במאמר נציג את הדרישות והשלבים השונים בכתיבת עבודות מחקר בתמורות.
החלוקה בין השלבים השונים, הדרישות של כל שלב וגם קבצים לדוגמא שהם מקום טוב להתחיל בו.
אבל קודם, למה זה חשוב?
במסגרת החטיבה האפידמיולוגית ברפואה מערבית ב' נלמד את הדברים הבאים:
- איך לאתר חומר רפואי אמין מרחבי הרשת
איך להפריד בין הפייק והשטויות לעובדות מבוססות מחקרית. זה ישמש אותנו בהמשך גם בחקר עצמאי של מצבים רפואיים של מטופלים שיגיעו אלינו, וגם בהעשרת הידע שלנו ברפואה סינית כשנקרא מאמרים על השפעת נקודות או צמחים סיניים שנחקרים בכלים מערביים. - איך לקרוא מאמר רפואי ולהבין את הסטטיסטיקה שבו
נלמד מושגים בסיסיים בשיטות מחקר שיאפשרו לנו להיות יותר ביקורתיים וספקניים לגבי מה שאנחנו קוראים, ושלא יצליחו לבלבל אותנו עם נתונים חלקיים. - השתתפות בכתיבה של עבודת מחקר
שני הסעיפים הקודמים מתחדדים בעבודה מעשית ותרגול. כתיבה של עבודת מחקר במו ידינו היא הדרך האולטימטיבית לתרגל את הסעיפים הקודמים.
אז איך זה עובד?
כיוון שכתיבה של עבודת מחקר מתחילתה ועד לסופה כרוכה בהשקעה גדולה, פירקנו את המשימה לכמה שלבים (א-ג). על כל שלב עובדת קבוצה של תלמידים, שבסיום עבודתם הם מייצרים את החומרים שעליהם תתבסס עבודתה של הקבוצה הבאה, שתקדם את העבודה עוד שלב. כך עבודות המחקר מחליפות ידיים כמו במירוץ שליחים עד לפירסום המיוחל של המחקר בכתב עת מדעי מוכר.
השלבים השונים של עבודת המחקר
שלב א - מבוא, שיטות, שאלון, תיקוף וקידוד
זוהי ההתחלה של עבודת המחקר. כאן מגדירים מה רוצים לחקור או לבדוק (מבוא), מסבירים איך הולכים לעשות את זה (שיטות), מארגנים את התשתית למחקר (שאלון) ובודקים אם אפשר לחלץ נתונים מעניינים מהנתונים שיאספו בשלב הבא (תיקוף וקידוד). העבודה כולה תאושר לאחר קבלת כל הקבצים המתוארים ואישורם.
שלב א - מבוא
מספר עמודים שנותנים לקורא ידע בסיסי על התופעה אותה אנחנו חוקרים, בראייה משולבת - סינית וגם מערבית - איזה מחקרים פורסמו עליה עד כה ומה נוכל לחדש במחקר שלנו.
לפני שנתחיל לכתוב מבוא:
- כדאי לעבור על הלמידה מרחוק על מושגים באפידמיולוגיה וקריאת מאמרים
- וגם לעבור על עוד באתר על איך לכתוב מבוא
שלב א - שיטות
מספר פסקאות שמתארות איך ביצענו את המחקר. המטרה העיקרית היא לאפשר לאחרים לחזור על אותם צעדים ובשאיפה לשחזר את אותן התוצאות. מטרה נוספת היא להראות לקורא שננקטו צעדים כדי לדייק את התוצאות ולמנוע מצבים של הטיה כזו או אחרת. זו אחת הדרכים לחזק את בטחונו של הקורא בתוקף שיש למאמר ובתוצאותיו.
שלב א - שאלון
השאלון הוא הכלי השימושי והפשוט ביותר בו אנחנו משתמשים בתמורות לעבודות המחקר שלנו.
דרך קידוד השאלון (בהמשך) אנחנו יכולים לקבל מדדים כמותיים שיכולים לכוון אותנו לאבחנה סינית דומיננטית - אחת או יותר. מהצד השני, קבוצת שאלות אחרת בשאלון יכולה לכמת לנו את התופעה אותה אנחנו רוצים לחקור. על שני המדדים הכמותיים האלה אנחנו יכולים לעשות אנליזות סטטיסטיות ולבדוק אם האחד משפיע על השני.
גודל המדגם (למעלה משלושים נבדקים) והתיקוף (בהמשך) שאנחנו עורכים לו, הופכים את השאלון לכלי שיכול להביא תוצאות משמעותיות סטטיסטית.
לפני שמתחילים לכתוב שאלון:
- כדאי לעבור על הלמידה מרחוק על בניית שאלון מחקר
- וגם לעבור על עוד מידע ודוגמאות של שאלונים
שלב א - קידוד
זה בעצם התרגום של התשובות המילוליות שנתנו לכם בשאלון (כן/לא, אישה/גבר, פעם ביום, פעם בשבוע) למספרים שאפשר לעשות עליהם ניתוחים סטטיסטיים. זה יותר מורכב ממה שזה נשמע ולכן נרחיב על זה כאן (בעמוד שייכתב לצורך זה).
