מחלות בלוטת התריס מעמידות בפני המטפל הסיני אתגר רציני. שילוב של טיפול תרופתי וסיני במקביל לקליניקה מורכבת דורש התמצאות הן בהיבטים המערביים והן בהיבטים הסיניים של המחלה. האבחנה המבדלת משלבת לעתים תופעות כביכול סותרות כשבשורש מתעתע חסר היאנג. מאמר זה מפרט את האבחנה המבדלת, מעלה אפשרויות טיפול בדיקור, תזונה וצמחים ומקשר למאמרים הדנים באנרגטיקה של תרופות ותוספי מזון רלבנטיים.

מאת: צוות הקליניקה של תמורות

מחלות בלוטת התריס בהיבט מערבי

בלוטת התריס (תירואיד), הנמצאת בחלק הקדמי הנמוך של הצוואר, מייצרת הורמונים המווסתים את חילוף החומרים בגוף. בתקופת הילדות, ההורמונים של בלוטה זו חיוניים להתפתחות גופנית ושכלית תקינה.
בלוטת התריס מייצרת גם קלציטונין, ההורמון החיוני לאיזון תקין של הסידן בגוף.
שני המצבים העיקריים הנובעים מפעילות לא תקינה של הבלוטה כוללים פעילות יתר שלה מצב הנקרא:יתר תריסיות (היפר תירודיזם), או להפך תת פעילות של בלוטת התריס (היפו תירודיזם), מצב שבו הבלוטה אינה מייצרת כמויות מספיקות של הורמונים.

יתר פעילות של בלוטת התריס
פעילות יתר של בלוטת התריס גורמת ליתר תריסיות. התסמינים כוללים: חרדה, רעד, הזעה, דפיקות לב, תאבון מוגבר, איבוד משקל וחוסר סבילות לחום. כן עלולים להופיע שלשול והפרעות במחזור החודשי. המחלה יכולה לגרום גם לשינויים שונים בעיניים, כולל מצב של בלט עין (אקסופתאלמוס) .

תרופות ליתר פעילות בלוטת התריס
תרופות אלה מפחיתות את ייצור ההורמונים של בלוטת התריס עד לרמות תקינות. יכולים לעבור כ-8 שבועות עד שתורגש השפעת התרופות מכיוון שבלוטת התריס מכילה מאגר הורמונים המתרוקן לאט.
התרופות אינן משפרות את השינויים בעיניים, אך הן יכולות למנוע הרעה במצב. לעיתים יש צורך לטפל בבלט העיניים באמצעות ניתוח.
אם התרופות אינן מביאות הקלה מספקת, או אם בלוטת התריס גדולה בצורה מסוכנת יש אפשרות לתת טיפול עם יוד רדיואקטיבי, או לכרות חלק מהבלוטה.

למאמר המפרט על פרופילתיואוריציל בהיבט מערבי וסיני יש ללחוץ כאן

תת פעילות של בלוטת התריס
אצל אדם מבוגר , רמה נמוכה של הורמון בלוטת התריס עלולה לגרום למצב הנקרא: ´תת פעילות של בלוטת התריס´. מצב זה יכול להיגרם ע´י הפרעה חיסונית עצמית, שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את בלוטת התריס. תפוקה נמוכה של בלוטת התריס יכולה להופיע גם לאחר ניתוח, או לאחר טיפול בפעילות יתר של הבלוטה עם יוד רדיואקטיבי.
אצל תינוקות שזה עתה נולדו, תת פעילות של בלוטת התריס יכולה להיות תוצאה של הפרעה אנזימתית מולדת. אצל מבוגרים, התסמינים של תת פעילות בלוטת התריס מתפתחים בד´כ לאט, וכוללים עייפות, האטה בתהליכים השכליים, פנים תפוחות עם עור יבש ואיבוד חלקי של השיער והגברת הרגישות לקור.נשים יכולות לפתח מחזור חודשי כבד וממושך.

