במאמר זה נסביר איך עושים תיקוף לשאלון שהכנו כחלק מעבודת המחקר בתמורות ובכלל. 

למה זה חשוב?

כשאנחנו יוצרים את השאלון, המטרה היא לאסוף נתונים על הרבה מאוד אנשים בצורה פשוטה, כדי שנוכל לנתח אותם ולמצוא הקשרים ביניהם. כדי שלהקשרים האלה יהיה תוקף, צריך לבדוק שהשאלות בשאלון הן שוות ערך לתשאול מלא כמו שאנחנו עושים בקליניקה.

בשאלון בדרך כלל יהיו שאלות שבודקות את חומרת הפתולוגיה הרפואית (בעיית עור, שלשול או כל תופעה אותה אנחנו חוקרים) מצד אחד, ומצד שני שאלות שמנסות לברר נוכחות פתולוגיה סינית כלשהי (למשל סטגנציה בכבד או חום בקיבה שאנחנו חושדים שיש להם קשר לבעיה הרפואית שנבדקת).

המטרה בתיקוף היא להשוות בין המסקנות שאנחנו מפיקים משאלון שממולא עצמאית, לתשאול מלא שנעשה פנים מול פנים עם מטפל. נרצה לראות אותה אבחנה ואותה הערכה של חומרת הבעיה בשתי השיטות.

אז איך זה עובד?

כדי לעשות את זה בצורה נקייה מהטיות, אחד מחברי הקבוצה יהיה אחראי לבדוק את השאלון ולהסיק ממנו מסקנות, ואחר יעשה את התשאול המלא על אותו נדגם. לא חובה, אבל אם קיים חבר שלישי בקבוצה, הוא יכול לקחת על עצמו את ניתוח התשאול והסקת המסקנות ממנו וכך תהיה הפרדה מוחלטת בין מקורות המידע על אותו נדגם. אם אין - החבר השני יכול לעשות גם את זה.

צריך לעשות דגימה כזו לחמישה נשאלים לפחות כדי לתת תוקף לשאלון. זו גם הזדמנות מצוינת לקבל משובים על השאלון עצמו, אם לא ארוך מדי, אם כל השאלות ברורות, וכן הלאה. זה יאפשר לקבוצה הבאה שתריץ את השאלון למדגם הרחב לעשות מקצה שיפורים.

את כל השאלונים והתשאולים צריך לשמור כדי שנוכל להציג אותם כהוכחה לתוקף של השאלונים.

גם פה, כמו גם בשאלונים שנשלח למדגם של המחקר, נפריד בין הפרטים האישיים של הנשאלים, לבין התשובות שלהם לשאלון. כל נשאל יקבל מספר קוד שישמש אותו גם בשאלון וגם בתשאול. ככה נשמור על פרטיותם במחקר כמתחייב.

תיעוד - לא פחות חשוב!

את כל התשאולים המנותחים עם האבחנות והשאלונים שומרים כקבצים (וורד, תצלומים - jpg או סריקות - PDF), כך שיוכלו להוות עדות לתהליך המחקר התקין שעשינו.

חזרה למאמר על כתיבת עבודות מחקר בתמורות

חזרה למאמר על נהלי כתיבת עבודות ומאמרים

למידע נוסף:
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד