עבודת הגמר המלאה של בוגרי המסלול התלת שנתי בשיאצו בנושא: תסמונת קדם וויסתית. העבודה כוללת סקירה מקיפה של התסמונת בראיה מערבית וסינית ומתארת סדרת טיפולים בשלוש נשים הסובלות מהתסמונת והצלחת הטיפול בהן.

מאת: הילה בן חמו, אינגריד שרמן, יוסף לובובסקי

 
תסמונת קדם ווסתית
 
Premenstrual Syndrome, PMS
 
 
עבודת גמר שנה ג´ שיאצו
"תמורות"
 
 
 
מגישים:
הילה בן חמו hila4433@gmail.com
אינגריד שרמן shingrid@hotmail.com
יוסף לובובסקי casyos@walla.com
 
 
 
מאי 2011
 
 
 
 
 
תוכן עניינים:
תקציר      3
מבוא     
 4
הגדרה..............5
סימפטומים..........5
אבחנה...............5
אטיולוגיה............6
טיפול................6
רקע סיני.......................7-11
PMS בראיה סינית.....7
סימפטומים..............8
אטיולוגיה................8
פתולוגיה ואסטרטגיה טיפולית..........8-11
עבודה מעשית....................12-27
דו"ח טיפולים מטופלת 1................14-15
סיכום דו"ח מטופלת 1..................16
תשאול מטופלת 2.......................17-18
דו"ח טיפולים מטופלת 2...............19-21
סיכום דו"ח מטופלת 2..................22
תשאול מטופלת 3......................23-24
דו"ח טיפולים מטופלת 3..............25
סיכום דו"ח מטופלת 3................26
סיכום עבודה מעשית..................27
סיכום העבודה.....................................28
ביבליוגרפיה........................................29
נספח 1..............................................30-31
מחזור האישה בראיה מערבית.......30
מחזור האישה בראיה סינית..........30-31
נספח 2...............................................32
המלצות תזונה לחסר דם בכבד......32
 
 
תקציר
תסמונת קדם-ווסתית
PMS – Pre Menstrual Syndrome,נפוצה בקרב כ-80% מן הנשים. מבחינה מערבית אין גורם יחיד או חד משמעי הגורם ל- PMS, ישנם מספר תיאוריות בניהם גורמים תזונתיים,הורמונלים או פסיכולוגים.
סימפטומים נפוצים בקרב הסובלות מהתסמונת כוללים: כאבי ראש, נפיחות, תשישות, כאבי בטן, קושיי ריכוז, בלבול, עצבנות, ואף דיכאון. תופעות אלה מופיעות בדרך כלל שבעה עד ארבעה עשרה ימים לפני הווסת ונעלמות עם תחילת הווסת.
הרפואה הסינית מאמינה שכאשר אנרגיה (Qi) לא יכולה לנוע בחופשיות, נוצרת סטגנציה והכאב מתחיל.
כאשר יש כאבי מחזור, הזרימה של הדם והאנרגיה בגוף לא חלקה.
הגורמים העיקריים להופעת התקיעות הם תזונה לחתית, מתח נפשי לאורך זמן, התשת הגוף בעבודה ממושכת ועודף פעילות מינית.
הסינדרומים לתסמונת בראיה סינית הם תקיעות צ´י הכבד, חסר דם בכבד, חסר יין כבד וכליות, חסר יאנג טחול כליות ואש וליחה.
החלק המעשי של העבודה מתאר שלוש סדרות טיפולים שנערכו לשלוש מטופלות כאשר כל המטופלות סבלו מהתסמונת בין אם זו תלונה עיקרית או משנית.
לכל המטופלות היה חסר דם ושתיים אובחנו עם סטגנציה של צי הכבד .אצל כולן היה צורך בחיזוק דם והנעת הכבד לשחרור הסטגנציה.
נעשה מעקב אחר מעגליות המחזור לשם קביעת היחסים בין מידת החיזוק להנעה בכל טיפול, כמו כן שימוש בפתיחת מרידיאן אקסטרה Chong שסייע רבות בהשגת תוצאות הטיפול המיטביות.
אצל כל המטופלות סדרת הטיפולים הביאה לשיפור ניכר בהופעת התסמונת, הרבה מן הסימפטומים פחתו ואף נעלמו.מבוא
הכתוב בעבודה זו נועד להציג את התסמונת הקדם ווסתית, לתאר את מהלכן של שלוש סדרות טיפוליות בשיאצו, ומתוך כך לגבש הבנות לגבי אופן הטיפול המיטבי בבעיה מסוג זה.
פרק הראשון סוקר את הרקע מערבי  ומציג את הגדרת התסמונת, אפידמיולוגיה לתופעה ואטיולוגיה. הפרק השני סוקר את נקודת המבט של הרפואה הסינית ומציג את הסינדרומים העיקריים להסבר התופעה, דרכי הטיפול המוצעות על פיהם וכן אבחנות מבדלות. הפרק השלישי סוקר בצורה מפורטת שלוש סדרות טיפולים, לצד אבחנות של המטופלות והצגת אופן הטיפול.
בפרק הסיכום יעלו המסקנות אשר ישלבו צד תיאורטי וצד מעשי.

כמו כן מצורפים שני נספחים, הראשון מציג האופן כללי את מחזור האישה מנקודת מבט מערבית וסינית והנספח שני כולל המלצות תזונה אשר ניתנו לשלושת המטופלות.

הבחירה בנושא איננה אקראית, במהלך השנתיים וחצי האחרונות נתקלנו כמטפלים בלא מעט מקרים של נשים שהתלוננו סביב נושא הווסת בתלונות מגוונות, לרוב התלונות התלוו סימפטומים נוספים ממגוון המערכות בגוף ולא שויכו רק למערכת הגניקולוגית. המעבר ללימודי שיאצו שנה ג´ פתח עבורנו צוהר של למידה תיאורטית ממוקדת בנושא גניקולוגיה בראיה סינית ולצידה בחרנו להעמיק את ידיעותינו גם בהיבט המעשי בתחום.

רקע מערבי

הגדרה
תסמונת קדם-ווסתית ,PMS – Pre Menstrual Syndromeהיא תופעה מחזורית שמערבת סימפטומים התנהגותיים, רגשיים, פיזיולוגיים ומנטאליים שמופיעים בדרך כלל שבעה עד ארבעה עשרה ימים לפני הווסת ונעלמים עם תחילת הווסת[1].
סימפטומים
שינויים גופניים כגון התנפחות הבטן, התכווצויות כואבות ברחם, גודש וכאב בשדיים, כאבי ראש, אגירת נוזלים, השמנה, שינויים בתאבון, עצירות, בחילות, הקאות, סחרחרות, כאבי גב, כאבי שרירים, גלי חום, נדודי שינה, חוסר מרץ, תשישות, בעיות עור וכאבי פרקים.
שינויים רגשיים כגון כעס, עצבנות, תנודות במצב רוח, דיכאון, בכי.
שינויים מנטאליים כגון בלבול, קשיי ריכוז, אובדן זיכרון, שכחנות.

סוג ועוצמת הסימפטום משתנה מאישה לאישה ואף עשוי להשתנות בין מחזור אחד למשנהו.
מקובל להניח כי התופעות מחמירות עם הגיל ואינן משתפרות לאחר לידות .[2]
אבחנה
התסמונת מאובחנת על בסיס התסמינים הפיזיים, ניתן לחלק את התסמונת לארבע תת קבוצות לפי שכיחות הסימפטומים והדפוסים ההורמונלים.
Anxiety - זהו הסוג הנפוץ ביותר המתאפיין בעצבנות, חוסר שקט, נדודי שינה, שינויים במצב הרוח, רמות פרוגסטרון נמוכות ורמות אסטרוגן גבוהות.
Depression - קבוצה פחות שכיחה עם תופעות דיכאון, שכחה, בכי, בלבול ואינסומניה.
Hyper-Hydration - הצטברות נוזלים, עליה במשקל, גודש בחזה, נפיחות בבטן, כאבי ראש, עלייה בהורמון האלדסטרון הגורם לאצירת נוזלים מוגברת.
Craving - תיאבון מוגבר, תשוקה לממתקים, כאבי ראש, סחרחורות ועייפות.[3]
אפידמיולוגיה
כ-80% מן הנשים חוות את התסמונת הקדם ווסתית בדרגות חומרה שונות. אצל נשים רבות התסמונת הקדם ווסתית גורמת לפגיעה ניכרת באיכות החיים. כ-3-7% מן הנשים סובלות מסימפטומים חמורים ברמה כזו שהדבר פוגע בתפקודן היומיומי לתופעה זו קוראים Premenstrual Dysphonic Disorder ,PMDD.
אטיולוגיה
הרפואה המערבית אינה יכולה להצביע על גורם יחיד או חד משמעי הגורם ל- PMS, וכשאין סיבה אחת מתפתחות הרבה תיאוריות. התיאוריות כוללות סיבות הורמונאליות, כימיקליות, תזונתיות ופסיכולוגיות.
התיאוריה ההורמונאלית גורסת שירידה ברמת הפרוגסטרון ועודף באסטרוגן לפני קבלת הווסת גורמת להופעת התסמונת מה שעלול לגרום להצטברות נוזלים ורגישות בשדיים. יש הטוענים שגם ההורמון פרולקטין מעורב כאן, הורמון זה גורם ליצירת החלב במהלך ההיריון והסברה היא שבתסמונת הקדם ווסתית יש גודש בשדיים כתוצאה מעלייה ברמת ההורמון.
טענה נוספת היא ששינוי באיזון ההורמונים מקבוצת המינרלוקורטיקואידים לדוגמת אלדוסטרון (הורמונים שאחראים למאזן הנוזלים והמלחים בגוף) גורם לתחושת המלאות והבצקות.
התיאוריה התזונתית גורסת שחסר בוויטמינים ומינרלים קשור לתסמונת. דווח על חסר במגנזיום, ויטמיןB ויטמיןEוחומצה לינולאית אצל נשים הסובלות מהתסמונת. תזונה המועשרת בחומצת האמינו טריפטופן (זהו החומר שממנו בנוי הסרוטונין במוח ) משפרת את התסמינים הנפשיים. עודף של פחמימות בדיאטה קשור לשינויים קיצוניים במצב הרוח, בצקת ועייפות. צריכת קפאין, ניקוטין, אלכוהול, תזונה מעושרת סוכר ומלח, לחץ, מחסור בשעות שינה והעדר פעילות גופנית גורמים לתסמונת.
התיאוריה הפסיכולוגית גורסת שאצל חלק מהנשים הסובלות מתסמונת קדם-ווסתית מתחבא מתחת לפני השטח מצב פסיכולוגי הגורם לתסמונת או תורם לה. 60 אחוז מנשים הסובלות מדיכאון סובלות גם מהתסמונת הקדם-ווסתית.
טיפול
הטיפול המערבי בעיקר מסייע להקלת הסימפטומים ובשינוי המאזן ההורמונאלי של הגוף.
תרופות נוגדות דלקת לא סטריאודליותתרופות כמו נקסין, אדקס, אדויל, נורופן יכולות להועיל. התרופות הללו משככות כאבים וניתן לקחת אותן לפי הצורך בזמן הופעת התסמינים.
תרופות נוגדות דיכאוןהקבוצה המומלצת נקראת SSRI, Selective Serotonin Reuptake Inhibitorsתרופות לדוגמה: סרוקסט, פבוקסיל, פרוזק, פלוטין, פריזמה, ציפרמיל, לוסטרל. סוג תרופה זה הוא היעיל ביותר לתסמינים הנפשיים, מביא לעלייה ברמת הנוירוטרנסמיטורים המשפיעים על מצב הרוח.
גלולות למניעת הריוןגלולות המכילות אסטרוגן ופרגסטין עוזרות לצמצם את התנודות ההורמונאליות. הגלולה מדכאת את הביוץ ובדרך זו מספקות הקלה בתסמונת הקדם-ווסתית.
תרופות משתנות בהתאם לתסמין הספציפי.ניתן לצמצם כמה מהתסמיניםעל ידי נקיטה באורך חיים בריא יותר הכולל הימנעות מעישון, הפחתת לחץ, שינוי תזונתי ללא סוכר, קפאין, מלח ואלכוהול. כמו כן ניתן להיעזר בתרפיה תומכת המשלבת הרגעה, יעוץ ותמיכה ובנוסף פעילות גופנית. [4],[5]

