עבודת גמר מעשית הבוחנת את השפעת הטיפול בשיאצו על מטופלים הסובלים מכאבי גב תחתון. העבודה סוקרת את הגורמים והמאפיינים של תופעה שכיחה זו ועוקבת אחר ארבעה מטופלים תוך תיעוד שיטת הטיפול, פירוט המעקבים והערכת הצלחות השיאצו.

מאת: מירי כנען מור וניר בר

חלק גדול מהאוכלוסייה סובל מבעיה אקוטית ו/או כרונית בגב התחתון. בעיה זו מאלצת אותם להתמודד עם סבל וכאב.כאבי הגב התחתון גורמים לאדם הסובל לעוגמת נפש,כאב,אובדן ימי עבודה,צמצום תפקוד,מגבלות תנועה ועוד. כ-85% מכלל האוכלוסייה סבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאבי גב תחתון.

המענה של הרפואה המערבית במקרים רבים הוא מצומצם ותורם בעיקר להפגת כאב באמצעות נטילת תרופות משככות כאב וטיפול פיזיוטרפי קצר מועד.
מרפאות כאב מסייעות ומלמדות את המטופל כיצד לחיות ולהתמודד עם הכאב,הן נחשבות למפלט האחרון והרופאים לרוב מפנים למרפאות אלו לאחר שהמטופל סיגל לעצמו אורח חיים מוגבל.

בחלק של הרפואה המערבית פירטנו את אפיוני הכאב, האבחנה המבדלת ודרכי הטיפול.ברפואה הסינית הראיה היא ראיה הוליסטית המקשרת בין גוף נפש,תזונה,פעילות גופנית מתונה והרפיה ובאורח חיים זה להגיע לתוצאות של שמירה על גוף מתפקד.
התייחסנו לאטיולוגיה לפי הראיה הסינית לכאבי גב תחתון:
פעילות גופנית מאומצת יתר על המידה, פעילות מינית מוגברת, הריון ולידה, חדירת קור ולחות וחסר פעילות גופנית.
מצאנו כי לפי הרפואה הסינית קיימים שלושה סינדרומים שהם הגורמים הנפוצים לכאב גב תחתון:
קור ולחות, סטגנציה צ´י ודם וחולשת כליות.
הרחבת ההתייחסות לאבחנה לפי תיאורית חמשת הפאזות,תיאוריה המדגימה את ההוליסטיות של הפילוסופיה הסינית. מאפשרת לראות כיצד פתולוגיות באיברים שונים יכולים להביא בעקיפין או במישרין לחולשה של הכליות ,שממנה הדרך לכאבי גב תחתון ברורה.
החלק המעשי של עבודה זו כלל:
ניתוח אבחנה מערבית וסינית של ארבעה מטופלים אשר המכנה המשותף הינו כאבי גב תחתון. קביעת אסטרטגיה טיפולית,תהליך עבודה עם כל מטופל בנפרד,סיכום טיפול של כל מטופל בנפרד .סיכום טיפול של ארבעה מטופלים וניתוח המקרים על פי ההנחה שהנחנו כי בכל כאב גב תחתון מעורב בהכרח חולשה של הכליות.בכל ארבעת המטופלים שטופלו מדובר בסינדרומים משותפים למרות השוני בין מטופל למטופל.הבולט בהם בהקשר הגבי הוא חולשת כליות.ידוע כי מטפלים רבים גורסים שבכל כאב גב חבויה חולשה כל שהיא של הכליות.אולי לא ניתן לראותה,אולי היא מתבטאת אך ורק באותו כאב גב תחתון.חולשה זו מספקת קרקע פורייה לפתוגנים ו/או סטגנציות שהופכות את המצב למורכב יותר. זוהי אחת המסקנות החשובות שהגענו אליהן,למרות שמדגם זה אינו מייצג, ראינו בעבודתנו זו בסיס כי חולשה של הכליות תוליד בהכרח כאב גב תחתון.
מאפיין נוסף משותף לכל המטופלים היה סטגנציה של צי´ הכבד.אומנם אין זה נדיר לראות באדם המודרני אבחנה זו ,אך,מעניין לראות אבחנה זו בהקשר של כאב גב תחתון.שילוב הנחיות תזונתיות (עפ´י הסינדרום) ותרגילים לגב התחתון סייעו למטופלים להתמודד עם הכאב.
תרגילים אלו הם מטלות שעל המטופל לבצע בביתו.
מצאנו בעבודתנו כי מטופלים אשר ביצעו התרגילים דרך קבע,רמת השיפור של הכאב וטווח התנועה היו גבוהים יותר.תקציר לעבודת גמר זו נכתב במסגרת המסלול התלת שנתי ברפואה סינית - שיאצו שהוגשה על ידי בוגרי המסלול, מירי כנען מור וניר בר
להורדת עבודת הגמר המלאה: יש ללחוץ כאןלסמינרים ועבודות נוספות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.