בעיות רגשיות והתנהגותיות בילד מתבטאות בצורות שונות כמו התפרצויות ואובדן שליטה, הרטבה, אי קבלת מרות, סף תסכול נמוך ועוד. לילדים רבים פחדים וחרדות, ביטחון עצמי לקוי ויכולת ריכוז נמוכה. לעתים ילד מאובחן כלוקה בהפרעת קשב בשעה שהוא נושא דיכאון. מצבים אילו מאובחנים על ידי פסיכיאטר ילדים, אולם למטפל בשיאצו יש יכולות תרומה משמעותיות. מאמר זה סוקר את הבעיות והאסטרטגיה הטיפולית.

מאת: צווות ההדרכה של תמורות

צורות התבטאות של בעיות התנהגותיות – רגשיות בילד:
- התפרצות ואובדן שליטה.
- הרטבה.
- אי קבלת מרות.
- סף תסכול נמוך, אי שיתוף פעולה עם הסביבה המחנכת.
- אימפולסיביות.
- פחדים וסיוטי לילה.
- תת או יתר תנועתיות.
- סף תסכול נמוך.
- הבנה לקויה של מצבים בחברה.
- הערכה, מודעות ובטחון עצמי נמוך.
- יכולת ריכוז נמוכה.התנהגות האדם נקבעת, במידה רבה ע´י התורשה. אולם מרכיבים סביבתיים שונים יכולים לעצב את הנהגותינו, כושר השליטה העצמית ולהגיע למיצוי הפוטנציאל ההתנהגותי. חלק מתהליך זה הוא הבשלה והתבגרות.<font color=darkmagenta>  במסגרת השיאצו והטווינה ניתן להתייחס לבעיות שונות בילד (ובמבוגר), למשל:
* איזון נפשי וגופני – טיפול תוך תנועה ומוזיקה.
* הכרת הגוף ומודעות גופנית - משחקי דימוי גופני, מגע תוך אזכור שמות האיברים.
* התמצאות במרחב ובזמן – ציור על הגב, מסלולי תנועה, לחיצות עם כדור.
* התמודדות עם חרדות ומעצורים - שיווי משקל, פתיחת סטגנציות, חיזוק דם.
* שיפור ביטחון עצמי והערכה – הקניית כלי טיפול לילד, עבודה על נשימות .
* התמודדות עם אתגרים – אתגור באמצעות לחיצות והרפיה.
* קבלת כללים, נורמות, מבנים חברתיים – זמן טיפול, זמן כיף, פעולות מחוץ לטיפול שהשניים יוזמים.
* התאפקות ושליטה עצמית – אתגור והרפיה.
* תפיסת מצבים חברתיים – שילוב המשפחה וחברים בטיפול קבוצתי.
* פיתוח קשב וריכוז - תרגילי זריזות וקואורדינציה פסיביים ואקטיביים.<font color=darkmagenta> מבחינת השיאצו אנו יכולים להשיג בעיקר את המטרות הבאות:
* איזון גופני ונפשי - ברמה האנרגטית.
* הכרת הגוף ומודעות גופנית - פיתוח המערכת הפרופיוצפטית באמצעות מגע וזיהוי אברי גוף שונים.
* התמודדות עם חרדות ומעצורים - ע´י פתיחת סטגנציות ואיזון מצבי חוסר צ´י ודם.
* שיפור ביטחון והערכה - כנ´ל, וגם ע´י חיקוי ולימוד טיפול, חיזוקים חיוביים במהלך הטיפול.
* התאפקות ושליטה עצמית - בזמן לחץ בנקודות בלתי נעימות או מדגדגות, פיתוח ספיגת לחץ, סובלנות ופיתוח הרפיה עד לגמר זמן הטיפול.
* פיתוח קשב וריכוז - באמצעות תרגילי הרפיה ומודעות, דרך ריכוז ונשימה, דרך תרגילי ההרפיה.
* תפיסת מצבים חברתיים - בעבודה קבוצתית (מפגשי הורים וילדים).

עקרונות הטיפול בילד:
1 - אבחון הבעיה: אבחנה מערבית וסינית ע´י תשאול ההורים והסביבה המחנכת, ע´י בדיקת הילד.
2 - היכרות עם הילד, יצירת מגע ראשוני והיכרות עם סביבת הטיפול.
3 - קביעת נורמות וכללי משחק, כללים לגבי מה מותר ומה אסור. זאת לפי:
* יצירת קשר ואמון הדדי.
* בניית ביטחון פנימי אצל הילד. סיפוק חוויות הצלחה ותיאום ציפיות.
* חלוקת תפקידים בין הילד למטפל.
* חיזוקים חיוביים ותשומת לב לילד.
* כיבוד רצונות הילד במסגרת כללי המשחק (המטפל נותן לילד להחליט בין מספר ברירות).
* שותפות - הילד שותף לקביעת חלק מהחוקים וכך יסכים לציית להם יותר.
* עקביות מול גמישות - שינויים אפשריים בלי חריגה מהנורמות המוסכמות.
* לקיחת אחריות - ענישה ללא הזכרת המושג עונש.
* הקשבה - קשב למצוקות הילד.
* התייחסות למעשה ולא לעושה - לשבח (או לבקר) את הפעולה שביצע ולא אותו.
* ביטוי למצוקות וכעסים - ´אני מבין שאתה כועס (וגם זכותך לכעוס) ומותר לך לבטא זאת בבכי,
צעקות, מילים (אך לא באלימות פיזית).
* תקיפות ללא תוקפנות - אסרטיביות ללא מאבקי כוחות. יש כללים והילד צריך להכיר בהם.
4 - מעקב על ידי שיחות עם ההורים והסביבה המחנכת.
5 - שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים (פסיכולוג, עובד סוציאלי, הורה, מחנך).
6 - שמירת המוטיבציה של הילד במהלך הטיפול.
7 - יצירת שיגרת טיפול תוך הגברה הדרגתית של הקשיים ודרישות הטיפול (למשל תרגילי נשימה מסובכים יותר).

קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
מורכבות הטיפול בילדים
צורות טיפול בילדים
מרפאה משלימה לילדים (נוירולוגיה) בביה´ח וולפסון

טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות תקשורת ואוטיזם
בעיות יציבה
בעיות ראיה ועיוורון

למידע נוסף
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

 

 

 

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.