מאמר המתייחס לבעיות נפוצות במהלך ההריון כמו בחילות בהריון, צרבת, מצבי רוח ודיכאון, דימום, כאבי בטן, כאבי גב, יתר לחץ דם, הפלה, החמרה של מחלות קיימות כמו סינוסיטיס, מצבי חסר דם וחסר צ'י בהריון, הכנת האישה לקראת הלידה וההנקה ועוד.

מאת: תמורות

שאלות נפוצות / נשים – בעיות במהלך ההריון

רשימת השאלות:
(לחץ על השאלה כדי להגיע לתשובה).

1. מהן הסיבות האפשריות להתכווצויות רחם במהלך ההריון?
2. אני סובלת מדיכאון וחולשה לאחר לידה. מה יכולה הרפואה הסינית להציע לי?
3. האם יש מקום לשלב טיפול סיני בדלקת מפרקים במהלך ההריון?
4. האם ישנה דרך לזרז לידה בעזרת הרפואה הסינית?
5. מהן הסיבות להופעת צרבת בזמן ההיריון והאם ניתן לשלב טיפול סיני להקלה?
6. אני בהריון והופיע לי שלשול. מה כדאי לעשות?
7. אני בהריון והתחיל אצלי דימום. מה לעשות?
8. אשתי סובלת מכאבי בטן בחודש החמישי להריונה. הכאבים מגברים בעמידה ובהליכה. מה ניתן לעשות?
9. מהי אפיפיזיוטומיה והאם היא חיונית?
10. האם לסייע לידידה שמעונינת לבצע הפלה בכלים של רפואה סינית?
11. האם ניתן לזרז לידה בכלים של רפואה סינית? יצוין כי מדובר באישה הסובלת מנטייה ליתר לחץ דם.
12. עברתי בעבר ניתוח קיסרי שהסתבך בגלל זיהום. כמו כן, משקל העובר גדול. האם ניתן לבצע זירוז לידה בעזרת הרפואה הסינית?
13. הסינוסיטיס החמיר לי בתקופת ההריון. האם קיימת מניעה לשלב טיפול סיני או מערבי?
14. שמעתי שניתן להפוך את העובר לפני לידתו בעזרת דיקור סיני. האם זה נכון?
15. מה ניתן לעשות במקרה של נפיחות בקרסול בזמן ההריון?
16. למה כל כך חם לי בזמן ההריון?
17. המטופלת שלי סובלת מתחושות חום במהלך ההריון ומהזעות לילה. האם עלי לחזק לה את היין?
18. אני סובלת מגרד בנרתיק בתקופת ההריון. אני חוששת ממשחה שהמליץ הרופא, האם קיים משהו טבעי שעשוי לעזור?
19. כיצד נתן לעזור למישהי עם בעיית חוסר מספק של חלב להנקה?
20. האם יש לטפל בכל מחיר במצב חסר דם בהריון?
21. למטופלת שלי, חודש תשיעי להריונה, סחרחורות, חולשה ויובש בשפתיים. כמו כן יש לה גם סימני חסר צ´י. האם לנקוט בטיפול מידי או להמתין לאחר הלידה?

לשאלות נוספות בנושאים נוספים בתחום הנשים, אנא בחר/י נושא:
בעיות מחזור / ווסת
פוריות וכניסה להריון
בעיות לאחר לידה
גיל המעבר

שאלה

תשובה
חזרה לרשימת השאלות

בעיות במהלך ההריון

1. מהן הסיבות האפשריות להתכווצויות רחם במהלך ההריון?

התפיסה הסינית מניחה שהתכווצויות עלולות להיגרם על רקע מספר רב של אפשרויות, ולהלן אחדות מהן:

* חסר וקור - חדירת קור בעיקר בחודש השישי או שביעי להריון.
כאבי קור, בצקת בפנים, שלשולים. לשון עם חיפוי לבן, דביק או דק. דופק עמוק וחלש.

* חסר צ´י - כאבים בבטן ובגב תחתון, חולשה, חיוורון, קוצר נשימה, תאבון לקוי. לשון חיוורת ורפוסה עם חיפוי דק לבן. דופק חלש ורחב.

* סטגנציה של מזון בגלל רוח קרה - כאב באפיגסטריום, תאבון מופחת, רגורגיטציות, נפיחות באפיגסטריום, עצירות או שלשולים עם ריח דוחה, כאבי מפרקים, כאבי ראש כבד ועמום. לשון עם חיפוי לבן ודביק.

* סטגנצית צ´י (ואש) - כאבי בטן תחתונה, נוקשות בשרירי הבטן, דיכאון, סומק בפנים, כאבי ראש, איריטביליות, טעם מר בפה, צמא, עצירות, שתן כהה, אי שקט של העובר. לשון עם חיפוי דק ודביק או דק וצהוב.

* חסר בשל חום בדם - פנים סמוקות, צמא, כאבי גב תחתון, סימני חום בדם. דופק רחב וריק.

* חסר דם – פנים חיוורות, סחרחורות, יובש בפה, שיער יבש ומתפצל, לשון חיוורת חסרת חיפוי.

הסיבה השכיחה יותר היא האחרונה שמשמעותה אינו בהכרח אנמיה אלא סימנים הנראים כמו חסר דם. היא קלה יחסית לטיפול גם בזמן ההריון ותמיד רצוי לתקן אותה. גם הסיכון לטפל בה נמוך כיוון שעיקר ההתערבות היא תזונתית. מכל מקום, קודם כל יש לערוך בירור יסודי אצל גינקולוג שיבדוק שאין בהתכווצויות בכדי לסכן את ההריון. לאור ניסיון עבר עדיף לפנות למטפל מוסמך בתחום הרפואה הסינית שיעשה לך אבחנה וטיפול. הבעיה היא שמעטים ישושו לעשות טיפול שיש בו סיכון מדיקו-לגלי (הסתבכות בתביעה משפטית על רקע אי הצלחה למשל). מכל מקום, ייתכן שיש שמנים שעשויים להרגיע אבל גם כאן צריך להתייעץ עם משהו מתחום הארומטרפיה (שזה לא בפורום הנוכחי), כיוון שלא מעט שמנים אסורים לנשים בהריון.
בהצלחה רבה.

חזרה לרשימת השאלות

2. אני סובלת מדיכאון וחולשה לאחר לידה. מה יכולה הרפואה הסינית להציע לי?

לאחר לידה יש החלשה של אנרגית הדם , לפי הרפואה הסינית. צריך תזונה לחיזוק דם . מומלץ לפנות לתזונאי שעוסק ברפואה סינית. ייתכן שתקבלי גם המלצה לפורמולת צמחים לאחר לידה. בגלל הדכדוך והחולשה, חבל על כל יום. אפשר לבחור מטפל/ת בעזרת מדריך המטפלים של האתר, כי באמת הנושא לא מסובך וכאמור, חבל על הזמן.

חזרה לרשימת השאלות

3. האם יש מקום לשלב טיפול סיני בדלקת מפרקים במהלך ההריון?

אם דלקת הפרקים שלך מוטבת בזמן הריון, זה מרמז שהבעיה מקורה בחסר יין (אם המושגים אינם ברורים ניתן לפנות לכל אחד מן האתרים בעברית ולהתעדכן). הריון הוא מצב מאוד ייני ולכן משפר זמנית את הבעיה. אבל לא מומלץ להיות בהריון לנצח, זה יכול להחליש במשך הזמן את הצ´י (האנרגיה) ולהתבטא בעייפות למשל.לאחר ההריון מומלץ לחזור לטיפול יותר אינטנסיבי, לוודא התאמה מחדש של הצמחים, ולהוסיף דיקור או שיאצו כטיפול תומך. הבעיה כרונית ולא הייתי מדבר על ריפוי אלא על הבאה למצב יותר מאוזן שמאפשר איכות חיים טובה למרות זאת.

חזרה לרשימת השאלות

4. האם ישנה דרך לזרז לידה בעזרת הרפואה הסינית?

התהליך קל ובד´כ כמעט כל מטפל בדיקור יודע לעשות זאת. גם שיאצו עשוי לעזור, אבל האפקט יותר חלש (אם כי יותר נעים).
למה לא שילוב רפואה קונוונציונלית? פיטוצין שמשמש לזירוז לידה ברפואה הקונוונציונלית הוא חומר טבעי המופרש בדרך נורמאלית בתוך הגוף. הוא גורם לזירוז כיווץ הרחם. שיטה לגרות הפרשה טבעית שלו בגוף זה גירוי (צביטות קלות) בפטמות. כך ההורמון מופרש ומזרז את התהליך. כאן דווקא, לא צריך מטפל חוץ והבעל יכול לעזור...

חזרה לרשימת השאלות

5. מהן הסיבות להופעת צרבת בזמן ההיריון והאם ניתן לשלב טיפול סיני להקלה?

צרבת מופיע לרוב בעקבות רפלוקס, כלומר עליה של חומצות קיבה אל הוושט. תופעה זו יכולה להתרחש על רקע מספר גורמים:
הפרעה בסוגר התחתון של הוושט (בין הוושט לקיבה) ועליית תוכן קיבה.
חסר בייצור הורמון הגסטרין.
ניתוח קודם באזור.
הרניה (גלישת איבר למקום של איבר אחר) סרעפתית.
סקלרודרמה (מחלה שבה הגוף פוגע בעצמו)
גורמים חיצוניים כמו אלכוהול ועישון.
הריון יכול לגרום לצרבת בגלל הלחץ התוך בטני המוגבר ואולי גם בשל השפעה הורמונאלית הפועלת על הסוגר התחתון של הוושט.
הסימנים כוללים כאב, צריבה ובחילות. האבחנה לרוב נעשית מסיפור המקרה, אך במצבים כרוניים וקשים מבצעים מספר בדיקות, חלקן פולשניות, לבדיקת מיקום ומצב הוושט.

הטיפול כולל נוגדי חומצה (מאלוק, סיליין ג´ייל, גסטרו וכו´).
תרופות כמו מתוכלופראמיד המגדילות את לחץ הסוגר התחתון של הוושט ומעלה את קצב התרוקנות הקיבה.
הורדת משקל, שיטה שלעתים רבות נחשבת ליעילה ביותר.
הימנעות מאלכוהול ועישון.
הרמת הראש והחזה (תמיכה על ידי כריות) בעת השינה.

ולעניין ההריון. יש להניח שקודם להריון לא סבלת מהתופעה (שאם לא כן היית מציינת זאת). ולכן יש לקוות שאחרי ההריון התופעה תעלם. במידה שאין הדבר כך, יהיה צורך בירור יותר מקיף וטיפול סיני אינטנסיבי, למשל.
אלא שבינתיים, בשל ההריון, קיימות מספר בעיות בטפול הסיני. צרבת יכולה להיות בגלל התמרדות צ´י (אנרגית) הקיבה או הפרעה של אנרגית הכבד למערכת העיכול. אילו הן הסיבות היותר שכיחות אך קיימות סיבות נוספות שיש לשלול אותן. הטיפול בבעיות אילו לא תמיד הולך עין בעין עם ההריון ולפעמים מומלץ לנקוט בשיטות מתונות עד סוף ההריון.
השיטות אינן נבדלות מאילו שמומלצות ברפואה המערבית: שכיבה עם הגבהה, הימנעות מעישון ואלכוהול (רחמא ליצנן, בהריון?).
במקום צמחים אני ממליץ דווקא על שימוש בתרופות נוגדות חומצה. יש להתייעץ עם הרופא מה מותר בהריון. אילו שמותרות אינן משפיעות על העובר ואינן עוברות דרך השליה.
אם מדובר בהריון שני, ומדובר בהריון שאינו בסיכון ואין בעיות נוספות, ניתן לשלב דיקור מתון לסיוע בבעיה.

חזרה לרשימת השאלות

6. אני בהריון והופיע לי שלשול. מה כדאי לעשות?

השאלה הראשונה היא ממה נגרם השלשול. האם הוא המשך של נטייה כרונית הקיימת לפני ההריון? ואז הטיפול צריך להיות יותר ממוקד ועם אבחנה יותר ספציפית.
האם הוא תולדה של זיהום, כמו שכל אדם חוטף שלשול גם אישה בהריון יכולה לעבור זאת (למרות שלרוב מדובר בעצירות דווקא). אם כך, מומלץ לאכול דייסת אורז לבן שבושל זמן רב (עד מים) או דייסת אורז או קוואקר שנאפתה בתנור בחום נמוך מספר שעות. יש להוסיף זאת לתפריט מספר פעמים ביום.
האם הבעיה מתקשרת למצב ההריוני ולא למצב אחר? זו תופעה אפשרית מנקודת ריאות סינית, שכן ההריון מתבטא כמצב ליחתי. אמנם לרוב מדובר בתופעה המתבטאת בעצירות, אך ידוע שאפשרי גם מצב הפוך. כאן רצוי להתייעץ עם תזונאי כדי לצמצם מזון ליחתי. מומלץ להרבות בדגנים, למעט בפירות, ולאכול את הירקות לא כסלט טרי אלא כמזון ´מוקפץ´ בסגנון הסיני.
בנוסף, חשוב, ואפילו מאוד מאוד חשוב - תוספי מזון על פי המומלץ על ידי הגינקולוג שלך. תוספים כאילו נמצאים בשוק בוריאציות שונות וכולן מאוד טובות. אגב, תופעת הלוואי של רבות מהן היא עצירות, בשל הברזל שהן מכילות.
אם עדיין יש שאלות, אל תהססי לשאול. לא רצוי להזניח זאת.

חזרה לרשימת השאלות

7. אני בהריון והתחיל אצלי דימום. מה לעשות?

כיוון שנושא הדימום בזמן הריון יכול להיות מ´שום דבר´ ועד בעיה גדולה, החשוב מכל הוא לשמוע קודם כל את חוות דעת הרופא. מה הסיבה הנראית לעין והאם מומלץ להיכנס לשמירה?
לאחר אבחנה ניתן יהיה להגדיר את תרומתה של הרפואה הסינית לעניין.
ועוד - קיימים טיפולים מפורטים לסוגיה זו, אלא שחלק מהם כוללים שיטות טיפול שבנסיבות הקיימות בישראל, עלולות להיחשב כבעייתיות, וזאת משום שאם חלילה יתחולל סיבוך, גם אם הוא לא יהיה קשור לטיפול, הרי שהרפואה הקונוונציונלית עלולה להאשים את המטפל הסיני.
לכן רבים נרתעים מסוג זה של טיפול.
כאמור, אם הבעיה תוגדר, אוכל לפרט יותר.
בברכה ובהצלחה

חזרה לרשימת השאלות

8. אשתי סובלת מכאבי בטן בחודש החמישי להריונה. הכאבים מגברים בעמידה ובהליכה. מה ניתן לעשות?

תופעת כאבי הבטן במהלך ההריון באמת אינה נדירה, ולאחר שלילת כל גורם מערבי (הכולל כאבי בטן על רקע הריוני או כאבי בטן שאינם קשורים לבעיות ההריון). לטובת כל המתעניינים בנושא אני מפרט את כל הסיבות המקובלות לכאבי בטן בזמן הריון. כמובן שהדברים אינם חייבים לבוא בעוצמה ועם שלל הסימנים להלן. בכל אופן, ניתן לחשוב על הגורמים הבאים:

* חסר וקור - חדירת קור בעיקר בחודש השישי או שביעי להריון על רקע חוסר אנרגיה (צ´י) בגוף. התופעה מתבטאת בכאבים המוחמרים בקור, בצקת בפנים, נטייה שלשולים. לשון עם חיפוי לבן, דביק או דק. במקרה זה יש להקפיד על תזונה מחממת ומחזקת דם. לעתים יש לשלב גם צמחי מרפא ומוקסה (שיטת חימום) אשר יעשו בידיים מקצועיות בלבד..

* חסר צ´י - תופעה המתחילה בעיקר בחודש השני או השלישי ומתאפיינת בכאבים בבטן ובגב תחתון, חולשה, חיוורון, קוצר נשימה, תאבון לקוי. לשון חיוורת ורפוסה עם חיפוי דק לבן. במקרה זה יש לחזק את הצ´י. חיזוק הצ´י נעשה בערת תזונה מחזקת ובמצבים קשים במיוחד צמחי מרפא. כעקרון, לא מתלהבים להתחיל עם חיזוק צ´י במהלך ההריון ומסתפקים בהקלה על הבעיה בלבד. תרגילי נשימה עשויים לסייע וטיפול שיאצו ע´י אדם מיומן שעבר הכשרה לטיפול בהריון יכולים גם הם להועיל (במגבלות רבות).

* סטגנציה של מזון בגלל חדירת קור חיצוני - סטגנציה פירושה היתקעות. הקור יכול לחדור עם מזון מקרר או תופעות מזג אוויר. התופעה תתבטא בכאב ונפיחות ברום הבטן, תאבון מופחת, צרבות, עצירות או שלשול עם ריח דוחה, כאבי מפרקים, כאבי ראש כבד ועמום. לשון עם חיפוי לבן ודביק. מאחר שמדובר בתופעה זמנית (משהו כמו הצטננות) ניתן להקל על הבעיה ע´י צמחי מרפא מחממים או פשוט מנוחה ושתיית מרקים חמים.

* סטגנצית צ´י - כלומר היתקעות של אנרגיה. זו תופעה שממשיכה את עצמה מלפני ההריון ורק מחמירה בזמן שלו. כאבי בטן תחתונה, נוקשות בשרירי הבטן, דיכאון, סומק בפנים, כאבי ראש, אי שקט, טעם מר בפה, צמא, עצירות, שתן כהה, אי שקט של העובר. לשון עם חיפוי דק ודביק או דק וצהוב. הטיפול כאן בעייתי כיוון שפתיחת הסטגנציה בעזרת צמחים עלולה להזיק להריון עצמו.

* טראומה בשל זעזוע או נפילה - יכול לגרום למצוקה עוברית, הפסקת תנועות העובר ואפילו הפסקת דופק העובר. כמובן שאז מדובר בטראומה ולכן הטיפול יהיה קונוונציונלי בלבד.

מן הדברים האמורים נראה שהמתאים לך ביותר היא תופעת חסר הצ´י. כלומר מלכתחילה אין לך מספיק אנרגיה (צ´י) ואז, כשאת מבצעת פעילות גופנית כלשהי, ואפילו קלה, המערכת נשארת מותשת בגלל ניצול מעט הצ´י שעוד יש ומגיבה בכאב (שמשמעותו ניסיון של הגוף להפסיק עם הפעילות הגופנית ולצמצם את אובדן הצ´י).
בגלל שאנו לא אוהבים לטפל בחיזוק צ´י במהלך ההריון מומלץ להרבות בתרגילי נשימה ותרגילי יוגה במינון מתון. דברים אילו ניתן למצוא בכל מסגרת ללימוד התעמלות הריונית (והעיקר - מאוד מתון). אם את כבר בחודש החמישי אני מציע לנסות להסתפק בזה ולא לפנות לשיטות טיפול אחרות לפני החודש השביעי. לקראת הסוף ניתן להעיז יותר ולקבל שיאצו והעיקר, לזכור שהתופעה כנראה הייתה חבויה ברמה האנרגטית עוד לפני ההריון ולכן כדאי לטפל בה אחריו. בהצלחה.

חזרה לרשימת השאלות

9. מהי אפיפיזיוטומיה והאם היא חיונית?

חתך בלידה (אפיפיזיוטומיה) הוא חלק הנחשב כטבעי בלידה המודרנית ומסייע מאוד להליך התקין שלה, מצמצם לחצים על ראש העובר ומונע נזקים לאם. עם זאת, לא תמיד ההחלמה שם מספיקה. לעתים, לא שכיחות, הצלקת לא החלימה. יש לשלול קודם כל דלקת מקומית (או גורם אחר), וזאת בעזרת גינקולוג. ייתכן שטיפול משחתי מקומי עשוי לפתור את הבעיה במהירות.
ואם לא - הטיפולים המקובלים ברפואה סינית מתייחסים לריפוי צלקת. הם כוללים מגנטים, דיקור ולפעמים צמחים. להערכתי, מטפלים מתחום הרפואה הסינית המתמצאים גם ברפואה יפאנית יוכלו לסייע יותר.

חזרה לרשימת השאלות

10. האם לסייע לידידה שמעונינת לבצע הפלה בכלים של רפואה סינית?

קודם כל אני שמח על הדיון שהתעורר , גם אם לא תמיד היה רלבנטי לרפואה הסינית עצמה. אנחנו לא חיים בבועה והיום שאלות אתיות של מטפלים ברפואה סינית מתקשרות להוויית החיים היום יומית שלנו. אין ספק שדיון פילוסופי יכול להניב הרבה יותר דעות וחילוקי דעות מאשר תשובה לשאלה קלינית, מה גם שמעניין להכיר את הדעות של חלק מהמשתתפים הקבועים כאן.

ולעניין הדיון שהתחיל:
הפלות היו והינן מקובלות בסין. הפרוצדורה נעשית או בדרך הקונוונציונלית או הסינית או שילוב של שתיהן. במקרה של שימוש בשיטה המסורתית מקובל להחדיר לנרתיק שורש טריכוזנטיס מעובד למשך 24 שעות ובשילוב עם צמחים ודיקור זה עושה את ה´עבודה´. אלא שהתחושות אינן נעימות המצב מדומה לצירים טרום לידה. במידה מסוימת הטיפול מחקה את הגלולה הצרפתית של ´היום שאחרי´ p486 . מבחינת סיכונים , לא ידועים לי סיכונים לאם ו/או לעובר (במידה שזה לא הצליח) אבל יתכן שיש כיוון שאני לא קראתי מחקרים בתחום.
אם מנסים טיפול שמהווה התווית נגד על פי הרפואה הסינית להריון, ברוב המקרים לא נשיג הפלה גם אם מאוד נרצה. התוויות הנגד נועדו למנוע מצב שבו הריון ´חלש´ כלומר בסיכון, יסתיים מוקדם יותר. טיפול אפילו לא נכון לאישה בריאה שמצבה מאוד מאוזן לא ´ינפיק´ את הכוונה.
זה מבחינה רפואית. עכשיו מבחינה חוקית. אני בטוח שהביטוח לא יכסה תביעות ושיש כאן עברה פלילית על החוק לפי חוק ההפלות במדינת ישראל.
כמו כן טיפול בקטינה בעייתי בפני עצמו. כאן החוק בא לעזרתן ויש מקומות המאפשרים ייעוץ ללא שיתוף ההורים. אבל מדובר במקומות ממוסדים וחוקיים שמנוהלים על ידי מסגרות של עובדים סוציאליים, רופאים ופסיכולוגיים. כדאי מאוד לפנות לשם במקרים כאילו.
אפוא כן הייתי מתערב? אם הבחורה בצעה הפלה הייתי נותן לה טיפול לחיזוק דם לאחר האירוע כדי להחזיר אותה מהר ככל האפשר לאיזון.
וכמובן נותן המון אמפטיה למצוקה שלה בין אם אני מסכים להפלות ובין אם לא.
ולגבי העניין המוסרי, (אי אפשר בלעדיו כנראה). דעותיי לגבי הפלות ידועה לרבים ולא רוצה לנצל את מעמדי כאן לקידום דעות אילו. אבל אני רוצה להציג פאן נוסף, מבהיל ככל שיהיה שאיש לא העלה אותו.
אם עובר חי מגיל מאוד צעיר (וכנראה שזה כך), הרי שעל פי גרסאות מסוימות מדובר ברצח (ברפואה יקראו לזה המתה). זה מעלה את הדיון של המתות חסד (רצח מתוך רחמים בשם הפחות נוח של העניין). כך שהדיון מסתעף גם לכיוון נוסף. כמובן בתנאי שה´אם´ הזה מתקבל. זהו, כמובן שלא הבעתי דעתי לגבי המתות חסד – בעד או נגד – אבל זה נושא לגמרי לא סיני (שאין לי בכלל התנגדות שיופיע כאן).

חזרה לרשימת השאלות

11. האם ניתן לזרז לידה בכלים של רפואה סינית? יצוין כי מדובר באישה הסובלת מנטייה ליתר לחץ דם.

אכן, הרפואה הסינית מציעה טיפול לזירוז לידה. הטיפול כולל דיקור באותן נקודות שנחשבות להתוויות נגד (האסורות) בתקופת ההריון. כל אקופונקטוריסט יכול לבצע אותן וזה לא ממש מסובך. מספר טיפולים עוקבים מדי יום למשך 2--30 דקות עשויים להספיק.
לגבי האפשרות שלחץ הדם יעלה כתוצאה מהדיקור, האפשרות קיימת, אך ניתן לצמצם את הסיכון שלה ע´י מתן טיפול המוריד לחץ דם בו זמנית. חלק מהנקודות אפילו משותפות לאילו שממילה נשתמש.
מכל מקום מעקב רופא ולחץ דם חשובים ואין לעקב את ההחלטה ללדת בזמן מסוים אם הטיפול הסיני לא מצליח.

חזרה לרשימת השאלות

12. עברתי בעבר ניתוח קיסרי שהסתבך בגלל זיהום. כמו כן, משקל העובר גדול. האם ניתן לבצע זירוז לידה בעזרת הרפואה הסינית?

אם כי ניתן לעתים לזרז לידה בעזרת דיקור, אני מציע לציית להמלצת הרופאים. למיטב זכרוני, אם עברת ניתוח קיסרי הרי שהסבירות לניתוח קיסרי בכל לידה נוספת גבוהה מאוד. הניתוח לרוב פשוט ואינו אמור להסתיים בסיבוכים וזיהום. אם זה קרה פעם אחת, אין זה צריך להתרחש בפעם הבאה (כמובן שלרוב מדובר במבחן הסטטיסטיקה).
לא ברור לי למה משקל העובר גדול. האם מעוברת כאן סוכרת הריונית? אם כן, זה אולי מסביר נטייה לזיהומים. אם לא ידוע לך על כך, סימן שלא!
מה כן ניתן לעשות? חודש לפני מועד הלידה המשוער ניתן ורצוי לעבור טיפול בדיקור לאיזון הגוף. אם הטיפול יזרז את הלידה, מה טוב. אם לא - אז לפחות תרם לאיזון הגוף.
ועוד: חשוב לוודא שהצלקת מהניתוח הקודם (כמו גם זו שיתכן שתהייה) אינה רגישה בשום נקודה. רגישות מקומית על פני צלקת מעידה על סטגנציה (זרימת אנרגיה לקויה) דבר שיש לטפל לפני שישליך על מערכות אחרות בגוף.
המון בהצלחה.

חזרה לרשימת השאלות

13. הסינוסיטיס החמיר לי בתקופת ההריון. האם קיימת מניעה לשלב טיפול סיני או מערבי?

בהריון ישנם שינויים רבים. בין היתר עליה ברמת ה´ליחתיות´ של הגוף. לעתים הפיזור אינו תקין וזה יכול להוות מקור לבעיות, בעיקר אם היו תנאים מקדימים לפני כן.
אני מודה שאנטיביוטיקה אינה רעיון טוב בהריון (ומומלץ להוסיף אצידופילוס כדי לנטרל את האפקט) , אבל יש אנטיביוטיקות שהנזק שלהן להריון מאוד מצומצם ולא ידוע. לגבי מוקסה, יש מגבלות רבות בהריון לגבי טיפול כזה ועדיף שיעשה על ידי מומחה כדי לא להפר את האיזון הטבעי בו את נמצאת.
ככלל, עם בעיות כאילו עדיף להמתין בצמחים אולי הטיפול חזק יותר אבל בעייתי יותר במהלך ההריון) ובזהירות!
בהצלחה

חזרה לרשימת השאלות

14. שמעתי שניתן להפוך את העובר לפני לידתו בעזרת דיקור סיני. האם זה נכון?

היפוך עובר יכול להתרחש עד לרגע האחרון כמעט, כמובן כל זמן שהעובר לא נכנס לתעלת הלידה.
הדיקור אמנם יכול לזרז לידה, אבל תלוי אפוא ולאיזו מטרה הוא נעשה. עם זאת, הטיפול המקובל הוא לא בדיקור אלא במוקסה. צבר עלים (של לענה מצויה) הנאסף לקונוס, במקרה זה לגודל קטן ביותר, ומובער (באמת לא כואב, זהו קונוס מאוד קטן) בנקודה מסוימת בעל האצבע הקטנה של הרגל ( UB-67 ). יש לחזור על טיפול זה יום יום, או פעם ביומיים עד 10 טיפולים.
אבל יש להפריך מיתוס נוסף: ההיפוך בעזרת הרפואה הקונוונציונלית אינו מסוכן ונעשה לעתים אפילו ידנית.
יעילות הטיפול הסיני נבדקה ונמצאה מוכחת. זה מצליח בכ 40% , אבל אין לשכוח שלעיתים קיימת הפיכה ספונטאנית (באחוזים יותר נמוכים).
לדעתי כדאי להתחיל בטיפול כשבועיים שלושה לפני מועד הלידה המשוער, שכן העובר עשוי אמנם להתהפך, אבל גם עלול לחזור למנח ההפוך שלו. בהצלחה.

חזרה לרשימת השאלות

15. מה ניתן לעשות במקרה של נפיחות בקרסול בזמן ההריון?

ההריון קצת מגביל, מה גם שאזור הקרסול משופע בנקודות שאנו לא ממליצים על לחיצתם בתקופת ההריון. עם זאת ניתן לעשות מספר דברים:
תחבושת כרוב. נשמע כמו תרופות סבתא  אבל זוהי אחת פלאית שפועלת המון פעמים. לוקחים עלי כרוב, קצת מועכים אותם ועם אגד אלסטי מלפפים אותם סביב האזור הנפוח. הולכים לשון עם זה בלילה וכך מספר לילות. אמור להשפיע מאוד לטובה.
הרמת רגליים בלילה. כרית מתחת לרגליים להגבהתן. אם זה קשה, בגלל הרגלי שינה או כאבי גב, אז ניתן לעשות זאת מדי ערב מול הטלביזיה.
עיסוי עדין של המקום להמרצת צ´י (אנרגיה) ודם.
שמן אתרי - כאן יש התוויות, שוב בגלל ההריון, ומוטב להתייעץ עם מומחה.
לגבי טיפולים מקובלים אחרים כמו צמחי מרפא, דיקור או טווינה. הכל יעיל מאוד אבל עדיף לדחות לאחר ההריון.