תרופות לתת פעילות בלוטת התריס
המחלה היא בדרך כלל תמידית, ודורש טיפול שנמשך כל החיים, עם תכשירים סינתטיים של הורמוני בלוטת התריס. בדרך כלל לוקחים תכשירים אלו דרך הפה אך ניתן לתת אותם גם בהזרקה או באמצעות צינורית המוכנסת דרך האף לקיבה (זונדה), אם רמת ההורמונים נמוכה מאד וגורמת לאיבוד ההכרה.
מקובל לבדוק חסר הורמונים אצל תינוקות באופן שגרתי לאחר לידתם, מכיוון שרמות נמוכות עלולות לגרום לפיגור שכלי וגופני תמידי (קרטיניזם). אם הרמה נמוכה, מזריקים תרופה של בלוטת התריס מייד, ולאחר מכן במרווחי זמן קבועים. טיפול מיידי יביא להתפתחות תקינה.
תרופות בלוטת התריס בדרך כלל אינן גורמות לתופעות לוואי מאחר והן מספקות חומר שהגוף מייצר באופן תקין. אך אם המנה גבוהה מידי, עלולים להופיע תסמינים של רעלת. לכן עורכים בדיקות דם באופן סדיר כדי לבדוק שאכן החולה מקבל את המנה הנכונה. מקובל להתחיל במנה נמוכה של התרופה ולהגדילה בהדרגה. עלייה פתאומית ברמות ההורמונים עלולה לגרום לעומס
על הלב. מסיבה זו התרופות לבלוטת התריס נרשמות בזהירות לקשישים ולאנשים הסובלים ממחלת לב או מלחץ דם גבוה.

למאמר המפרט על לבטרוקסין בהיבט מערבי וסיני יש ללחוץ כאן

מחלות בלוטת התריס בהיבט סיני

היפו תירואידיזם בא כתוצאה מחסר הורמון התירואיד בדם והיפו מטבוליזם. מבחינה קלינית זה בדרך כלל מאופיין בחסר יאנג - צ´י הכליות ובהמשך – היווצרות ליחה ובצקות.

ברפואה הסינית מאמינים כי: קונסטטוציה חלשה, עייפות כללית, מתח מוגבר, מחלה ממושכת – כל אלו מובילים להחלשה של האיברים היינים והיאנגים עד למצב של חסר צ´י, דם, יין ויאנג כשהמובילים מביניהם זה חסר צ´י ויאנג הכליות והטחול.

אנשים עם תת פעילות של בלוטת התריס, סובלים בד´כ: מהשמנת יתר, פנים חסרות הבעה, עפעפיים נפולות, פנים ועיניים נפוחות, קול צרוד, עייפות, עצירות, פחד מקור, יובש בעור ובשיער, לחץ דם נמוך, קצב לב נמוך וטמפרטורת גוף נמוכה.

לפי TCM היפותיירואיד יכול להיות בפתולוגיות הבאות:
* Kidney Qi Defciency
* Kidney Yang Defciency
* Spleen & Kidney Yang Defciency
* Heart & Kidney Yang Defciency
* ליחה משולבת בחסר דם
* חסר דם

הורמון בלוטת התירואיד מגרה את המטבוליזם של הגוף, כמו ש-Yang הכליות נותן חום ותנועה לכל האיברים. לכן כל טיפול בתת פעילות בבלוטת התריס מחייב תמיכה ב- Yang הכליות.
גם תת פעילות וגם יתר פעילות של התירואיד נחשבים ברפואה סינית כבעיה כלשהי ב- Yang הכליות.

אבחנה מבדלת בראייה סינית של היפותיירואיד

Kidney Yang Deficiency
סימפטומים:
כאבי גב תחתון, קור בחלק התחתון של הגוף, כאב מכווץ בבטן תחתונה, השתנה תכופה, השתנה במהלך הלילה, שיעול, אסטמה, בצקות, שלשולים.
לשון: חיוורת עם סימני שיניים, דופק: עמוק, חלש ואיטי.

[פורמולה: עמוד 275 בבנסקי:]

- Jin Gui Shen Qi Wan Kidney Qi Pill from the Golden Cabinet
Radix Rehmanniae Glutinosae - Sheng Di Huand
Fructus Corni Officinalis - Shan Zhu Yu
Radix Lateralis Aconiti Carmichaeli Praeparata - Fu Zi
Radix Dioscoreae Oppositae - Shan Yao
Ramulus Cinnamomi Cassiae - Gui Zhi
Rhizoma Alismatis Orientalis - Ze Xie
Sclerotium Poria Cocos - Fu Ling
Cortex Moutan Radicis - Mu Dan Pi

נקודות אפשריות:
GV4 , UB23 , GV14 , CV6 , K7 , K3

תזונה סינית מומלצת:
קינואה (מחזק YANG הכליות, צ´י ודם), כבד עוף (מחזק צ´י, דם ויאנג), דיונון (מחמם כליות ומקרר אש רעילה), שומר (מחזק ומחמם כליות), ערמונים, תות שדה, חילבה, שעועית לימה, זרעי כותנה, אניס.

Kidney Qi Deficiency
סימפטומים:
מחזור לא סדיר, סחרחורות, טיניטוס, רפיסות שרירים, רגליים קרות, כאבי ראש, עייפות, זיכרון לא טוב, חולשת ברכיים וגב תחתון, רתיעה מקור, שיער ועור יבשים.
לשון: חיוורת. דופק: חוטי, עמוק ומהיר.

