ´י הכליות
7-Kid - מחזקת את יאנג הכליות
23- UB+ 25-GB - חיזוק הכליות, ויסות מעברי מים ושליטה בהשתנה
4-GV - מחזקת את יאנג הכליות ואת הגב התחתון
23-UB - מחזקת ומסדירה את יין ויאנג הכליות
20-GV - מחזקת יאנג
36-St - מחזקת צ´י
כל הנקודות בתוספת מוקסה

מערך תזונה כללי:
ההמלצות לחוסר יין בכליות על מנת לתמוך ביין + מזונות מחממים- יש לאזן בין המזונות המקררים והמחממים על פי מצב המטופל הספציפי. כמו כן, יש לדעת שמתן מזונות מחממים בעודף ולאורך זמן עלול לפגוע ביין הכליות, ולכן תמיד יש לתמוך במקביל ביין הכליות.
חיזוק יאנג הכליות ייעשה גם דרך חיזוק הטחול המאפשר עיכול וספיגה של חומרי מזון יאנגיים חיוניים, מתמיר לחות ותומך ביאנג.
לחיזוק היאנג: יש להימנע מכל המזונות הקרים, מרוב הפירות וממזון נא. את המזון יש לאדות, לאפות ולבשל, ואם אין סימני ליחה ולחות, ניתן לעיתים לטגן או להקפיץ את המזון במעט שמן סויה.
מזונות ותבלינים המחממים את יאנג הכליות הם: חילבה, פלפל שחור, ג´ינג´ר יבש, קליפת קינמון, בצל, שום, ריחן, פלפל אדום חריף, זרעי שמיר וזרעי שומר, כוכבי אניס, זרעי חרדל, בצל ירוק, פיסטוק, אגוזי מלך, שעועית שחורה, כרישה, קינואה, עוף, כבש, סלמון, אנשובי, חמאה מזוככת, שמן סויה, שיבולת שועל, אורז מלא. יש להיזהר בשימוש במלח ובאצות ים.

מערך תזונה לחסר צ´י בטחול, שיכול ללוות כל אחד מהסינדרומים הנ´ל: מזונות חמימים או לפחות ניטרליים. אין לצרוך מזון נא מהמקרר או בעל איכות מקררת. מזון מחזק כולל את רוב הפחמימות המורכבות ומזונות מסוימים מהחי אשר עדיף שיהיו מתוקים וחריפים.
המזונות המומלצים: ירקות שעשירים בפחמימות כגון: גזר, בטטה, דלעת, אפונה, שעועית ירוקה, לפת, תפוח אדמה, גזר לבן, סלק אדום.
דגנים מבושלים היטב או כדייסה: שיבולת שועל, אורז מתוק, כוסמת, קינואה, תירס.
ירקות ותבלינים חריפים: בצל, כרישה, פלפל שחור, ג´ינג´ר, קינמון, שומר, שום, אגוז מוסקט, עלי חרדל, ריחן.
כמות קטנה ומבושלת היטב של מזון מהחי, כמו למשל: מקרל, טונה, אנשובי, עוף, הודו, כבש ובקר. מבין מוצרי החלב ניתן לצרוך כמויות קטנות של מוצרים שעברו תהליך תסיסה והחמצה כגון: חמאה, יוגורט, לבנה, קוטג´, ריוויון וכד´. רצוי להוסיף להם ירקות ותבלינים חריפים.
מזון מתוק בכמות קטנה: סירופ אורז, סירופ שעורה, מולסה, לפתן פירות מבושלים או מאודים, משמש, פפאיה, תאנים, תמרים, דובדבנים, קוקוס, ליצ´י.

במציאות ניתן לראות עירוב סימפטומים ששייכים לכל הסינדרומים, אם כי לרוב שולט אחד משלושת הסינדרומים.

פורמולות אפשריות:
[עמ´ 275]
Kidney Qi Pill From The Golden Cabinet / Jin Gui Shen Qi Wan
Sheng Di Huang - Rx. Rehmanniae Glutinosae
Shan Zhu Yu – Fr. Corni Officinalis
Shan Yao - Rx. Dioscoreae Oppositae
Fu Zi - Rx. Aoniti Carmichaeli Preparatae
Gui Zhi - Rx. Cinnamomi Cassiae
Ze Xie - Rz. Alismatis Orientalis
Fu Ling - Sc. Poriae Cocos
Mu Dan Pi - Cx. Moutan Radicis
הפורמולה מחממת ומחזקת את יאנג הכליות.

המלצות לתוספי מזון לפי הרפואה הנטורופתית

מינרלים ויסודות קורט:
Chromium או כרום פיקולינט – מסייע לייצור אינסולין ולקשירת האינסולין לתאים, לוויסות רמות הסוכר בדם ולניקוי שומנים מהדם.
מגנזיום Magnezium – חשוב להולכה עצבית ולמניעת התכווצויות, בדרך כלל חסר אצל חולי סוכרת. תוספת מגנזיום יכולה להשפיע באופן חיובי על רטינופתיה.
סלניום – אנטי אוקסידנט
אשלגן Potasium
מנגן Manganese
אבץ Zinc– חשוב ליצירת אינסולין. חולי סוכרת מפרישים אבץ בשתן, ולכן חשוב להחזירו לגוף.

ויטמינים:
ויטמינים C ו-E – משמשים כבולמי תהליכי חמצון ובכך מאיטים תהליכים הרסניים. ויטמין C מסייע לטפל במחלות כלי דם בקצוות הרגליים.
ויטמינים מקבוצת B : ניאצין Niacin , ביוטין Biotin , ויטמין B6 Pyridoxine , ויטמין B12

תוספי מזון אחרים:
פלבנואידים Flavenoids Mixed , חומצות שומן Fatty acids , Carnitine
סיבי מזון (Fiber (guar guam, pectin or oat bran
לטבלה המציגה אנרגטיקה של מזונות ניתן ללחוץ כאן

מאמר זה מתבסס על עבודתם של יונית אגנר, קרן עמר, הילה פירמו, סיגלית מנזלי, בוגרות המסלול לרפואה סינית

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.