 

רקע סיני
PMS בראיה סינית
אורח החיים המודרני הרווי בלחצים יום יומיים הנו אחד מהסיבות האופייניות ביותר למחזור לא סדיר המלווה בכאב. במהלך השבועיים אשר לפני תחילת הווסת הרחם מתמלא באנרגיה ודם על מנת להתכונן לקראת הווסת. אם האישה נתונה תחת לחץ זרימת הדם לרחם לא תהיה תקינה ותיווצר חסימה אנרגטית. חסימת הזרימה התקינה יכולה להתבטא בכאב, לחץ נפשי וסימפטומים נוספים של תסמונת קדם ווסתית. נשים רבות סובלות מתופעות של מתח קדם וויסתי הגורם לפגיעה ולירידה באיכות חייהן.
מכאן שישנה התייחסות ברפואה הסינית לארבעה איברים עיקריים כמעורבים בבעיות של PMS:
1. הטחול תפקידו על פי הרפואה הסינית, להתמיר את המזון שאנו אוכלים ולהפכו לאנרגיה (Qi) ודם. כאשר ישנה חולשה כלשהי באיבר זה (נובעת מקונסטיטוציה או אורח חיים)הטחול אינו יכול לבצע כראוי את תפקידו וכתוצאה מכך ייתכן שיהיה דימום מועט, קרישי דם וכמובן כאבים בגלל המחסור האנרגטי. כמובן שהדבר יתבטא בסימפטומים נוספים כמו בעיות עיכול, חולשה ועייפות, צורך עז באכילת מתוקים ו/או פחמימות פשוטות, נטייה למצב שבו כל מכה קטנה משאירה אחריה סימנים של שטפי דם על העור.
2. הכבד תפקידו להניע את האנרגיה (Qi) שהטחול ייצר במידה וקיימת בעיה באנרגיה של הכבד הוא לא יהיה מסוגל להניע את האנרגיה שהטחול ייצר. האישה תסבול מסטגנציה (תקיעות) וכתוצאה ממנה עלולים להיות כאבים וקרישי דם. סימפטומים נוספים שהאישה עלולה לחוש הם תחושת נפיחות ומלאות בהיפוכונדריום (רום הבטן) ובחזה, שיהוקים, דיכאון ומצבי רוח, בחילות, הקאות, חוסר תיאבון, תחושת גוש תקוע בגרון וקשיי בליעה ועוד.
3. הכליות תפקידן לתת אנרגיה ראשונית לכל האיברים בגוף. במידה והן חלשות, הראשון שיפגע יהיה הטחול. זה מחזיר אותנו לסעיף 1 של חולשה בטחול. התפקידים שהסינים מייחסים לכליות מקבילים לתפקידה של המערכת ההורמונאלית בעיני הרפואה המערבית. כך שבמצב של חוסר איזון הורמונאלי יתכן מצב של PMS. סימפטומים אחרים שאישה עלולה לסבול במקרה של חולשת כליות הינם סחרחורות, הפרעות ריכוז וזיכרון, כאבי גב וברכיים, בעיית פריון ועוד[6].
4. הלב מתקשר למחזור החודשי. חוסר איזון באנרגיה של הכבד שמוביל לחוסר איזון באנרגיה של הטחול, מערער גם את התפקוד של צ´י הלב.

סימפטומים
" כאשר אין תנועה חופשית, ישנו כאב –כאשר אין כאב, ישנה תנועה חופשית" [7]
הרפואה הסינית מגדירה את הכאב כתקיעות, כאשר יש כאבי מחזור, הזרימה של הדם והאנרגיה בגוף לא חלקה. מיקום הכאב ועוצמתו יתנו לנו אבחנה טובה יותר עד כמה מופרעת התנועה.הכאב יתבטא בין זמן הביוץ לתחילתו של הדימום הווסתי. [8]
אטיולוגיה
מתח נפשי כעס, תסכול, Stress, יכולים בטווח הארוך לגרום לסטגנציה בצ´י הכבד, שהוא אחד הגורמים המרכזיים ל- PMS.
תזונה יצירת ליחה עודפת מובילה לסטגנציית צ´י הכבד ולאש וליחה המצטברת באזור החזה, וגורמת לכאבים, קשיים בנשימה ושינויי חריפים במצב הרוח.
עבודת יתר ופעילות מינית עודפת מחלישה את יין הכבד והכליות, מצב היכול לגרום לסטגנציה בצ´י הכבד.[9]
פתולוגיה ואסטרטגיה טיפולית
Liv Qi Stagnation
הגורם הראשי בתסמונת PMS. הבעיה הינה בהנעה, עודף או חסר. הכבד המאחסן את הדם בזמן מנוחה ומשפיע על תנועה פיסית .
אבחנה מבדלת נפיחות בבטן ובשדיים לפני הווסת, אירטביליות, דיכאון, שינויי מצב רוח, כאב היפוכונדריאלי ונפיחות.
לשון ללא שינוי במקרים הקלים או מעט אודם בצדדים.
טיפול יש להחליק את הכבד, לסלק סטגנציות, להרגיע נפש ולאזן את ה-Hun של הכבד.
נקודות GB34+Liv3 מרכך את הכבד מסלק סטגנציות, מסיע לכאב היפוכונריאלי.
GB41 לנפיחות וכאב בשדיים,  SP6להזזת צ´י הכבד, Pc6 להנעת צ´י כבד, הרגעת הנפש והHun- הקלה על החזה-נקודה חשובה, UB18, UB19אפשריות כטיפול מניע. 

Liv Blood Xu
"הצ´י הינו האימא של הדם והדם הינו האימא של הצ´י" מבחינה פיזיולוגית הצ´י והדם תלויים אחד בשני, האחד מבצע סטימולציה לשני ומבחינה פתולוגית הם גם משפיעים אחד על השני. חסר דם יכול לגרום לחסימת הזרימה החופשית של ה-Liv, ולעליית Liv Yang.בגלל איבוד דם במחזור, נשים נוטות לחסר דם.סינדרומים של דם נובעים כאשר אין מספיק דם ונוזלים או שהם זזים בצורה לא נורמאלית, כאשר אין מספיק דם להזין את האברים, מרידיאנים ורקמות הגוף. זה יכול לנבוע מהרבה גורמים כגון דימום איטי או מהיר, מחלה כרונית, חוסר תפקוד של הטחול והקיבה, סטגנציה של דם המונעת יצירה של דם חדש.
אבחנה מבדלת גוון פנים ושפתיים חיוורת, ציפורנים חיוורת, סחרחורת עם ראיה מטושטשת, פלפטציות, אינסומניה, חוסר תחושה בידיים ורגליים, חספוס של העור, עור יבש, נשירת שיער, נקודות שחורות בעיניים, מחזור עם דימום מועט, חוסר מחזור, איחור במחזור, לשון חיוורות ודקה, דופק חלש ודק.[10]דיכאון, התייפחות לפני מחזור, כאב בטן קל עם נפיחות קלה בחזה, ווסת עכורה, זיכרון לקוי, הפרעות בשינה, סחרחורות קלות וחיוורון.
לשון חיוורת בעיקר בצדדים.
טיפול להזין את דם הכבד ולהניע את צ´י הכבד .
נקודותCV4 הזנת Kid /Liv Yin וויסות Liv,Kid6+Lu7וויסות ה-CV והנעת צ´י,SP6+St36הזנת דם, הזזת צי כבד והרגעת הנפש,GB34הנעת צ´י כבד,Pc6 הנעת צ´י כבד הרגעת הנפש וה-Hun, CV6+GB34הנעת צ´י בבטן תחתונה,  Liv8+UB18הזנת Liv Blood, UB20 חיזוק טחול ויצירת דם, UB17עם מוקסה ישירה מחזקת דם ומניעה דם, אפשר לפתוח CV.
Kid/Liv Yin Xu
באופן דומה לחסר דם בכבד, חסר ב-Kid Yin, בעיקר כשמתקרבת תקופת המנופאוזה, יכולה לגרום לחסר בהזנת ה-Liv Yin , ונטייה מוגברת ל-Liv Qi Stagnation.
אבחנה מבדלת נפיחות קלה בחזה, אירטיביליות לפני הווסת ולפעמים גם אחר כך, כאב בגב תחתון ובברכיים, סחרחורות, טשטוש ראיה, זיכרון לקוי, אינסומניה, לוע ועיניים יבשים, חום בחמשת הכפות, סימנים כלליים של יובש וחום והחמרה של סימני חסר יין.
לשון אדומה חסרת חיפוי.
טיפול הזנת Kid /Liv Yinוהנעת SP Qi.
נקודותLiv8 הזנתLiv Yin, CV4הזנת Kid /Liv Yin,SP6 הזנת Kid /Liv Yin והרגעת הנפש,Liv3 הנעת צ'י כבד, אפשר לפתוח CV, .Kid3 ,Kid10
SP Disharmony- Kid SP Yang DEF
טבעו של ה-Livלהתפשט ולהתרחב ואיכותו האסרטיבית יכולה להפוך לאגרסיביות כאשר קיים עודף בכבד.במקביל, הSP-  יכול להיות תשוש מפעולת ההובלה וההתמרה של הצ'י, נחלש ולא יכול לעמוד בפלישה של ה-Liv.
המצב של חוסר הרמוניה Liv-SP, הקיים במצבי PMS, נגרם בעיקר בגלל התוקפנות של הכבד המדכא את הטחול, או מטחול חסר, שלא יכול לעמוד ההתפשטות נורמאלית של הכבד.
במצב של פלישת Liv ל-SP, צריך לחזק קודם את ה-Kid / SP.
אבחנה מבדלת סימנים חלשים טרום ויסתיים עם דיכאון והתייפחויות, נפיחות קלה בחזה ובבטן עייפות, קור, שתן חיוור, חסר חשק מיני, יותר דיכאון ובכי ופחות דיכאון ואימפולסיביות.כשחסר SP משולב עם חסר ב-KidYang, הנפיחות והבצקת יהיו מודגשים יותר. כשה-SP חלש, ישנה תשוקה לאוכל מתוק.
לשון חיוורת ונפוחה.
טיפול חיזוק יאנג וחיזוק כליות.
נקודות UB20+UB23 חיזוק כליות וטחול,CV4במוקסה לא ישירה לחיזוק יאנג הכליות,SP6+St36 חיזוק צ´י ודם כללי,Kid3עם מוקסה לא ישירה לחיזוק יאנג כליות,Lu7+Kid6וויסות ה-CV והזזת הצ´י פתיחת רחם וחיזוק כליות.
התוויית נגד בחסר יאנג–ללא מוקסה ישירה.
Phlegm/Liv fire
הזרימה החופשית של צ´י הכבד, קשורה בהרמוניה של ביטוי הרגשות.הדחקת רגש, תגרום לסטג´ ב-צ´י ולאחר זמן תגרום לאש.
כמו כן באחוז קטן של מקרי PMS, ההפרעות הרגשית חורגות מעבר לגבול הנורמאלי של דיכאון, התייפחות או התפרצויות. במקרים אלה, קיימת הפרעה רגשית והתנהגותית חמורה יותר, עד אלימות עצמית ולאחרים, דיכאון חמור, והפרעות פסיכיאטריות.
סימפטומים אלה, משקפים סטגנציה של אש בכבד ובלב, עם חום ליחה (Phlegm-Heat) החוסם את הלב.
סטג´ של אש העולה מסטג´ של צ´י הכבד, פוגעות בכבד ועולות ללב. ליחה נוצרת מצרוף של סטג´ של צ´י וחום.בכדי לסלק את הליחה, יש קודם לטפל ב-צ´י. כאשר זרימת הצ´י מסודרת, הדבר יביא לזרימה חלקה של נוזלים בגוף.
כאשר יש אש בכבד ובלב, האש מאדה את הנוזלים ויוצרת ליחה.
בנוסף, הפרעה בטחול המלווה לעיתים קרובות סטג´ צ´י בכבד, תורמת גם היא להיווצרות ליחה.
אבחנה מבדלת אירטביליות, דיכאון, לעיתים מאניה קלה, אגרסיביות, לחץ בחזה, נקודות אדומות בעיניים.
לשון אדומה עם חיפוי צהוב דביק.
טיפול יש לטהר חום, לפוגג ליחה להרגיע נפש ולייצב את ה-Hun .
נקודותPc7+St40 מפוגג ליחה ומרגיע נפש,GV24+St8 מרגיע נפש ומפוגג ליחה מהראש,LI11 מטהר חום,Pc6+SP4פותח את ה Chong שהוא ים הדם ומווסת את הדם של מרידיאני החיבור שמהםהדם פורץ. בנוסף, יש פתיחת דם והרגעת צ´י מתמרד.CV12+UB20 מחזקים דם ומפוגגים ליחה, אפשר לפתוח את הDay Mai[11].
לסיכום הרפואה הסינית מגדירה את PMS – Pre Menstrual Syndromeכתקיעות, כאשר יש כאבי מחזור, הזרימה של הדם והאנרגיה בגוף לא חלקה. מיקום הכאב ועוצמתו יאפשרו אבחנה קלינית טובה יותר.

