עיוורון בילד מוגדר אם הילד אינו יכול לראות או שהוא רואה תחושות אור בלבד. על הילד לעבור בדיקות ראיה מספר פעמים בחייו. בעבר עיוורון נחשב ביפאן לתכונה חיובית ואף נדרשת לצורך טיפול ברפואה סינית ככלל ובשיאצו כפרט. מאמר זה מפרט את היעדים המתבקשים בטיפול בילד עם בעיות הראיה. המאמר מתייחס גם לדרך בה ניתן להקנות לילד ולמבוגר העיוור יכולות טיפול בשיאצו.

מאת: צוות ההדרכה של תמורות

עיוורון - הגדרה חוקית המגדירה עיוור על פי חוקים של משרד העבודה והרווחה. תעודה שהם מקבלים ממשרד העבודה והרווחה מהווה ראיה חוקית לכך שראייתם מוגבלת מאוד או שהם עיוורים לגמרי. משרד החינוך מדייק יותר ומציין שעיוור הוא אותו תלמיד שאינו רואה כלל או שיכול לראות תחושת אור בלבד.אם המטופל אבד ראייתו במהלך חייו ואין הוא עיוור מלידה, סביר שיהיה לו זיכרון של תמונה חזותית. דבר זה יכול לסייע בתרגילי ההדמיה. במקרה שהוא עיוור מלידה תרגילי ההדמיה יתמקדו בתחושות גוף והחושים האחרים. חשוב שכל אדם בעל שרידי ראיה כלשהם ינצלם ביעילות.

ראיה ירודה היא ראיה הפחותה מ 6:6 עם צמצום בשדה הראיה, כאשר אמצעי שיפור הראיה המקובלים אינם יכולים לסייע (משקפיים, עדשות, ניתוח, תרופות).

בדיקת ראיה:
הבדיקה נעשית בתנאי תאורה מקסימאלית. יש לבדוק כל עיין בנפרד. המטופל ניצב במרחק 6 מטרים (לעתים מכפילים את המרחק של שלושה מטרים בעזרת ראי) ועל הבודק לוודא מהו האלמנט הנצפה הקטן ביותר שהאדם יכול לראות ללא ניחוש. זוהי חדות הראיה. היא נמדדת על פי היחס שבין המרחק (6) של הנבדק מהמסך. חדות של 6/18 היא מצב בו התמונה מוצבת במרחק 6 מטר והנבדק יכול לקרוא רק אותיות / מספרים בגודל 18 מ´מ! 3/60 פירושו שהנבדק יכול לקרוא אותיות בגודל 60 מ´מ ממרחק 3 מטר בלבד. ראיה 6/6 פירושה קריאת אותיות בנות 6 מ´מ ממרחק 6 מטר.

להלן מידע המסכם את אחוז אבוד הראיה כפונקציה של המרחק:
מרחק: 6/6 . % איבוד ראיה 0
מרחק: 7.5/6 . % איבוד ראיה 5
מרחק: 9/6 . % איבוד ראיה 10
מרחק: 12/6 . % איבוד ראיה 15
מרחק: 90/6 . % איבוד ראיה 90

בעיות ראיה שונות:
* בעיות תשבורת (של האור) : רוחק ראיה, קוצר ראיה, אסטיגמציה (פזילה).
* המיופיה (עין עצלה).
* קטארקט (עכירות הקרנית).
* רטינובלאסטומה (גידול ברשתית העין).
* גלאוקומה (במבוגרים, יצירת לחץ תוך עיני מוגבר בגלל הצטברות נוזלים).

בדיקת עיניים בילדים:
פג עד 30 שבועות: מצמוץ לאור.
פג שבוע 31: התכווצות האישון בתגובה לאור.
ילד 6 שבועות עד 3 חודשים: התפתחות רפלקס המעקב.
ילד 3-4 חודשים: הפניית מבט למקום מסוים והתאמת תנועת העיניים (עד גיל זה אין זהות בין תנועות העיניים). מגיל חמש חודשים מתפתחת תנועה תלת מימדית.
שנה: הקרנית מגיעה לגודלה הסופי.
שנתיים וחצי: ראיה באיכות 6/6 .
שלוש שנים: העין מגיעה לגודל 95% מזו של המבוגר.
6-7 שנים: ראיה תלת מימדית תקינה.
9 שנים: סיום התפתחות מערכת הראייה.

הגורמים הקובעים את מידת ניצול הראייה:
אינטליגנציה, מוטיבציה, תרגול, תנאים סביבתיים מיטיבים, שליטה ושימוש במיומנויות ראייה, שימוש באביזרי ראייה שונים.

בעיות בהתפתחות הילד העיוור:
* מושגי מרחב - קיים פער בין העיוור לרואה בתחום תפיסת מושג המרחב ובהבנת התנועה המורכבת.
* התפתחות מוטורית - קיים פער אך זה הולך ומצטמצם עם הגיל.
* שפה - אין הבדלים בין העיוור לרואה.
* התפתחות חברתית - הילד העיוור איטי ברכישת מיומנויות חברתיות בהשוואה לרואה.

מגמות הטיפול בעיוור באמצעות שיאצו טיפולי:
* שיפור תפקודי ראיה (ניצול שרידי ראיה).
* פיתוח יכלים וכשרים שהמטופל נזקק להם ביום יום.
* צמצום פערים בין העיוור לסביבה הנורמלית ע´י פיתוח המודעות לגוף.
* שיפור כשרים כלליים כמו שיווי משקל, קואורדינציה כללית, כושר גופני, יציבה נכונה.

בשיאצו אנו מתמקדים בעיקר בשיפור כשרים כלליים. הדגש הוא על שיווי משקל, קואורדינציה ויציבה טובה. הטיפול הטוב ביותר במבוגר הוא ע´י הוראת השיאצו. כשאדם לומד לטפל בשיאצו, מעבר ליתרונות הידועים, הוא משפר יציבה, קואורדינציה, שיווי משקל, התמצאות במרחב, רגישות במגע ומישוש ועוד.

עקרונות הטיפול והוראה בשיאצו:
1 - יצירת טרמינולוגיה משותפת - מאחר ולא ניתן להדגים למטופל / תלמיד מה אנו עושים איתו חשוב לתאר כל מנח בנפרד בשפה עשירה, לתת לו לחוות את המנח מנקודת ראות של מטפל ושל מטופל ולהגדיר את המנח בשם. למשל: סייזה, רוטציות, חצי כריעה וכו´.

2 - בטיחות - כמטופל לא קיימת בעיה שכן גם אצל מטופלים רואים אנו מצפים להתמסרות מוחלטת ויצירת אימון מלא במטפל. כשמדובר בהוראת הטיפול יש לוודא שהחדר מתאים, מרווח, ללא חפצים חדים. חשוב לבצע סיור בחדר להקניית תחושת המרחב שבו.

3 - הכרת הגוף - במטופל, בעיקר בילד, חשוב לציין את אברי הגוף השונים בהם אנו נוגעים או עובדים. חשוב להדגיש מושגים המתייחסים למרחב כמו קדימה, הצידה, למטה וכו´.

4 - הנחיית תנועות - לאחר יצירת טרמינולוגיה משותפת יש לאפשר לתלמיד לצור את המנח הנלמד. יש לעצב אותו (כמו מודל או בובת ברבי) עד ליצירת המנח הרצוי ואז ניתן להישכב במקום בו המטופל אמור להיות ולאפשר לתלמיד לפעול. בלימוד בקבוצות יש לאפשר למספר אסיסטנטים רב לפעול בשיעור.

5 - כללי זהירות - אין לבצע פעולת הרמה, טלטול או מניפולציה למטופל ללא התראה מראש על העומד להתבצע. יש לקחת בחשבון שלאחדים אור חזק יכול לסנוור, מאידך מומלץ להשאיר אור מכוון אצל אותם אילו שיכולים להבחין בין אור לחושך.

קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
מורכבות הטיפול בילדים
צורות טיפול בילדים
מרפאה משלימה לילדים (נוירולוגיה) בביה´ח וולפסון

טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות התנהגות ונפש
בעיות תקשורת ואוטיזם
בעיות יציבה

למידע נוסף
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע"י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.