חזרה לרשימת השאלות

16. למה כל כך חם לי בזמן ההריון?

חום על פי הרפואה הסינית (Heat ולא Fever ) יכול להיווצר על ידי חדירת פתוגן חיצוני, סטגנציה (היתקעות) אנרגטית - של צ´י, רעלים מן הכבד, חסר יין, ליחה סטגננטית, ועוד. הריון שהוא מצב עודף יין הוא גם מצב סטגננטי שלעתים אמור להגן על העובר. זרימה אנרגטית מהירה מדי עלולה להוביל ללידה מוקדמת. מאידך - סטגנציה של צ´י או של ליחה (שהיא באמת מצב מאוד שכיח בהריון) מובילה לחום שיכול להתפרץ בזמנים מסוימים.
חום מרעלים בתקופת ההריון נדיר, אך כשהוא מתרחש הוא עלול לגרום לצרות כמו עליית לחץ דם ורעלת הריון.
כאמור, שני המצבים הקודמים שכיחים ולא מסוכנים, אך יש לתת את הדעת שאם הם מתרחשים, סימן שגם במצב לא הריוני קיימת סביבה לא מאוזנת בגוף המובילה לסטגנציה של צ´י או ליחה.

חזרה לרשימת השאלות

17. המטופלת שלי סובלת מתחושות חום במהלך ההריון ומהזעות לילה. האם עלי לחזק לה את היין?

יתכנו מספר מצבים אצל האישה הזו. למרות הזעות הלילה אני נוטה להניח שאין המדובר בחסר יין . המצב ההריוני יכול לחפות על בעיה של חסר יין ומאידך, חסר יין אינו מעודד הריון. ייתכן שיש כאן מצב של חום פנימי המתיש את היין ולאורך זמן זה מה שיקרה לאישה. בנוסף, סימני חסר צ´י וליחה יכולים להיות אופייניים למצבה ההריוני של המטופלת, אבל גם יכולים להיות חלק מהבעיה שלה גם טרם ההריון. מובן שהריון יכול להחמיר מצב זה. אלא שהחמרה במצב של חסר הצ´י שוב מחפה על תופעות כמו חסר יין. כך או כך, אין ספק שיש כאן חום פנימי. מהליחה התקועה? ממצב של חסר דם (לא נרמז בנתונים אבל תמיד אפשרי)? מרעילות (פחות בהריון), או מחסר יין שמסתתר מאחורי כל זה? לא ברור.
מה המטרה שלנו בעבודה על מרידיאנים יינים? אם לחזק את היין - הבעיה היא שחיזוק יין די קשה בשיאצו (וגם די קשה בדיקור) . כך שזה ממילה לא נצליח לעשות, בוודאי לא בטווח זמנים קצר, וללא קשר לעובדה שמדובר בחודש השביעי.
ומה כן? אם החום נובע מליחה הרי שסילוק ליחה (בליחות באזורי היין ברגל) יפתור אולי את הבעיה אבל זאת תוך הפלה מוקדמת. בהנחה שנצליח להביא את האישה לאיזון כזה, יהיה מדובר באיזון לא רצוי בכלל.
מסקנה: מוטב להמתין. השיפור במצב האישה יהיה לאחר הלידה, ולא רצוי להזניח זאת כיוון שגם אם יחול שיפור בהרגשה הכללית, עדיין קיימת בעיה.
אבל חשוב לשלול חסר דם. חסר דם בכל שלב של הריון בעייתי ומזמין בעיות נוספות לאם ועובר. אם יש חום על רקע חסר דם (שלב לפני התשת מערכות ייניות נוספות) חשוב להתערב. הטיפול פשוט וכולל תוספי מזון ופורמולת צמחים בסיסית.
בינתיים, בתחום השיאצו, להטבת ההרגשה הכללית והכנה לפני לידה. זה לא יפטור את הבעיה אבל זה לא פחות חשוב.

חזרה לרשימת השאלות

18. אני סובלת מגרד בנרתיק בתקופת ההריון. אני חוששת ממשחה שהמליץ הרופא, האם קיים משהו טבעי שעשוי לעזור?

ראשית, מי קבע שמשחות קונוונציונליות אינן מתאימות. דבר כזה מוסמך להגיד הגינקולוג שלך ולא מישהו אחר. לרוב השפעת החומרים חיצונית ורק דברים ספציפיים (בעיקר בשימוש פנימי) עלולים להזיק. אגב, חודש שמיני הרבה פחות בעייתי מבחינה זו.
שיטות לא קונוונציונליות לרוב כוללות שטיפות עם נוזלים בעלי חומציות קלה. יוגורט היא שיטת הסבתא המקובלת ביותר, ואני מניח שבחנויות טבע ובתי מרקחת קיימות אלטרנטיבות נוספות, אלא שלא בדיוק ברור מה טיבן.
האם הגרד נובע מזיהום פטרייתי (כנראה?) או חיידקי?
כך או כך, הוספת פרוביוטיקה (חיידקי אצידופילוס) לתזונה עשויה להועיל מאוד.