[פורמולה: עמוד 205 בספר-THE ENGLISH-CHINESE ENCYCLOPEDIA OF PRACTICAL TRADITIONAL CHINESE MEDICINE.CHAPTER 10. ]

Modified- Decoction of Curculigo Rhizoma and Epimediu-Er Xian Tang +
Gui Lu Er Xian Jiao-Gelatin of Tortoise - Plastrum and Deer Horn

Rhizoma Curculiginis - Xian Mao
Herba Epimadii - Xian Ling Pi
Gui Ban- Carapax et Plastrum Testudinis
Radix Morindea Officinalis - Ba Ji Tian
Radix Codonopsis - Dang Shen
Radix Astragali - Huang Qi
Rhizoma Dioscoreae - Shan Yao
Radix Angelica Sinensis - Dang Gui
Radix Paeoniae Alba - Hang Bai Shao
Radix Rehmanniae - Sheng Di
Rehmanniae Preparata - Shu Di
Lu Jiao- Fen Cornu Cervi

נקודות אפשריות:
CV4 , SP3 , St36 , GV4 , UB23 , GV14 , CV4 , CV6 , K7, K3 , K6,

תזונה סינית מומלצת:
דוחן (יש לקחת בחשבון שהוא מלחלח, ולכן אסור במצבי ליחה), אגוזי מלך (מחזק גם דם), זרעי שמיר (מחזקים טחול וכליות), זרעי קימל, קינואה, כבד עוף.

Spleen and Kidney Yang Defciency
סימפטומים:
עייפות, חולשה, זיכרון לקוי, סחרחורות, טיניטוס, חולשת גב תחתון וברכיים, רתיעה מקור, עור ושיער יבשים, עצירות או שלשולים, בצקות, אימפוטנציה, וסת לא סדירה.
לשון:חיוורת, תפוחה עם סמנ´שים וחיפוי דק לבן. דופק: עמוק ודק או עמוק ואיטי.

[פורמולה: עמוד 204 בספר-THE ENGLISH-CHINESE ENCYCLOPEDIA OF PRACTICAL TRADITIONAL CHINESE MEDICINE.CHAPTER 10. ]

Shen Qi Wan- Modified- Bolus For Tonifying The Kidney Qi
Radix Aconiti Lateralis Preparata - Shu Fu Zi
Cortex Cinnamomi - Rou Gui
Radix Astragali - Huang Qi
Radix Codonopsis - Dang Shen
Parched Rhizoma Dioscoreae - Chao Shan Yao
Radix Angelicae Sinensis - Dang Gui
Pericarpium Citri Reticulatae Viride - Qing Pi
Pericarpium Citri Reticulatae - Chen Pi
Radix Rehmanniae Preparata - Shu Di Huang
Fructus Corni - Shan Yu Rou
Fructus Lycii - Gou Qi Zi
Radix Achyranthis Bidentatae - Huai Niu Xi
Herba Epimedii - Xian Ling Pi
Cornu Cervi - Lu Jiao

נקודות אפשריות:
St36 , GV4 , CV4 , CV6 , UB23 , UB20 , K7, K3 , Sp6 , Sp3

תזונה סינית מומלצת:
בטטה (מחזקת כליות וטחול), פיסטוק (מחמם כליות וטחול), בשר אייל (מחזק צ´י, דם ויאנג של הטחול והכליות), בשר כבש – בעיקר הכליה (חיזוק צ´י, דם ויאנג של הטחול), דג פורל (תומך ביאנג ומחמם St), דג קרפיון (מחזק טחול), בצל (מסלק רעלים ומייבש לחות במחמם אמצעי), גזר, צנון/צנונית, קישוא (מחזק צ´י דם ויאנג), ג´ינג´ר (מחמם MB), שום, אגוז מוסקט, עלי דפנה, קורנית, מג´ורם.
+ כל התזונה המומלצת לחיזוק יאנג הכליות.

Hearth and Kidney Yang Deficiency
סימפטומים:
פלפיטציות, כאבים ולחץ בחזה, עייפות ותשישות, תחושות קור, חיוורון, דיכאון.
לשון: עם חיפוי דק לבן. דופק: עמוק ואיטי.

פורמולה: כמו בחסר יאנג של הכליות –
- Jin Gui Shen Qi Wan Kidney Qi Pill from the Golden Cabinet Gui בתוספת מינון ל- Gui zhi לתמיכה ביאנג של הלב.

נקודות אפשריות:
CV17 , Ht7 , Ht 5 , GV4 , CV4 , CV6 , UB23 , UB15 , K7 , K3

תזונה סינית מומלצת:
שיבולת שועל (מרגיעה נפש), פטריות שמפיניון (מרגיעות, אבל מעט מקררות), לונגאן (מחזק צ´י, דם ויאנג של לב, מרגיע נפש), צ´ילי (מחמם לב וטחול), ענפיף קינמון, זרעי לוטוס (מחזקים צי´, דם ויאנג של הלב, הכליות והטחול).