שלב א - תיקוף
לפני שמפיצים את השאלון שהכנו לאוכלוסייה מדגמית חשוב לנסות להריץ אותו על קבוצה קטנה מכמה סיבות:
- לבדוק אם בשאלון אנחנו מקבלים תשובות מספקות, ממש כאילו עשינו תשאול מלא.
לבדוק שאנחנו מגיעים לאותן מסקנות אבחנתיות מבדיקה של השאלון ומניתוח של תשאול מלא. - לאסוף משובים מהנדגמים שיגידו איך הייתה להם חווית המילוי, אם למשל היה ארוך מדי, או לא הבינו שאלות מסוימות.
- להריץ על מעט נתונים בדיקות סטטיסטיות ולראות שאלה נתונים שאפשר לעבוד איתם כשמספר הנדגמים יגדל.
עוד פרטים על איך עושים תיקוף אפשר לקבל פה.
שלב ב - תיקון השאלון, חלוקתו לנדגמים, איסוף וניתוח התוצאות ודיון
בשלב זה עוברים על הקבצים שנאספו בשלב א ועובדים על פיהם, ומבצעים להם תיקונים או השלמות אם נדרשים כאלה.
בכדי לאשר את העבודה עליכם לעשות את הדברים הבאים:
- תיקון השאלון - בודקים אם לצוות הקודם היו הערות לגבי השאלון ושינויים שהמליצו להכניס או מסקנות מהתיקוף, ומתקנים בהתאם.
משפרים גם את המבוא, למשל על ידי עדכון ו/או הוספת מידע מתוך מאמרים עדכניים, בוחנים מחדש את השיטות ומשלימים פרטים שהיו חסרים בשלב א. - חלוקת שאלונים לנדגמים - אחרי אישור התיקונים לשאלון אפשר לשלוח אותו לנדגמים רבים ככל האפשר. המספר המינימלי הוא 30 נדגמים ועוד 30 בקבוצת ביקורת, אבל רצוי לבדוק אם הסטטיסטיקאית שלנו מה המספר הרצוי לעבודה זו וכמה לדגום מכל סוג אם מדובר ביותר מאוכלוסייה אחת (למשל חולים ובריאים, נשים וגברים).
יש לעבור על פרק השיטות שכתבו בשלב א ולראות אם יש שם הנחיות מיוחדות לחלוקת השאלונים. - איסוף וניתוח התוצאות - אחרי קבלת התוצאות מהנדגמים, מזינים אותם לקובץ אקסל בפורמט שיפורט בהמשך, ושולחים אותם לסטטיסטיקאית שלנו לניתוח.
היא תחזיר לכם מידע אודות הקשרים בין מדדים שונים שרצינו לברר בשאלות המחקר בשלב הקידוד (למשל האם קיים קשר בין חסר דם לדיכאון) ואת מידת המובהקות של נתונים אלו.
את התוצאות האלה נתאר בקובץ וורד ונציג בצורה מתאימה, מילולית וגם בעזרת גרפים ו/או טבלאות. - דיון - פרק הדיון במאמרים לוקח את התוצאות ומנסה להפיק מהן לקחים ולהסביר אותן מדעית, ובמקביל להדגיש את ההקשרים לרפואה מערבית ולרפואה הסינית.
שלב ג - הגשת המאמר לפרסום בכתב עת מדעי
עבור דוברי אנגלית ובעלי רקע אקדמי, אנחנו מציעים אופציה של לקיחת עבודה מלאה בעברית - אחרי שלב ב - והגשתה לפרסום בכתב עת מדעי.
זאת לא עבודה של תרגום עברית-אנגלית בלבד, יש כאן צורך גם לתרגם עבודה לפורמט הנדרש מכתבי העת, וגם להתאים לשפה המדעית, להשלים חוסרים ולעבוד מול כתבי העת על כל דרישותיהם למסמכים כאלה ואחרים.
העבודה תאושר לפי התנאים הבאים:
- אם המאמר מתקבל - נפלא!
- אם יש בקשות לתיקונים לפני הפרסום - העבודה תהיה מאושרת אחרי שהעיתון יאשר שאין יותר תיקונים ושהמאמר יפורסם.
- אם המאמר נדחה - צריך להגיש אותו לעוד עיתון אחד נוסף.
- אם העיתון הנוסף קיבל את המאמר - נפלא! העבודה מאושרת לאחר התיקונים הנדרשים כנ"ל.
- אם גם העיתון הנוסף דחה את המאמר - עדיין העבודה מאושרת.
חזרה למאמר על נהלי כתיבת עבודות ומאמרים
למידע נוסף:
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד