עבודה על ילדים דומה במקרים מסוימים לעבודה וטרינרית. לא תמיד אנו מבינים מה הבעיה של הילד, בעיקר אם הוא קטן. לעיתים הילד מסוגל לתקשר אבל גם אז הוא יכול להתלונן על סבל באזור מסוים בגופו בעוד שבפועל כואב לו במקום אחר. דבר זה נובע לא פעם מההתייחסות הסביבתית לבעייתו (האימא מדגישה לילד: 'תספר לדוד איך כואבת לך הבטן, נכון שכואבת לך הבטן מאוד?'). מאמר זה מתייחס למורכבות הטיפול בילד וההתייחסות להורים ולסביבה.

מאת: צוות ההדרכה של תמורות

א. הסתגלות - צריך לתת לילד להסתגל למטפל, למגע וליצירת קשר בין השניים.
ב. סביבה טיפולית - יש לוודא שסביבת הטיפול לא תהיה מאיימת על הילד, טמפרטורה מתאימה, אוורור, מרחב והיעדר גירויים חיצוניים שיפריעו לטיפול. במקביל, רצוי לדאוג כי לכל ילד יהיה איזה צעצוע או משחק אהוב עליו יוכל להסתמך לפני ובסוף הטיפול.
ג. שיתוף הורים - על פי הרפואה הסינית רוב המחלות בילד דורשות טיפול משולב עם ההורה. חשוב לעדכן את ההורים על התקדמות הילד ובמקביל לשתף אותם, תחת הנחייה ופיקוח, בטיפול עצמו. הנחיות לתרגול ביתי חיוניות ביותר.
ד. קשר עם אנשי מקצוע - תמונה רחבה של בעיות הילד, כמו גם מעקב אחר התקדמותו, מתאפשרת בעזרת קבלת מידע לא רק מההורים. יש להתעדכן אצל הגננת / מורה, ובמידה שקיימת מעורבות, גם אצל עובדת סוציאלית, פסיכולוג, יועצת חינוכית או אחות.
ה. אבחנה - האבחנה על פי הרפואה הסינית חיונית באותם מצבים בהם תחום הבעיה הוא ספציפי ומוגדר. עם זאת, מאחר שהמערכת האנרגטית של הילד פשוטה ביותר טיפול הוליסטי כללי ישא את התוצאות הרצויות. במקביל, חשוב להתמצא בהיבטים המערביים של התפתחות הילד ומחלתו.
ו. אסטרטגיה טיפולית - קביעת תחום התמקדות, האם לטפל במספר בעיות בו זמנית, האם להסתפק בשיאצו או להרחיב את הטיפול לתחומים נוספים (תזונה, שמנים, הומיאופתיה וכו´). בקביעת עקרונות אילו יש לתת את הדעת לא רק על הדבר הנכון מבחינה טיפולית אלא על היענות הילד לטיפול ושיתוף הפעולה מצד משפחתו.
ז. הדרגתיות - הטיפול צריך להתחיל מזמן קצוב שחלקו העיקרי מנוצל לביסוס ההיכרות והאימון בין המטפל והמטופל ולעבור בהדרגה לטיפול הייעודי. ניתן להתחיל בטווחים שבין 3-30 דקות (מיילוד ועד גיל ההתבגרות) ולהגדיל טווחים אילו עד לגבול של 20-50 דקות (מגיל שנתיים ועד גיל ההתבגרות).
ח. נוהל הטיפול - טיפול שיאצו בילדים יכול להיעשות דרך מוזיקה, משחק או פעילות גופנית. ניתן לדבר עם הילד במהלך הטיפול ורצוי להשתמש בכלי הדמיה (סירה או מזרון ים, אפיית עוגה, טיול בטבע או נסיעה בין הכוכבים).
ט. שיטות טיפול - יתכן טיפול פרטני, משולב עם ההורים או קבוצתי. ניתן לשלב טיפולים עם ההורים וטיפולים פרטניים.

 

קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
צורות טיפול בילדים

טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות התנהגות ונפש
בעיות תקשורת ואוטיזם
בעיות יציבה
בעיות ראיה ועיוורון

למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.