Blood Deficiency
התופעה לרוב מופיעה ביחד עם סימני ליחה ומתקשרת במקרים רבים לתופעות אוטו-אימוניות המלוות בחום מדומה.

תזונה סינית מומלצת:
בטטה, תפ´א, זית (מחזק צ´י ודם, מסלק רעלים), שומשום מלא (מאוד מלחלח את כל איברי ה- Zang), בשר תרנגולת (מחזק צ´י ודם), דיונון, אספרגוס (מלחלח ומקרר), מלפפון (מחזק צ´י ודם), עלי סלק, קולורבי (מחזק צ´י ודם ומייבש לחות), ליצ´י (מלחלח), תאנים, מג´ורם, סרפד (מחזק דם איכותי וכמותי).

Phlegm
עודף ליחה יכול להיווצר על ידי אחד מהמנגנונים הבאים:
כתוצאה מרגשות כמו כעס, דיכאון ופחד פתאומי, אשר גורמים לסטגנציית Qi בלב ובכבד, שמובילה ל- Obstruction of the Jing Luo. סטגנציה של Qi יכולה להוביל להצטברות נוזלים ולהיווצרות ליחה, אשר חוסמת את ה- Jing Luo בגרון = פגיעה בבלוטת התירואיד.
תזונה קרה אשר פוגעת במחמם אמצעי (SP/St), מובילה להיווצרות ליחה אשר חוסמת את תנועת הצ´י – כלומר, סטגנציה והצטברות ליחה. כל אלה מובילים לפגיעה בבלוטת התירואיד.
הריון והנקה משויכים לצ´י ודם של הכבד ולמרידיאני ה- Ren וה-Du. בעיה בצ´י ו/או דם הכבד יכולה בקלות להעלות Liver Fire ולהוביל לסטגנציה של צ´י ודם = פגיעה בבלוטת התירואיד.

ליחה בלבד בדרך כלל אינה מופיעה בהיפותיירואידיזם אלא בשילוב עם חסר דם ולכן עשויה להתאים לפורמולה (עם מודיפיקציות שונות) כמו אנג´ליקה ופאוניה = Dang Gui Shao Yao San .

תזונה סינית מומלצת:
כוסמת (מסלקת הצטברויות), שיפון, בצל, דלעת, כרוב מסולסל (מסלק רעלים ומשתן), כרוב סיני, עשב ים, פטריות כפתור (מסלקות רעלים וליחה), צנון/צנונית, אוכמניות, דובדבן, עלי דפנה, הל, מרווה (מועילה גם ללחץ הדם הנמוך שיש בתת פעילות), שיבה (משפרת תפקודי כיס מרה ולכן טובה לסילוק רעלים).

למידע מפורט על כל צמח בנפרד: למנוע הצמחים של תמורות

הגישה הנטורופתית – תוספי מזון

Zinc, ויטמין E וויטמין A עוזרים לעודד ייצור של הורמון הגדילה, חסר באחד מהם יכול לגרום לירידה ברמות הורמון התירואיד.
ויטמין B –2,3,6 וויטמין C גם להם תפקיד חשוב בפעילותה התקינה של הבלוטה.
פעילות גופנית מאוד חשובה מפני שהיא מעודדת את הבלוטה להפריש הורמונים ומומלץ מאוד לאנשים אשר סובלים מהיפותירואידיזם עם בעיה במשקל.
מבחינה תזונתית כדאי להימנע מלאכול מזונות אשר מונעים ספיגה של Iodin כמו לדוגמא: לפת, כרוב, חרדל, סויה, בוטנים וצנוברים ואצות ים למעט ספירולינה.
תוספי מזון אפשריים
Iodine, 300 micgm.
Tyrosine, 250 mg.
Vitamin A, 25,000 iu.
Zinc,30 mg.
Vitamin E , 400 iu.
Riboflavin, 15 mg.
Niacin, 25-50 mg.
Pyridoxine, 25-50 mg.
Vitamin C, 1 gm.

להפניות
למאמר המפרט על אנרגטיקה של תוספי מזון יש ללחוץ כאן
למידע נוסף על תוספי מזון במחלות התיירואיד ניתן לגשת לאתרים הדנים בתזונה ותוספי מזון בקטגורית הקישורים שבאתר תמורות.

למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
עבודה זו מתבססת על עבודתם של סופיה פרנהאוט, אילה רונן ומירב מזרחי – בוגרות המסלול לרפואה סינית ועל חומר של תמורות - המרכז ללימודי רפואה משולבת