 

עבודה מעשית
תשאול מטופלת 1
שם המטפלת: אינגריד שרמן.
בת 33 ,מדריכת יוגה, גובה/משקל: 1.69,56, רווקה.
תלונה עיקרית התפרצויות זעם וכאבים לפני הווסת, הכאבים הם כאבי ראש חדים.
מאז ומתמיד סבלה מתופעות אלו כ-4 ימים לפני קבלת הווסת, בגיל 21 התחילה לקחת גלולות והתופעות נעלמו. לפני 4 שנים הפסיקה עם הגלולות והתופעות חזרו. במשך 4 ימים לא מצליחה לתפקד ,קשה לה לנהל שיעור מבלי להתפרץ ולהרים את הקול, ימים רגישים ומעדיפה להתחמק מאנשים בכדי לא להגיע לעימותים ולבכי. עצבנות, "קריז",התפרצויות על כל דבר קטן.מורה ליוגה לא מצליחה להירגע, ניסתה בעבר דמיון מודרך וזה לא עזר. הדבר היחיד שעוזר לטענתה זה התנתקות מהסביבה והסתגרות בבית בימים האלה.
כאב ראש חד שמתגבר בתנועה/דיבור לפעמיים מצריך חושך ושינה בכדאי שהוא יעלם. לוקחת 2 אופטלגין והולכת לישון.
עיכול תדירות יציאות: בין פעם לפעמיים ביום, לא מתאמצת. מבנה גלילים קטנים לא יבש ולא מצריך ניגוב.
הייתה צמחונית מגיל 10, לפני שנה עשתה בדיקת דם שגרתית התגלה חוסר B12 , בהמלצת הרופא התחילה לאכול בשר פעם בשבוע.
נשימה ציפורניים שבירות מאוד.
ראש כאב ראש חזק מאוד בתקופת הPMS- –ת"ע.בשנה האחרונה מרגישה שהשיער נושר יותר וגם התחילו להיות קצת שיערות לבנות., עור הקרקפת יבש ויש קשקשים.
גינקולוגיה גיל מחזור ראשון 13, משך המחזור 29 יום, משך הווסת 5 ימים, מחזור מסודר וקבוע. בדיקה גניקולוגית אחרונה התבצעה לפני 4 חודשים. תאריך אחרון של הווסת 10.1.11.
בזמן הווסת ישנם קרישים, דימום חזק ביומים הראשונים-מחליפה 4 טמפונים,דם כהה.
תופעות טרום ווסתיות- ראה ת"ע, בזמן הווסת נעלמות התופעות והיא חוזרת לפעילות רגילה.
מצב רוח כללי באופן כללי מגדירה את עצמה כמאושרת, מתפרנסת מהדבר שהיא הכי אוהבת לעשות. ביום יום היא לא כועסת ואדם אדיב וסובלני, במסגרת העבודה עובדת עם אוכלוסיות חלשות. בימים שלפני הווסת היא לא מסוגלת להתמודד, חסרת סבלנות ולא מתפקדת מהכאב.אקטיבית מאוד, בזמן התשאול הייתי אומרת שהיא היפראקטיבית!
הקשר עם המשפחה בעיתי, המשפחה חיה חיים דתיים בהתנחלות והיא חילונית בת"א, יוצר דרמות בביקורים אבל בסך הכול היא אומרת שהכול באהבה, מפחדת להישאר רווקה לנצח, קושי בהתמדה עם בן זוג בעיקר בגלל מצבי הרוח.
הרגלים אוהבת חום וקיץ, פעילה מאוד בשעות אור, בערבים מעדיפה להיות בבית, צבע מועדף סגול.
מעשנת 3-5 סיגריות ביום, מעשנת חברתית, אלכוהול שותה כוס יין בימי שישי, שותה 3 ליטר מים ביום.
בדיקות לשון חיוורת, דקה, חיפוי לבן דק בעיקר במחמם אמצעי, סימני שיניים, חריץ מרכזי עמוק מגיע כמעט עד הקצה, סאב סגול גדוש.
אבחנת בטן  Ht-Livאזורים מאוד עמוסים ובקושי היה ניתן להיכנס.
בחורה מאוד גמישה!!! האזנה-עניינית,קול נעים, ברגעים מסוימים כשדיברה על חוסר תפקוד היה שינוי בקול, סוג של צרידות, פנים חיוורות ובוהקות, רזה.
ניתוח לפי 8 העקרונות
פנימי ,עודף- Stag´, חוסר-חסר דם.
חומרים: צ´י, דם.
אטיולוגיה וסינדרומים:
מתח נפשי וככול הנראה תזונה המובילים ל-Liv Qi Stag´ וברקע Liv Bld Xu.
אסטרטגיה טיפולית:
ויסות צי הכבד הרבה רוטציות והנעה. פתיחת Chong להנעת דם המחזור, לעקוב אחר הווסת.
עבודה על החזה הרגעת הנפש,כניסה לנקודות מחזקות דם.
נקודות:
GB34 ,CV6 מניעות LivQi בבטן תחתונה .
Liv3 מניעה LivQi ומרגיעה כבד.
Liv3+LI4 ארבעת השערים להנעת Qi.
Liv3+Pc6 הנעה למצבים אמוציונלים.
UB18+Liv8 הירמון הכבד והזנת דם.
SP6+St36 הזנת דם הזזת צי כבד והרגעת הנפש.
CV4 להזין דם ולווסת את הכבד.

ששת הפרחים UB17,18,20.

דוח טיפולים מטופלת 1

טיפול 1 דיווח המטפל (בדיקות): לשון חיוורת, דקה, חיפוי לבן דק בעיקר במחמם אמצעי, סימני שיניים, חריץ מרכזי עמוק מגיע כמעט עד הקצה, סאב סגול גדוש. אבחנת בטן/גב: Ht,Liv אזורים מאוד עמוסים ובקושי היה ניתן להיכנס.
טיפול היכרות קצר 25 דקות, פוסטריורי- רוקינג ומתיחות.נראה שיש תפיסות בשכמות.אנטריורי-רגליים מצונגה Liv-GB ידיים-Pc-TW הערות והמלצות: מאוד גמישה ומשוחררת, ביקשתי יומן תזונה.
טיפול 2  דיווח המטופל: מרגישה טוב, שכחה להכין יומן תזונה.כרגע נמצאת בביוץ וישנם הפרשות לבנות ו"קצת דוקר בבטן בעיקר בצד שמאל"דיווח המטפל (בדיקות): לשון חיוורת, חיפוי דק לבן על כל הלשון, טיפ אדמדם, סימני שיניים, חריץ מרכזי וסאב רגיל-לא נפוח.דיווח על הטיפול: פוסטריורי-רוקינג וטווינה על אזור השכמות. כניסה ל UB17,18,20, אנטריורי- ידיים Pc-TW. כניסה ל-Pc6 רגליים- Liv-GB כניסה לLiv3,8,GB34, מתיחות ורוטציות רגליים כניסה ל SP6 בילטרלי. ניתוק מ-Kid1.הערות והמלצות: הדגשתי את חשיבות יומן התזונה להמשך הטיפולים. המטופלת דיווחה על הקלה באזור השכמות ועל כך שלא הייתה מודעת שזה אזור תפוס.
טיפול 3 דיווח המטופל: שבוע לפני המחזור ,לא ישנה טוב בימים האחרונים "קצת מוטרדת מכסף וחוסר עבודה בגלל החורף". אין כאבים.דיווח המטפל (בדיקות): לשון חיוורת, אין סימני שיניים,דקה, חריץ מרכזי סאב גדוש, חיפוי מבריק.דיווח על הטיפול: טיפול מניע רוקינג פוסטריורי. אנטריורי עבודה על הLiv  בטוינה,כניסה לLiv3 ,Liv8+SP6טיפול בטן ,כניסה ל GB34, CV6,פתיחה הצ´ונג .סיום בראש-טיפול פנים טווינה להרגעה.הערות והמלצות:ביקשתי ממנה שתתקשר במידה ויופיעו סימני הPMS- ואם ברצונה להקדים את הטיפול הבא,שוב הזכרתי על יומן התזונה.המלצתי על הנחת בקבוק חם על הבטן ולגלגל אותו במשך כמה דקות כל ערב בימים הקרובים.
טיפול 4  דיווח המטופל: קיבלה ווסת היום, תופעות הקריז הופיעו ליומיים בלבד ללא כאב ראש,הופתעה לטובה,הגיעה חייכנית ונמרצת(הייתי אומרת בהיפראקטיביות). הדימום חזק וכהה, גב תחתון קצת כואב, ישנה טוב.דיווח המטפל (בדיקות): לשון עם חיפוי דק על כולה, חריץ מרכזי, אין סמנ"ש, סאב לא גדוש.דיווח על הטיפול: קיו צד, טיפול בטן עדיןCV4. בסוף הטיפול הנחתי לה בקבוק חם על הבטן המטופלת נרדמה. כניסה ל SP6+St36,Pc6.
טיפול 5 דיווח המטופל: עייפה ומרגישה חלשה מאוד. הווסת נמשכה 5 ימים, היו קרישים והרבה דימום ביומיים הראשונים. שבוע לחוץ עם הרבה ראיונות עבודה.דיווח המטפל (בדיקות): לשון מעט חיוורת, חיפוי על כל הלשון-יותר במחמם אמצעי, סמנ"ש, סאב תקין.דיווח על הטיפול: טיפול מחזק וקצת מניע-קיו פוסטיורי מלא. אנטריורי-רוטציות רגלים כניסה ל-SP6,Liv8,3, Kid3 St36. 
טיפול 6 דיווח המטופל: בזמן ביוץ, קצת כאב בטן תחתונה והפרשות. מרגישה שאינה לא שותה מספיק ונכנסה למשמעת מים לפחות 2 ליטר ביום. מצאה עוד עבודה והיא מאושרת מאוד. אין יותר כאב גב וישנה טוב.
דיווח המטפל (בדיקות): לשון ללא חיפוי, חריץ בולט יותר לכל אורך הלשון-כנראה בגלל שאין כרגע חיפוי, סמנ"ש, סאב נורמאלי.דיווח על הטיפול: פוסטריורי-רוקינג, מתיחות, מוקסה ישירה בששת הפרחים, אנטריורי-ידיים Pc6, Liv3+LI4 רגליים Liv GB SP כניסה לSP6 St36 GB34 -סיום בטיפול בטן. סוף טיפול המטופלת קצת בכתה ואמרה שמשהו יצא ממנה אבל היא לא יכולה להסביר.הערות והמלצות: הזכרתי על היומן תזונה והיא אמרה שנראה לה שזה לא יקרה. להכין לה לשבוע הבא המלצות תזונה לחסר דם.
טיפול 7 דיווח המטופל: מרגישה טוב,ישנה טוב.דיווח המטפל (בדיקות): לשון ורודה אדמדמה חיפוי צהוב בהיר, בעיקר במחמם אמצעי ותחתון, חריץ מרכזי, פחות סמנ"ש מפעם קודמת, דופק שמאל מעט מיתרי עמדה אמצעית, מורגש בכל התחנות חוץ מ-Kid ימין.דיווח על הטיפול: מניע מפזר דגש על Liv מוקסה ישירה על Liv3, SP6. מתיחות תאילנדי. פתיחת צונ´ג, טיפול חזה.Liv3+LI4.הערות והמלצות: אמרה שהיא שתתה אספרסו לפני שהגיעה-אולי משם יש את החיפוי הצהוב. ניתנו המלצות תזונה (ראה נספח 2).
טיפול 8 דיווח המטופל: יום לפני הווסת-רמת עצבים בדירוג 1-5 אמרה ש-3, שמה לב ששתית תה ירוק עוזרת לה מאוד להירגע. עובדת כרגיל,ישנה טוב.דיווח המטפל (בדיקות): לשון מעט אדומה בצדדים, גוף לשון ורוד עם חיפוי מעט לבן, סאב גדוש, דופק מהיר ומיתרי צד שמאל אמצע.דיווח על הטיפול: טיפול מניע רוקינג טוינה Pc6 אנטריורי עבודה על ה-Liv בטוינה,כניסה ל Liv3 Liv8+SP6,טיפול בטן כניסה לSt30 .סיום בראש-טיפול פנים טווינה להרגעה.הערות והמלצות: לא פתחתי את הצ´ונג בניסיון לראות האם אולי זה ימנע את הדימום הרב שיש בזמן הווסת.
טיפול 9 דיווח המטופל: יומיים אחרי הווסת, קצת עייפה. הווסת הייתה עם דם פחות ככה,פחות קרישים וביחס לעבר היומיים הראשונים היו פחות עמוסי דימום. מאוד מרוצה מהשינויים.דיווח המטפל (בדיקות): לשון עם חיפוי לבן דק, גוף הלשון ורוד, דופק מעט מהיר.דיווח על הטיפול: טיפול מרגיע חזה ראש צוואר. דגש על חיזוק דם. מוקסה ישירה על ששת הפרחים, SP6+SP9+St36 במוקסה ישירה. המטופלת נרדמה.
טיפול 10 דיווח המטופל: מרגישה טוב מאוד, העייפות עברה. ישנה טוב. קצת תפוסה בגב עליון.דיווח המטפל (בדיקות): לשון עם חיפוי דק, חריץ מרכזי, ללא סמנ"ש וסאב רגיל, דופק מורגש יותר בצד שמאל, מעט מיתרי בעמדה אמצעית.דיווח על הטיפול: טיפול מחזק וקצת מניע. קודם הרגעת הגב העליון עם טווינה. מצונגה LivSP GB ,כניסה ל SP6 St 36 Liv8 Liv3 Pc6.


סיכום דו"ח מטופלת 1

בחורה בת 33 רווקה מורה ליוגה.תלונה עיקרית (+פירוט): התפרצויות זעם וכאבי ראש חדים לפני הווסת, סיווגתי את התופעה כPMS- מפני שהתופעות מופיעות כ-4 ימים לפני קבלת הווסת ונעלמות עם הופעת הווסת.
בעיה נוכחית וסקירת מערכות: תסמונת קדם ווסתית המתאפיינת בשינויי מצב רוח וכאב ראש חד. בזמן הווסת נעלים הסימפטומיםהווסת נמשכת 5 ימים עם קרישים ודימום רב ביומים הראשונים, צבע כהה.
כאב ראש חד שמתגבר בתנועה/דיבור לפעמיים מצריך חושך ושינה.
נשירת שיער והופעת שיערות לבנות, עור הקרקפת יבש, קשקשים, ציפורניים שבירות.
יציאות בעלות מבנה גלילים קטנים לא יבש ולא מצריך ניגוב. חסר B12.
מבחינה נפשית נראה כי יש חוסר שקט ודאגות סביב פרנסה, משפחה ועתיד.
ניתוח לפי 8 העקרונות:פנימי , עודף- ´Stag, חוסר-חסר דםחומרים: צ´י, דם.
אטיולוגיה וסינדרומים:מתח נפשי וככול הנראה תזונה המובילים ל-Liv Qi Stag´ וברקע Liv Bld Xu.
יחסי מטפל מטופל: נערך טיפול פעם בשבוע, ללא איחורים ועם רצון להגיע לטיפול.נתקלנו באי שיתוף פעולה לגבי יומן תזונה.
אסטרטגיה טיפולית: הטיפול התמקד ברובו על פתיחת הסטגנציה בעזרת רוטציות ומניפולציות הנעה, רוקינג וטווינה, פתיחת מרידיאן אקסטא צ´ונג´. חיזוק דם ע"י נקודות, פתיחה מוקסה ישירה, יש לציין שהייתה התעקשות מאוד גדולה שלי על יומן תזונה והמלצות תזונה מפני שזה מפתח עיקרי לחיזוק דם במצבי חסר, אך המטופלת לא שיתפה פעולה לבסוף ניתן לה המלצות תזונה כלליות לחסר דם ללא התאמה אישית ספציפית. במהלך הטיפולים היה מעקב אחר המחזור של המטופלת והתאמתי את הטיפולים בהתאם למעגל המחזוריות.
נקודות עיקריות לסדרה:Chong, GB34, CV6,Liv3 , Liv3+LI4,Liv3+Pc6 ,UB18+Liv8,  SP6+St36, CV4, UB 17,18,20.
הערות ושיטות נוספות:כבר במהלך הטיפולים הייתה השתפרות משמעותית בהורדת הסימפטומים של הPMS, צמצום ימי התופעות מ-4 ימים ליומיים וביומיים הייתה שיגרת יומיומית רגילה ללא הסתגרות והפחתה משמעותית של כאבי הראש, שיפור שמאוד תרם לשיתוף פעולה של המטופלת והחדרת אמון בטיפול עצמו. ברקע הטיפול התווספו לחצים חיצוניים כמו עבודה, בעיות כלכליות, בעיות משפחה. מצד המטופלת הייתה התמודדות טובה עם המצבים וניתן משקל לטיפול שיאצו בהתמודדות.

המלצות להמשך: המשך טיפול במגע למען תחזוקה והרגעת הנפש, הקפדה על תזונה מותאמת לחסר דם.

תשאול מטופלת 2

שם המטפלת: הילה בן חמו.
מטופלת בת 38, מנהלת פדגוגית של חברה פרטית כרגע בחופשת לידה, גובה/משקל 1.78/56.
נשואה +3 (בן 12, בת 9, בת שמונה חודשים).
תלונה עיקרית מצבי רוח משתנים, לחץ נפשי, עצבנות, פתיל קצר דכדוך, "עייפות תהומית".
התפרצויות כלפי הילדים חוסר שליטה, בא לידי ביטוי בצעקות. מרגיע: לצאת לנשום אוויר, ולצאת מהבית (לקפה, לקניות).
ווסת מתאחרת בכל חודש היא מתאחרת ביותר ימים. זה הגיע למצב שהיא התאחרה בשבוע בפעם האחרונה. בזמן שלפני הווסת מערכת החיסון שלה לא במיטבה ובאופן קבוע ב 3 חודשים האחרונים לפחות (לפי מה שזכרה) יש לה חום, כאבי שרירים וחולשה. לטענתה מקבלת תמיד ווסת כחודש לאחר הלידה.
לידה אחרונה בקיסרי, התמודדות אחרי לידה קשה. קשה לה מאוד לאחר לידה ובייחוד לאחר לידה זו מפני שלא הייתה טבעית וההחלמה הייתה קשה. אובחנה אף כסובלת מאנמיה.
לילות "קשים", כל שעתיים שלוש מתעוררת להנקה ולא חוזרת לישון אפילו אם התינוקת כבר נרדמת "איבדה את השינה" ויכולה "להסתובב" כמה שעות עייפה ולא להצליח להירדם, מאוד מתסכל אותה, הילדה עם כאבי שיניים.
כאב גרון החל מאתמול הגרון מעקצץ.
עיכול מאז הלידה יש מעט עצירות שמלווה לעיתים (פעם בחודש בערך בטחורים). (לא לפני ווסת)
מקפידה על תזונה בריאה (בעלה או היא מבשלים מידי יום). מעט חלבונים מהחי הרוב אורגניים. הרבה פירות וירקות בעיקר ירקות מוקפצים וירקות בתנור. מקפידה על שתיית מים בלבד. קפה עם 1 סוכר רק בבוקר.
נשימה ועור לפני קבלת הווסת, מערכת החיסון יורדת, יש תמיד שפעת וירוס שמתבטאת בחום, חולשה כאבי שרירים, יומיים ללא תפקוד, במיטה, נמשך כבר כמה חודשים.
ראש כאבי הראש מגיעים כשבוע לפני הווסת, בעיקר מוחמרים כשהווסת מתעכבת (הפעם התעכבה בכמעט שבוע) בעיקר ממוקדים בין העין לעפעף, קצת יובש בעיניים, מעט סחרחורת בעיקר כששואבת חלב לתינוקת ובשינויי תנוחה הרבה מאוד שיער נושר.
הפרשה ומין ישנו צימאון והיא שותה.הפסיקה לקחת B12 ופרנטל (מחוסר זמן) יש צימאון מוצאת עצמה צמאה לכן שותה כשמניקה (גם בלילה).יש בריחת שתן שמה לב לאחרונה.
גינקולוגיה בגיל 12 קיבלה ווסת בפעם ראשונה, כרגע בזמן ווסת. אין סדירות מחזור כיוון שבכל חודש הוא מתעכב, יש קרישים בדם. משך הווסת 3 ימים לערך. יש PMS שבוע לפני הווסת עצבנית מאוד, פתיל קצר, יש כאבי ראש, לא תמיד אבל יכול להיות יום עם כאבי ראש שיתבטא בעיניים כאבי הבטן יחלו קצת לפני הווסת וגם קצת תוך כדי הווסת. הם אינם חזקים הם מפושטים.דימום רציני עם קרישים- ביומיים הראשונים- ואחר כך נגמר הדימום ונמשך מעט דימום עוד יומיים שלושה.
אופי ומצב רוח כועסת על עצמה שהיא לא מתפקדת כאימא טובה ליתר ילדיה, יש לה תמיכה בבית. קשה לה עם מצבי הרוח המשתנים, רגישות היתר, מרגישה אימפולסיבית ולא תמיד מצליחה לשלוט בכך. כשהילדה מתעוררת לא תמיד מצליחה להירדם בחזרה. מתקשה לזכור דברים.
בדיקות הסתכלות אישה אינטליגנטית, רזה ששומרת על טיפוח.
מפרקים וטווח תנועה יש גמישות גם ברגליים וגם בידיים.
העדפה שתייה חמה, אוכל חם, אוהבת מאוד אביב וקיץ לא אוהבת חורף, מעדיפה בד"כ את שעות הבוקר כשיש אור בחוץ, צבע סגול, טעם קצת מלוח.
ניתוח לפי 8 העקרונות
פנימי -חוסר: Kid עודף: Liv- קור סובלת מקור שחדר פנימה -Yin דם.
חומרים: צ´י, דם.
אטיולוגיה + סינדרומים: חסר דם לאחר לידה מחליש את הטחול, שמחליש את הלב.
אסטרטגיה טיפולית: לחמם מעט ולהזין דם. לא לחמם מידי- להיות במעקב אחרי אוכל מחמם.
לטיפול עצמי:לחזור ולקחת B12 ופרנטל לעבוד על כיווץ שרירי רצפת אגן.
עבודה על: מרידאני לב, כבד, קיבה וטחול. קיו שיאצו, מעט רוטציות, עבודת בטן.
נקודות:
חיזוק דם, פיזור סטגנציה.

St36, SP6, Liv3, Ht1, Ht3, Liv8.

דוח טיפולים מטופלת 2

טיפול 2 דיווח המטופל: עצבנות, חולשה, עייפות, טוענת שלא לוקחת B12 באופן קבוע ופרנטל מאז הלידה לא מספיקה
לשון:חיוורת, חיפוי לבן (מעט צהוב ) בעיקר במחמם תחתון, בטן: Liv בעודף, איזור ה St רך יותר.
דיווח על הטיפול:פוסטריורי, עבודה על הגב, כניסה לUB15,18, 20 , מנח אנטריורי: מתיחות ידיים, עבדתי על מרידיאן הלב Ht1, Ht3, Pc6הצליחה לשחרר.
עבודה על רגלים, מרידיאן SP St Liv כניסה לנקודות Liv3, St36,SP6.סיום בטיפול צוואר ראש.
הערות והמלצות: התקשרתי אחרי יומיים- אמרה שמרגישה מעט יותר רגועה. ביקשתי שתנסה להתמיד עם B12 ופרנטל.
טיפול 3 דיווח המטופל: דכדוך, פתיל קצר, חוסר מנוחה, הרבה רצון לרוץ לשירותים (ואין הרבה שתן) מצד שני זה לא דלקת. החלה לקחת באופן קבוע B12ופרנטל.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן צהוב באזור MJ בטן Liv בעודף, Ht בעודף, Kid בחסר.
דיווח על הטיפול: התחלתי במנח פוסטריורי, עבודה על הגב, כניסה ל.UB15,18, 20
רוטציות ברגליים. טיפול צד הצפת המרידאנים ברגליים ע"י קיו שיאצו, מנח אנטריורי מתיחות ידיים,
מרידיאן לב Ht1 ,Ht3 ,Ht7, Pc6 מעט כניסה לבטן לא נרתעה, עבודה על רגלים מרידיאן SP Kid , מרידיאן ה UB התמקדות בנקודות UB40, 60.
כניסה לנקודות Liv3, St36,SP6, סיום Kid1
הערות והמלצות: לעשות תרגילי פאולה לחיזוק רצפת שרירי אגן, ביקשתי להעשיר את האוכל בירוקים למיניהם שאינם חמים (מלפפון, עלי ביבי, סלרי, חסה, תרד וכל עלה ירוק) וכן גם במעט יותר בשר לעת עתה. לנסות ללחוץ בבית על נקודה Liv3.
טיפול 4 הגיעה עם כאב ראש בקצה הראש.ועייפות. עדיין קמה בלילה עם צורך להשתין (אין הרבה נוזלים) טוענת שקמה כי גם ככה צריכה להניק ויותר חרדה לשנתה לכן מנצלת כל הזדמנות שהילדה קמה ללכת לשירותים. לשון חיוורת עם חיפוי לבן, מעט צהוב ב LJ, בטן Liv בעודף, Kid בחסר.
דיווח על הטיפול: טיפול ראש- צוואר, מנח אנטריורי מעט קיו שיאצו וכניסה ל UB15,18, 20, טיפול בטן עבודה דרך נקודות הקיו שיאצו במרידיאני Ht St Liv עבודה על רגלים מרידיאן SP St Liv כניסה לנקודות Liv- Ht3, Ht7,St36,SP6, סיום בKid1.
הערות והמלצות: אני פירשתי את מצבה כצורך עמוק לישון ומה שנובע יותר ממרידיאן הלב- חרדת חוסר שינה יותר מאשר בעיה פיסיולוגית בכל אופן תתמיד בתרגילי פאולה לחיזוק רצפת שרירי האגן.
טיפול 5 לא הגיעה בשבוע שעבר דילגה על שבוע כי הייתה חולה עם וירוס בשבוע שעבר.(זה שבוע שקדם לווסת וכעת בסוף הווסת) יש לה כאבים בגרון בעיקר הלילה.טוענת שלפחות במשך ה 3 חודשים האחרונים היא סובלת באופן קבוע מעבר לעצבנות גדולה לפני הווסת, ווסת מאחרת גם במערכת חיסון ירודה. היא טוענת שתמיד לפני הגעת הווסת היא "חוטפת" וירוס" שממש משתק אותה ליומיים.זה בא לידי ביטוי בכאבי שרירים חולשה וחום עייפות מאוד גדולה.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן, מעט צהוב ב LJ, בטן Liv בעודף.
דיווח על הטיפול: מנח צד קיו שיאצו,טיפול בטן לפי קיו שיאצו במרידיאני SP St Livעבודה על ידיים Ht1, Ht3, Ht7, Pc6, LI10. עבודה על רגלים מרידיאןSP St Liv Kid כניסה לנקודותLiv3, Kid3,St36 ,  SP6, סיום Kid1.
הערות והמלצות: לחיצה בבית על נקודה LI10 להגברת חיסון טבעי של הגוף.
טיפול 6 הילדה במסגרת כבר חודשיים. החליטה שהיא חוזרת לעבודה. מאוד אוהבת את עבודה ועם זאת חרדה מאוד, עיקר החרדה מתרכזת בעובדה שאם התינוקת תחלה לא תהיה בייביסיטר (ולאחרונה התינוקת "חוטפת הרבה וירוסים כי היא נקלטת במסגרת חדשה עם עוד ילדים) מתארת ממש פחד מהשבוע שלפני הופעת המחזור.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן מעט צהוב, וללא חיפוי באזור ה Lu, בטן GB בעודף, St בחסרHt , בחסר.
דיווח על הטיפול: מנח פוסטריורי עבודה על הגב, כניסה לUB15,18, 19 20 .
רוטציות ברגליים, טיפול צד הצפת המרידאנים ברגליים קיו שיאצו. מנח אנטריורי מתיחות ידיים,
מרידיאן לב Ht1 ,Ht3 ,Ht7 טיפול חזה ובטן, עבודה על רגלים מרידיאן SP St GB.
כניסה לנקודות Liv3 ,St36,SP6, סיום Kid1.
טיפול 7 דיווח המטופל: ישנה מעט יותר טוב בלילה, קמה פעמיים בלילה להנקות.
יש יותר רוגע ביקשה טיפול צוואר (מעט תפוס) הרבה לחץ בעבודה אבל היא טוענת שלומדת לנטרל.
לשון חיוורת עם מעט חיפוי לבן בLJ, בטן Liv בעודף, St בחסר.
דיווח על הטיפול: מנח גב כניסה לנקודות UB10 ורוקינג קל, מגע קטן ברגליים מנח צד קיו שיאצו למעט הצוואר טיפול בטן קיו שיאצו במרידיאני SP St Liv, עבודה על מרידיאן Ht בידיים Ht1, Ht3, Ht7,עבודת צוואר GB20 עבודה על רגלים מרידיאן St Liv כניסה לנקודות Liv3, St36,SP6,סיום Kid1.
טיפול 8 הגיעה שמחה ישנה הרבה יותר טוב. לא קמה לשירותים.טוענת ללחץ בעבודה ולעובדה שעדיין לא חזרה לתפקוד מלא שם- כי יש עדיין בלבול וזיכרון לא טוב.
לשון חיוורת עם מעט חיפוי לבן,בטן Ht בעודף, SP בחסר.
דיווח על הטיפול: מנח צד קיו שיאצו טיפול בטן לפי קיו שיאצו במרידיאני SP St Liv, עבודה על ידייםHt1, Ht3, Ht7, Pc6, עבודה על רגלים מרידיאן SP St LivGB כניסה לנקודותLiv3 SP6,St36,SP6, סיום Kid1.
הערות והמלצות: כדאי ללכת לספורט עדין כלשהו- יוגה, פילאטיס.
טיפול 9 דיווח המטופל: הרגישה מעט חולשה לפני הווסת אך ללא תחושת חולי חום כאבי שרירים, מרגישה בלילה כאבי גרון לא חזקים כשמתעוררת להנקה. הווסת איחרה ביומיים. מצאה ספורט שמצא חן בעיניה טאי צ´י.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן צהוב ב LJ, בטן GB בעודף, Stבחסר.
דיווח על הטיפול: מנח גב כניסה לנקודות UB12, 13,15,18,20 ורוקינג קל עד לרגליים, תאילנדי ברגליים/ עבודה על ה StKid כניסה ל Kid3, Kid6,St36 , עבודת בטן, עבודה על ידיים, מרידיאני  Ht Pc, עבודה על צוואר,סיום Kid1.
טיפול 10 מרגישה טוב, רגועה. טוענת כי יש לה צורך לאכול, יש לה יותר תיאבון.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן צהוב בLJ , בטן GB בעודף, Kid בחסר.
דיווח על הטיפול: מנח גב כניסה לנקודות UB15,18, 20 ורוקינג גב ורגליים טיפול צד הרבה מתיחות, עבודה על מרידיאן Ht בידיים Ht1, Ht3, Ht7. טיפול בטן קיו שיאצו במרידיאני SP Kid Liv GB, עבודת צוואר GB20,עבודה על רגלים מרידיאן St Liv.
כניסה לנקודות Liv3, St36, SP6, Kid3, Kid6 סיום Kid1.