חזרה לרשימת השאלות

19. כיצד נתן לעזור למישהי עם בעיית חוסר מספק של חלב להנקה?

נכון שקיימות נקודות דיקור לשיפור ההנקה (כמו למשל SI-1 ) אבל ההנקה מתחילה קודם כל באיכות הצ´י והדם. הפשוט מכל הוא לבצע אבחנה צולבת של האישה כפי שהייתה לפני ההריון וכפי שהיא כעת (כי תוספת היין בהריון לעתים ממסכת את חסר הדם). סיבה נוספת של הנקה דלה היא סטגנציה בכבד, אבל גם כאן זה מלווה לרוב בחסר דם. אם האבחנה מתקיימת, שווה להתחיל בצמחים מחזקי דם (וצ´י) בהקדם. זה גם ישפר את איכות החלב של האם. אם האבחנה שונה, כתוב לכאן, זה גם יהיה מעניין וגם נחשוב ביחד.

חזרה לרשימת השאלות

20. האם יש לטפל בכל מחיר במצב חסר דם בהריון?

אכן ´כל מחיר´ היא הפרזה. מן הסתם, הכוונה היא להשתדל ככל האפשר. אני מניח שהכוונה לחסר דם סיני (אחרת היינו אומרים אנמיה), למרות שיש לשער שתיקון חסר הדם יוביל לתיקון האנמיה.
צמחי מרפא לתיקון חסר דם בהריון אינם התווית נגד, אם כי תוספי מזון פשוטים יכולים לתקן לרמה רצויה את המצב ואת ´הפוליש הטיפולי´ ניתן להשאיר לאחר ההריון.
השיקול לא לתת צמחים בהריון, למי שמתמצא בכך, הוא שיקול מדיקו-לגלי, או במילים אחרות:
האם עלי לוותר על טיפול שלפי שיקול דעתי יכול להועיל רק משום שאני חושש לסכן את הרישיון או להסתכן בתביעת פיצויים במקרה של בעיה...
אז אם מדובר בקרובים מן הסתם, השיקול יהיה שונה. במקרים אחרים, ייתכן ששווה יהיה לדחות את הטיפול ההרבולוגי ולהעדיף רק גישה תזונתית משלימה.
ועוד - יש לזכור שמצבי חסר דם עלולים להופיע על רקע חום, סטגנציה ועוד. מצבים אילו יותר מסובכים לטיפול ואז עדיף באמת לדחות את הטיפול לאחר ההריון.

חזרה לרשימת השאלות

21. למטופלת שלי, חודש תשיעי להריונה, סחרחורות, חולשה ויובש בשפתיים. כמו כן יש לה גם סימני חסר צ´י. האם לנקוט בטיפול מידי או להמתין לאחר הלידה?

אני מוצא שהבעיה העיקרית של אישה זו, כרגע, היא חסר הדם. תומכים בהנחה זו הפלפיטציות בעבר ועכשיו, החולשה, הסחרחורות, הירדמות הידיים, יובש בשפתיים ועוד.
אני מסכים שברקע יש עוד דברים וסטגנציה מאוד באה בחשבון, אלא שהיא יכולה לחכות לאחר ההריון. מה גם שתשאול אחרי ההריון יכול להניב לנו מידע קצת שונה ולכן יהיה כדאי לחזור אליו.
לגבי חסר צ´י נראה שיש כאן בהחלט. ייתכן שאף חסר צ´י בכליות, אבל גם בעניין זה ניתן לחכות לאחר ההריון.
הבעיה, גם בסוף הריון, שחסר דם מוביל לאיכות הנקה נמוכה, לחולשה ונטייה לדיכאון אחרי לידה. לכן זהו העניין האקוטי.
כיוון שאנו נמצאים בחודש תשיעי, אין סכנה לפעול , הרבה ומהר!
דיקור לחיזוק דם וגם להנעה (לכן גם liv3 ) , בהנחה שהיא לקראת הסוף.
צמחים עד לאחר הלידה - לחיזוק דם. אם לא מסתדרים עם זה אז אפשר לתת תוספי מזון מקובלים כדי לתמוך בייצור הדם. בין הצמחים, ולאור חוסר הצ´י, ניתן לתת את הצמד : אסטרגלוס + אנג´ליקה, בתוך פורמולה פשוטה ומאוזנת ליצירת דם. זה גם ימנע הצטברות ותקיעות דם באופן זמני. אח´כ ניתן להוסיף לאונורי ואחרים, בעיקר אם קיים חשש ללוכיוסכזיס והיוותרות סטגנציות דם לאחר הלידה.
בשבוע האחרון להריון חשוב לתת טיפולי שיאצו, אם אפשרי. זה תומך באם ובתינוק ומאפשר לידה פחות טראומטית. זה גם מאפשר ספיגת מזון טובה יותר תוך שיפור הצ´י והדם.

חזרה לרשימת השאלות

למידע נוסף:

מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
מסלול לימודי שיאצו בתמורות
מסלול לימודי טווינא בתמורות
לימודי רפואה משלימה בתמורות
קורס עיסוי בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.