סיכום דו"ח מטופלת 2

המטופלת הגיעה עם תלונה למצבי רוח משתנים, לחץ נפשי, עצבנות,פתיל קצר דכדוך ו"עייפות תהומית" שהתבטאו בהתפרצויות בעיקר לפני הופעת הווסת.
תלונה נוספת הייתה ווסת מתאחרת בכל חודש היא מתאחרת ביותר ימים. זה הגיע למצב שהיא התאחרה בשבוע בפעם האחרונה. בזמן שלפני הווסת מערכת החיסון שלה לא במיטבה ובאופן קבוע ב3 חודשים האחרונים לפחות (לפי מה שזכרה) יש לה חום, כאבי שרירים חולשה.
המטופלת היא אישה מאוד מודעת לקשר בין תזונה לרפואה.
מבחינת שיפורים תזונתיים לא ניתנו הרבה הנחיות למעט תזונה של ירוקים מעט יותר קרה ולאו דווקא ירקות מחוממים. הקפדה על לקיחת פרנטל ו B12, כל זאת למנוע עליית יאנג הכבד מחסר דם.
מבחינת המלצות לפעילות גופנית: לקחה על עצמה תרגילי פאולה יומיומיים תוך מטרה לחזק את רצפת שרירי האגן וליצור "הולדינג" לאזור Kid, ולקראת סיום הטיפולים הוסיפה גם ספורט מרגיע- טאי צ´י.
מבחינת רוגע נפשי- הטיפולים עזרו להרגעת הגוף והנפש.
מבחינת שיפור שינה המטופלת מספרת שהתינוקת מתעוררת פחות בלילה. עברו כבר 3 חודשים וכנראה הזמן גרם לבשלות השינה שלה. בעקבות זאת המטופלת ישנה טוב יותר ובעצם בממוצע מתעוררת ליקיצה אחת בלילה וחוזרת לישון מיד אחר כך,.מה שמטיב מאוד את השינה איתה.
מבחינת תופעות הקדם ווסתיות: העייפות שופרה בהרבה. יש הרבה פחות דכדוך, יש עדיין קצת לחץ/פתיל קצר יותר לפני הופעת הווסת, אך קיים הרבה יותר רוגע נפשי.
מבחינת חסר דם: הווסת עדיין מאחרת. אם כי האיחור התקצר ל 4 ימים במקום שבוע ויותר.יש עדיין חולשה גדולה אך היא לא מלווה ב"וירוס", כאבי שרירים וחום.התייחסות לשיפורים: השיאצו, השיפור בתזונה והספורט אכן תרמו להטבה בתסמינים שטענה המטופלת. אולם אין לשכוח שנכנסו הרבה גורמים משתנים כגון חזרת המטופלת לעבודה- טענתה שהיציאה מהבית משפרת את מצב רוחה, פגישות עם אנשים.אלמנט הזמן- הטיפול נמשך על פני 3 חודשים במהלכו הגוף עצמו מנסה לשקם את עצמו לאחר לידה. אלמנט התפתחות התינוקת- בשלושה חודשים גם התינוקת נדרשה לקימות פחות תכופות בלילה, דבר שהוביל לשיפור במצב השינה של המטופלת (שמועיל להורדת לחץ, עצבנות, עייפות וחולשה).

המלצות להמשך: המשך טיפול במגע למען תחזוקה והרגעת הנפש, תרגילי פאולה והתמדה בטאי צ´י, הקפדה על לקיחת פרנטל ו B12. שתייה של 3 ליטר מים. להימנע מסיידר תפוחים, מיסו ועשב ים.המלצות תזונה כדאי לשלב לחם שיפון מלא,שקשוקה דייסת קוואקר עם צימוקים כהים, דבלות חתוכות לריבועים,בטטות בתנור, שעועית ירוקה עם סומסום שחור או טחינה,טחול בקר  או בשר בקר רזה, ליצ´י, אגוז מלך, פאפיה, דובדבנים אדומים, תמר או תות שחור או אפרסק ,מרק עדשים אדומים או אזוקי. [12]

תשאול מטופלת 3

שם המטפל: יוסף לובובסקי.
בחורה נאה, המקרינה סדר וניקיון. נראית מעט חיוורת, מאוד עצורה ופגיעה. סובלת מאוד מקור באופן כללי (ובמיוחד בזמן הטיפול). בת 38, גובה/משקל: 170/64,רווקה, עוסקת בתחום השיווק והמכירות.

תלונה עיקרית רגשות המופיעים בין יומיים -שלושה לבין שבוע לפני קבלת הווסת: דכדוך, עצבות ללא סיבה נראית לעין ויתר פגיעות, ייתכן אף בכי מועט. עוצמתם של התסמינים מתחדדת מעט לאחר קבלת הווסת. לעתים היא גם סובלת מכאבי ראש. בשל כל זאת, נעזרת בשתיית תה קמומיל, בסוכריות מציצה של ד"ר בך ובמשככי כאבים.
עיכול יציאות: פעם ביומים, בבוקר, לעתים קרובות עם שאריות מזון לא מעוכל. עוד מתלוננת על גזים, רגישות לסוגי מזון שונים: ירקות ירוקים (ברוקולי, תרד), חלב, אפונה שעועית, חומוס. בשנתיים האחרונות אובחנה כסובלת מחיידק הליקובקטר, הדברים התבטאו ברגישות במערכת העיכול.
נשימה קול חלש, ציפורניים מתפצלות, יובש בעור.
מערכת מוסקולו-סקלטלית לחץ בין חולייתי (בין L3-4), ובליטה של אחת מהחוליות. סובלת מכאבי גב באזור החוליות הלומבריות שכוללים הקרנות. עוד סובלת מכיווץ שרירים בכתפיים, בעורף ובצוואר, וכן מכאבים בברכיים (סובלת מאיזושהי דפורמציה מולדת ולכן מפנה אותן לכיוון ההפוך שלהן כדי "לאזן").
ראש חניכיים מדי פעם מעט מדממות, "טיקים" בעיניים, טיניטוס באוקטאבות גבוהות.
הפרשה ומין שתן בדרך כלל בהיר, לעתים צריבה חיצונית בנרתיק.
גינקולוגיה גיל מחזור ראשון 12, משך המחזור כחודש, משך הווסת 3 ימים. המחזור סדיר. בשנות ה 20 שלה נמשך הווסת חמישה ימים. משהגיעה לגילאי השלושים התקצר לשלושה ימים. הפרשות בהירות מופיעות רק בזמן הביוץ, ואילו קרישים מופיעים ביום השני או השלישי לווסת.
שינה רציפה וטובה, מחצות לערך עד שבע וחצי שמונה בבוקר. נרדמת בקלות. לעתים, חלומות שמתעוררת מהם עם מועקה.
אופי ומצב רוח מפנימה כעס ונוטה להיעלב, במיוחד בסמיכות לקבלת הווסת, נוטה לבכי, ולעתים לפיזור דעת. עוד טוענת לרגישות יתר ולביקורתיות.
הרגלים מעדיפה מתוק, מתקשה בהפחתה בצריכת סוכרים ובריסון הדחף לבצע קניות. מרגישה שלא מגיע דם לכפות הרגליים. סובלת מקור בעיקר בקצוות הגוף. אובחנה אף כסובלת מאנמיה.
בדיקות לשון: צבע חיוור, סימני שניים, חריץ בולט לאורך הלשון שאינו מגיע עד לקצה, סאב לינגואל לא גדושים, בטן: חולשה בכליות ובטחול, עודף הכבד. האזנה: מדברת בשקט, מראה: מעט חיוורת.

 

ניתוח לפי 8 העקרונות

פנימי,חוסר-חסר דם ויאנג וברקע עודף- סטגנציה של צ´י הכבד .
חומרים: צ´י, דם, יאנג.
איברים: כבד, טחול, כליות.
אטיולוגיה וסינדרומים: חולשה בכליות ובטחול, הגורמת לחסר דם, וייתכן שלסטגנציה של צ´י הכבד על רקע החסר.
אסטרטגיה טיפולית: חיזוק הדם, הטחול והכליות, וכן, פיזור הסטגנציה על ידי מעט הנעה, מתן המלצות תזונה.

נקודות:
Liv8+UB18: הזנת דם הכבד.
UB20: חיזוק טחול ויצירת דם.
CV4: הזנת דם וחיזוק המרידיאן.
SP6+St36: הזנת דם, הזזת צ´י הכבד והרגעת הנפש.
GB34, Liv3: הזזת צ´י הכבד.
CV6+GB34: הזזת צ´י בבטן תחתונה.
Lu7+Kid6: ויסות הCV והזזת צ´י.
Pc6: הזזת צ´י הכבד הרגעת הנפש וה-Hun.

UB17, 18, 20: הזנת דם.

דוח טיפולים מטופלת 3

טיפול 1 תשאול וטיפול צד בקיו .
טיפול 2 המשך תשאול והמשך טיפול צד בקיו.
טיפול 3 המשך תשאול והמשך טיפול צד בקיו.
טיפול 4 מדווחת על יתר פגיעות בזמן האחרון, "טיקים" בעין. באבחון בטן הורגש גודש בLiv  וחסר ב SP. סובלת מגזים. סובלת מקור באופן יוצא דופן. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי.
 UB18+Liv8, Lu7+Kid6, St36+SP6, CV4, 6, ששת הפרחים, צוואר ובטן.
טיפול 5 חשה שיפור במצב הרוח ובחיוניות ופחות ביקורתית רגישה. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי. צוואר, בטן, ששת הפרחיםUB18+Liv8,  St36+SP6,CV4,6.
טיפול 6 שיפור מבחינה פיזית ורגשית, מתעצבנת פחות, נפגעת פחות, פחות סובלת מסטרס, פחות גזים. מאוד נהנתה מטיפול הצוואר והורגשה הרבה יותר חופשייה בזמן הרוטציות. הביאה יומן תזונה לפיו ישנו עודף בתזונה מקררת ומלחלחת. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי.
UB18+Liv8, Lu7+Kid6, St36+SP6, CV4, 6, ששת הפרחים, צוואר ובטן.
טיפול 7 לאחר ניקוי מיצים: תחושת שריפה בעיניים, סבלה מ PMS שהתבטא בעיקר ברגישות יתר ובכי. קבלה הנחיות תזונה, להימנע מעוררי יצרני ליחה ולחות (מוצרי חלב, קמח לבן), לתגבר תזונה מחזקת טחול (כתום וחמים) ומחזקת דם (חלבון מלא: ביצה, קטניות ודגנים במשולב). רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי.
Kid6+Lu7, Pc6, UB30, 40, גב תחתון.
טיפול 8 צרכה יותר מוצרי חלב מהרגיל והדבר התבטא במחושיי בטן וגזים. כמו כן שיתפה שסובלת מבעיה של התמכרות לקניות. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי.
SP4+Pc6, CV4, 6, Liv8+UB18.
טיפול 9 המשך בשיפור מצב הרוח, יותר נינוחה (נהנתה לשם שינוי ממנוחת בצהרים), עיכול עדיין רגיש. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי.
UB18+Liv8, Lu7+Kid6, St36+SP6, CV4, 6, ששת הפרחים, צוואר ובטן.

טיפול 10 אתמול הסתיים מחזור, וסובלת מעט ממיגרנה. לאורך תקופת הטיפול עוצמת הסימפטומים של הPMS נחלשה. חשה שיפור ביכולת הריכוז, הפחתה בסיוטים, אם כי זוכרת שחולמת. חשה צורך עז במתוק בשעות אחה"צ. חשה שיפור ביכולת השליטה בדחף (שמקורו רגשי) לבצע קניות. רוקינג עדין, במנח פוסטריורי וחיזוק כליות וטחול במנח אנטריורי, UB18+Liv8, Lu7+Kid6, St36+SP6, CV4, 6, ששת הפרחים, צוואר ובטן.

 

סיכום דו"ח מטופלת 3

מטופלת בת כ 38, רווקה, עוסקת בתחום השיווק והמכירות.
תלונה עיקרית: תופעות קדם ווסתיות המתבטאות ברגשות קשים המופיעים בין יומיים שלושה לבין שבוע לפני קבלת הווסת, בעיקר עצבות ללא סיבה נראית לעין, דכדוך ויתר פגיעות. ייתכן אף בכי מועט. לעתים היא גם סובלת מכאבי ראש. המחזור סדיר ונמשך כשלושה ימים. בעבר היה ארוך יותר. הפרשות בהירות מופיעות רק בזמן הביוץ, ואילו קרישים מופיעים ביום השני או השלישי לווסת.
נשימה ועור: קול חלש, ציפורניים מתפצלות, יובש בעור.
עיכול: יציאות: פעם ביומים, בבוקר, לעתים קרובות עם שאריות מזון לא מעוכל, גזים, רגישות לסוגי מזון שונים. בשנתיים האחרונות אובחנה כסובלת מהליקובקטר וטופלה באנטיביוטיקה.
ראש: חניכיים מעט מדממות מדי פעם,"טיקים" בעיניים,טיניטוס .
מערכת מוסקולו-סקלטלית: סובלת מכאבי גב באזור החוליות הלומבריות שכללו הקרנות. כיווץ שרירים בכתפיים, בעורף ובצוואר, וכן מכאבים בברכיים.
אופי ומצב רוח: מפנימה כעס ונוטה להיעלב, במיוחד בסמיכות לקבלת הווסת, נוטה לבכי, ולעתים לפיזור דעת. עוד טוענת לרגישות יתר ולביקורתיות.סובלת באופן מיוחד מקור.
ניתוח לפי שמונת העקרונות:
פנימי, חסר (דם), ועודף (סטגנציה). חומרים: צ´י, דם, יאנג . איברים: כבד, כליות וטחול.
אטיולוגיה וסינדרומים: נטיות אופי והרגלי תזונה שמובילים ל-Liv Bld Xu, כאשר ברקע Liv Qi Stag . כמו כן, נמצא SP Qi def, ו-Kid Qi def.
אסטרטגיה טיפולית: פיזור עדין וחיזוק. כמו כן, נכללו בטיפול פתיחה של הYin Wei והCV. מעת לעת, הוקדש זמן לטיפול במצבים אקוטיים.
יחסי מטפל מטופל: הטיפול נערך כאחת לשבוע-עשרה ימים, ובדרך כלל הראתה מוטיבציה גבוהה בהצלחת הטיפול ומעורבות.
לאורך תקופת הטיפול עוצמת הסימפטומים של הPMS נחלשה. המטופלת חשה שיפור ביכולת הריכוז, הפחתה בסיוטים, חשה שיפור ביכולת השליטה בדחף (שמקורו רגשי) לבצע קניות.

המלצות להמשך: המשך טיפול במגע למען תחזוקה והרגעת הנפש, הקפדה על תזונה לפי ההמלצות שניתנו.

סיכום של כל המטופלות:

לצורך ההתנסות המעשית וכתיבת העבודה טופלו 3 מטופלות בשנות השלושים לחייהן, האחת נשואה עם ילדים והשתים האחרות רווקות. מעניין לציין שבקרב שתי המטופלות בשלהי שנות השלושים לחייהן, התקצר משך ימי הווסת. עוד מן המשותף לשלוש הנשים היו הקפדה על תזונה ומודעות לחשיבותה, כל אישה לפי הבנתה.
שלוש המטופלות ציינו בתלונתן העיקרית תופעות קדם ווסתיות PMS.
תופעות רגשיות כגון רגישות יתר, דכדוך ונטייה להתייפח ו/ או התפרצויות כעס, ותסמינים הגופניים כדוגמת כאבי ראש או סחרחורות.
מצאנו, ששלוש הנשים בהן טיפלנו סבלו מחסר דם הכבד.כמו כן, מעניין היה לראות את הדומיננטיות של הכבד: באחת- פלש הכבד לטחול, באחרת לריאות ,ובאחרונה דומיננטיות של הכבד פגעה בתפקוד הלב. ניכרת הייתה גם פגיעה בתפקוד איברים נוספים המעורבים בייצור הדם כדוגמת הטחול והכליות.
בשנים מן המקרים, בהם אובחן חסר דם כסינדרום בולט- הושם דגש על חיזוק תוך כדי הנעה מועטה. לעומת זאת, האסטרטגיה הטיפולית לטיפול בסטגנציית צ´י כבד בוססה על הנעה ופיזור. לכל המטופלות גם ניתנו הנחיות תזונה בהתאם לאבחנה.
נעשה מעקב אחרי מעגליות המחזור לשם קביעת היחסים בין מידת החיזוק להנעה בכל טיפול. שימוש בנקודות כדוגמת Liv3 ו Pc6 , לחיזוק הדם נעשה שימוש St36+SP6 ,ששת הפרחים ופתיחת מרידיאן אקסטרה צ´ונג. סדרות הטיפולים התבצעו אחת לשבוע במשך 10 מפגשים.
כל המטופלות חשו הטבה. בשנים מן המקרים אף חל שיפור בולט במצב התפקוד. ממצב של חוסר תפקוד בימים שקדמו לקבלת הווסת, התפקוד השתפר למצב בו שגרת חיי היומיום הפכה לכמעט נורמטיבית.

 

סיכום העבודה

הרפואה הקונבנציונאלית מציעה שלושה הסברים לתופעת התסמונת הקדם ווסתית. ההסברים מתמקדים בצד ההורמונאלי, התזונתי או הפסיכולוגי. לתופעה ישנם סימפטומים מרובים המתבטאים במגוון מערכות הגוף השונות, והרפואה המערבית לא מצאה את הסיבה לתופעה. והטיפול הוא באמצעות טיפול תרופתי המוצע כתמיכה ומשפר תפקוד יומיומי.

הרפואה הסינית, מציעה שלוש אטיולוגיות לתסמונת: מתח נפשי, עבודת יתר, עודף פעילות מינית, ותזונה.
מתוך כך הוגדרו חמישה סינדרומים: סטגנציית צ´י כבד, אש וליחה עולים מעלה, חסר דם בכבד, חסר יין בכליות או חסר יאנג בטחול ובכליות.
ראשית עלינו לציין כי אין אפשרות להסיק מסקנות גורפות ממדגם כה קטן אך,מתוך ניסיוננו בתחום הטיפול בתסמונת קדם ווסתית, היינו מציעים לשים לב לנקודות הבאות:
שלוש המטופלות דיווחו על אנמיה בשלב כלשהו במהלך חייהן, הדבר אינו נדיר, שכן נשים מאבדות דם בזמן הדימום הווסתי, ומנקודת מבט סינית, אנמיה פירושה חסר דם. באבחון שנעשה להן, לא הייתה אנמיה אולם לכולן נמצא חסר דם בכבד. שהתבטאו בסימפטומים שאינם קשורים לכבד. למשל : דכדוך, נטייה לפגיעות, במקרים אלו, התסמינים של חסר דם בכבד, דומה לתסמינים של חסר דם בלב.
מעקב אחרי מעגליות המחזור לשם קביעת היחסים בין מידת החיזוק להנעה בכל טיפול, עשויים לסייע רבות בהשגת תוצאות הטיפול המיטביות. סייעה לכך מאוד גם פתיחת מרידיאן הצ´ונג.
במטופל שהאבחנה שלו הינה חסר דם, הטיפול הראשי ביותר הינו הזנה. באמצעות תזונה וצמחים.
כמטפלי שיאצו, לא הוסמכנו לטפל בצמחים. והדגשים התזונתיים שנתנו- היו מינוריים או שכלל לא יושמו על ידי המטופלות. המעניין הוא שעל אף כל זאת, חל שיפור בתפקודן לפני הגעת הווסת. השיפור התבטא בהקלה במצבי הסטרס, בשיפור השינה ובתפקוד הרגשי.

השאלה המרכזית היא באם הטיפול שלנו יופסק, האם תופעת ה PMS תחזור על עצמה. ההערכה שלנו היא שטיפול בתופעת הPMS ללא חיזוק דם, תחזיר את המטופלות לאורך זמן למצבן הקודם. כלומר עד כמה ההישגים שהשגנו בטיפול עמידים לאורך זמן ללא חיזוק דם באמצעות תזונה וצמחים.

בבילוגרפיה
[1]  עבודת מחקר של יסמין דרורי ואסינה ארדר "בדיקת הקשר בין Sublingual vein גדוש לתסמונת ,"PMSאתר תמורות
[2]"מֶ‏רְק - המדריך הרפואי השלם", אתר אינטרנט ערך Premenstrual Syndrome,https://www.merckmanuals.com/professional/sec18/ch244/ch244g.html
[3] Aetna InteliHealth, אתר אינטרנט ערך Premenstrual Syndrome, https://www.intelihealth.com/IH/ihtIH?t=33011&p=~br
[4]ד"ר דנה פלורנטין,כתבה בשם "דגל אדום" באתר קופת חולים כללית,עדכון אחרון 9.4.2008, https://www.clalit.co.il/he-il/women/womens_health/gynob/articles/pms.htm
[5]Mayo clinic,אתר אינטרנט ערך Premenstrual syndrome , https://www.mayoclinic.com/health/premenstrual-syndrome/DS00134/DSECTION=symptoms
[6]  שלזינגר מיכל ,תסמונת קדם וסתית - PMS - pre menstrual syndrome, מתוך: https://www.healthyLiving.co.il/pms.php
[7] Huang Di Nei Jing ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב
[8] "אינדקס המלצות בתזונה לפתולוגיות של הכבד והמרה" מאתר תמורות
[9]איטקין מיה "תסמונת קדם ויסתית לפי הרפואה הסינית", מתוך: https://www.dryang.co.il/Magazine/ArticleSingle.aSpx?artID=787
[10]שון גודמן "אבחון ע"פ החומרים הבסיסים) צ´י ,דם, נוזלי הגוף) אתר קצה המחט,
https://www.connective.org/%D7%90%D7%91%D7%97%D7%95%D7%9F%20%D7%94%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D
[11]"מתח קדם ויסתי" מתוך הספר "תמורות" שיאצו שנה ג´ עמ´ 70-71.
[12]  ההמלצות לקוחות מהתוכנה הממוחשבת בתזונה של גב´  איילת ברנר מן – מרצה בתמורות ע"י הכנסת נתונים ל"חסר דם מעורב בסטגנציה בכבד"
[13]"פיזיולוגיה מערבי", מתוך ספר תמורות – שיאצו שנה ג´- עמ´ 65
[14] גודמן שון ,מרידיאן ה, Chong Mai מתוך האתר" קצה המחט" ,https://connective.org/chong%20mai
[15] "מרידיאן ה"CHONG בתוך ספר תמורות – שיאצו שנה ג´- עמ´ 42
[16] "האיברים הפנימיים ברפואה הסינית"- מאמר 178 באתר תמורות

נספחים

נספח 1

מחזור האישה בראיה מערבית

מחזור האישה נמשך בממוצע 28 ימים. המחזור מחולק לשלוש תקופות: הווסת, שלב השגשוג ושלב האגירה.
שלב השגשוג מתחיל עם תום הווסת ומסתיים 14 יום לפני הווסת הבאה. בשלב זה ההיפופיזה מפרישה FSH שהוא הורמון המשפיע על הזקיקים בשחלות וגורם להם לגדול ולהפריש אסטרוגן. האסטרוגן משפיע על הרירית לאחר הווסת וגורם לה לשגשג.
שלב האגירה מיום ה-14 לפני תחילת הווסת מתחילה ההיפופיזה להפריש LH הגורם לזקיק הגדול ביותר להתבקע ולשחרר את הזקיק. הזקיק הופך לגופיף צהוב המפריש פרוגסטרון. שאר הזקיקים מתנוונים. הפרוגסטרון משפיע על רירית הרחם לאגור חומרי מזון כהכנה לקראת הגעת הביצית המופרית.
שלב הווסת מתחיל ביום הראשון לדימום ומסתיים כארבעה ימים אחר כך. אם הביצית לא הופרתה הגופיף הצהוב מת ורמות הפרוגסטרון יורדות. עקב כך הרירית מתפרקת ומתחיל שלב הווסת.
אם התרחשה הפריה מתפתח עובר בקיר הרחם, העובר התפתח מפריש הורמון בשם HumanChorionicGonadotropin הגורם לגופיף הצהוב להמשיך להפריש פרוגסטרון שהכרחי להמשך בניית הרחם בתקופת ההיריון.[13]
מחזור האישה בראיה סינית
מנקודת מבט סינית, המרידיאנים האחראים על מחזור האישה הם: Liv,CV,Chong. על ה-Liv להיות שופע דם, פתוח, מאפשר זרימה, ללא חסימות. מרידיאן ה-Chong הוא המקור לכל הצ´י והדם בגוף. הוא נקרא "ים הדם" ונקודות ים הדם משתייכות אליו. בעקבות כך יש לו השפעה רבה על הדם של הרחם ועל דם הכבד והלב. הוא מזין את הלב בדם ויין ובכך תומך באספקט הנפשי והפיזי של הלב[14]. אזורי ההשפעה שלו הם: בטן, רחם, חזה, ולב.[15]מרידיאן ה-CV-Ren: מכונה "ערוצי ים היין" שולט ומכוון את כל אנרגיית היין בגוף ומשפיע על מרידיאני היין. מקורו בכליות והוא חשוב ביותר לתפקוד מערכת הרבייה בייחוד אצל נשים. הוא מסדיר ווסת, פוריות, הריון, התעברות, לידה, מנופאוזה.הכבד מאכסן את הדם בעת מנוחה, מנקה ומטהר אותו, מקל על זרימה של צ´י ולפיכך מונע חסימות, שולט על גידים ורצועות ומתבטא בעיניים ובציפורניים.[16]
על פי הרפואה הסינית המחזור החודשי נחלק לארבעה שלבים-
1. שלב הדם (ימים 1-7) זהו פרק הזמן הנורמאלי שבו חל הדימום הווסתי. הרחם המלא בדם מתרוקן במשך שלושה עד חמישה ימים. תהליך יצירת הדם תלוי בכמות ובאיכות הצ´י בגופה של האישה. אם הצ´י חלש, לא תהיה יצירת דם מספקת והדימום הווסתי יהיה דל. אם ישנו מצב של סטגנציה של צ´י, זרימת הדם לא תהיה תקינה ויתכנו קרישי דם. אצל נשים הסובלות מחוסר דם או סטגנציה כרונית, תתכן בשלב זה של המחזור החמרה בסימפטומים כגון: סחרחורות, חולשה, עצירות, עייפות, אינסומניה ועוד.
2. שלב היין (ימים 7-14) בשלב זה הגוף מחדש את מלאי הדם לאחר הדימום הוסתי. רמות גבוהות של יין מעודדות יצירת נוזלים בצוואר הרחם ועליית רמות אסטרוגן, אשר מגיעות לשיאן רגע לפני הביוץ. נשים הסובלות מחוסר יין כרוני יסבלו מתופעות יובש או חום, הפוגעות בזרימה החלקה של צ´י הכבד- שהכרחית לביוץ תקין. במקרים מסוימים כאשר יש בעיה בשלב הזה האישה תחוש כאב או אי נוחות בזמן הביוץ. במקרים חמורים, חוסר יין או סטגנציה של צ´י הכבד יכולים למנוע את תהליך הביוץ. מעבר תקין בין שלב היין לשלב היאנג מתבטא בעליית טמפרטורת הגוף של האישה. עליה תקינה תלויה בכמות מספקת של יין סביב היום הארבעה- עשר ובהפיכתו לשלב היאנג – זהו הביוץ.
3. שלב היאנג (ימים 14-21) השלב השלישי נקרא: "השלב היאנגי". לאחר ביוץ רמות האסטרוגן מתאזנות, רמות הפרוגסטרון עולות, רמות היין יורדות ויוצרות יובש וסגירה של צוואר הרחם, כמות הצ´י עולה בגוף בהדרגה והדם מתחיל להיבנות. במקרה שהתרחשה הפריה בשלב הביוץ, רמות תקינות של צ´י, יין, יאנג ודם יאפשרו השרשה וקליטה של ההיריון.
4. שלב הצ´י (ימים 21-28) זוהי התקופה שלפני הדימום הווסתי. רמות הצ´י והדם אמורות להיות בשיאן. תנועה לא תקינה של צ´י הכבד (סטגנציה) תגרום לתופעות של תסמונת קדם ווסתית כגון כאבי בטן תחתונה, כאבי גב תחתון, אי שקט, עצבנות, נפיחות וכאב בשדיים, בעיות עיכול, כאבי ראש ועוד. הדם והיין ממשיכים להבנות בשלב זה, כדי להזין וללחלח את הכבד ולסייע בתנועה החלקה של הצ´י.
כיומיים- שלושה לפני סיום המחזור, רמות האסטרוגן והפרוגסטרון יורדות בבת אחת. כתוצאה מכך, נוצרת היצרות של כלי הדם ברירית הרחם אשר מורידה את רמות החמצן וההזנה לרירית המעובה – אשר נושרת ויוצרת דימום. רמות היין והיאנג צונחות, בעוד רמות הצ´י והדם עולות. זרימת הדם מיטיבה עם תופעות התסמונת הקדם ווסתית, כיוון שהיא גורמת לשחרור הסטגנציה. אם יש סטאזיס של דם, בזמן הדימום יופיעו כאבים חדים. רמות הצ´י והדם יורדות עם הימשכות הדימום הווסתי. כאשר רמות הצ´י, הדם, היין והיאנג מאוזנות, המחזור סדיר, אין קרישים או כאבים, כמות הדם נורמאלית וצבעו אדום.

המחזור החודשי והווסת של האישה משמשים ברפואה הסינית ככלי אבחוני ומבטאים את מצבה הכללי של האישה. תכיפות המחזור, סדירות ושאר סממנים כמו צבע, כמות, אופי הזרימה ונוכחות או אי נוכחות של קרישי דם- מהווים כלי אבחוני מהותי. דימום תקין נחשב לדימום ללא ריח וקרישי דם שנמשך בין 4 – 6 ימים. לפעמים בתחילת הדימום נוטה צבע הדם להיות חום ומתבהר בהמשך. תופעות שונות לפני ובזמן הווסת, כמו נפיחות קלה בבטן התחתונה ובחזה, אמורות להיות קלות ביותר ולא להשפיע על איכות החיים של האישה. מחזוריות תקינה תומכת בפוריות ובאיכות החיים הכללית של האישה. [17]

נספח 2 [8]

המלצות תזונה לחסר דם בכבד
אסטרטגיית טיפולמזון מחזק ומזין דם ויין, מזון מחזק כבד, מזון חמים ונטרלי, תבלינים חמים ומחממים, מזון שאינו קר, מקרר
להימנעמזון ומשקה קר וקפוא, מזון טרי, חיטה, דוחן,שימוש מוגזם בשמן, חלב ומוצריו, מזון מתועש, חומרים משמרים, צבעי מאכל, חומרי טעם וריח, חומר מייצב, מונוסודיום, וממתיקים מלאכותיים, סוכר לבן ומשקה קל ודייאט, אלכוהול, קפאין
מומלץ:ירקותקישוא, פלפל ירוק, פטריות שמפיניון, לפת, סלרי, כרוב, שעועית ירוקה, קולרבי, גזר, קישוא, סלק, חציל, מלפפון, אצות ים.
פחמימותאורז אדום, אורז בר אורז מתוק, אורז חום, תפוח אדמה, בטטה, שיבולת שועל, שעורה, כוסמת שעועית ירוקה, פולי סויה ומוצריה,עדשים ירוקות, קטניות אדומות ושחורות
סוגי לחם: שיפון, תירס, פריכיות אורז
פירותדובדבן, תות שדה, תפוח עץ, קרמבולה, ליצ´י, פפאיה, ענבים שחורים, צימוקים שחורים תאנים, מנגו, אננס
בשר ודגיםבקר- כבד, כבד עוף, בקר, כבש וכבד כבש, עוף, קורקבן עוף, טחול, כליות, קרפיון, דג לבנון, סרדין, גלטין
מ. חלב, ביצים וסויהטופו, ביצים
שומניםצנוברים, שומשום מלא, חמאה, טחינה, אבוקדו, שקדייה
תבליניםזעפרן, פלפל לבן, נענע, מנטה, כמון, פפריקה, צילי, כורכום, פלפל שחור, חזרת, זרעי חרדל, צנונית, שום, שומר, קינמון, ציפורן, הל, אגוז מוסקט, בזיליקום, ג´ינג´ר טרי ומיובש, חוואיג´, עלה-דפנה, מיורם, עוזרד, זרעי שמיר, זרעי שומשום שחור, גלעין משמש מיובש
מתיקהסוכר חום, מולסה, דבש מלכות
שתייהתה סיני ירוק, תה יסמין, תה עם חלב וזנגביל, תה זרעי שומר, מיץ עשב חיטה, תה סרפד
שיטות בישול:החמצה, הקצפה, שימוש ברוטב תמרי, שימוש במיסו, מוצרי חלב מותססים, בישול בבירה, בישול ביין, בישול בחומץ.